וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין מתכונן לבחירות ומוודא שאחרוני מתנגדיו לא יפצו פה

7.8.2016 / 13:52

בחודש הבא ייבחר פרלמנט חדש ברוסיה ועל אף שמפלגת הנשיא אין סיכוי להפסיד, בקרמלין דואגים שכל מחאה נגד המשבר הכלכלי לא תצבור תאוצה. וגם: הקו האדום שחצה טראמפ ושרת ההגנה שמשכתבת את ההיסטוריה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

"הכל ישתנה בקרוב", הבטיח יבגני אורלשוב, ראש עיר לשעבר ואחד ממבקריו הבולטים ביותר של נשיא רוסיה עם מתן גזר דינו. אחד מבכירי האופוזיציה השברירית במדינה נשלח השבוע ל-12 וחצי שנות מאסר בכלא שמור היטב לאחר שהורשע בעבירות שחיתות על בסיס ראיות מפוקפקות. קשה להאמין שהתזמון של גזר הדין - כחודש לפני הבחירות הכלליות לפרלמנט - היה מקרי. לראשונה מאז חל הקרע עם המערב והמשבר הכלכלי פרץ במלוא כוחו, ילכו אזרחי המדינה לקלפיות כשהלחץ ניכר בקרמלין. למפלגת השלטון "רוסיה מאוחדת" אמנם אין מתחרות אמתיות, אולם גם ירידה בכוחה תפגע ביוקרתו ובמעמדו של השליט הכל יכול. ולדימיר פוטין יודע שצריך להעביר ליריביו עוד מסר.

לכל הטורים הקודמים של חוץ מזה

אורלשוב נעצר ב-2013, שנה אחרי שנישא על גל המחאה נגד תוצאות הבחירות הקודמות לפרלמנט שהתקיימו ב-2011. עשרות אלפים יצאו אז לרחובות וקראו לקיום בחירות חוזרות בטענה לזיופים לטובת מפלגת השלטון. בעזרת כלי התקשורת המגויסים וכוחות הביטחון הנאמנים, דעכו ההפגנות ופוטין התפנה לתחזק את שלטונו עם שובו לתפקיד הנשיא ב-2012. לצד שיקום יוקרתה של רוסיה בעיני העולם, הנשיא הביא גם להטלת סנקציות כבדות עליה בתגובה לסיפוח חצי האי קרים וההתערבות באוקראינה.

התקווה במערב הייתה שצניחה באיכות החיים תתסיס את האוכלוסייה או לחלופין תגרום לפוטין לסגת בשל חשש ממחאה נרחבת נוספת נגדו. לדאבונם, הזעם המתבקש של האזרחים על המשבר הכלכלי לא התגבש לכדי כוח פוליטי אמתי. להיפך, המעטים שהעזו לפצות את פיהם ולבקר את הקרמלין הושתקו - בפיטוריהם או במותם.

פוטין נואם במהלך יום הצי של צבא רוסיה/AP

הבולט שבהם היה בוריס נמצוב, בכיר באופוזיציה שחקר את מותם של חיילים רוסים על אדמת אוקראינה. הוא נורה למוות בעיר הבירה בפברואר שעבר והאחריות על כך הוטלה על כמה צ'צ'נים, אך אלו שהעזו לנקוף את אצבעותיהם הפנו אותן לעבר אדם אחד - פוטין. אחרים - דוגמת ראש הממשלה לשעבר מיכאיל קסיאנוב - ספגו איומים על חייהם והבלוגר המפורסם אלכסיי נבלני נרדף על ידי הרשויות. האחרון זכה בתחילת השבוע לחדשות טובות, כשבית משפט במוסקבה סירב לבקשת התביעה לגזור עליו מאסר בפועל מאחר שלטענתה הוא הפר את תנאי המאסר על-תנאי שהושתו עליו.

כ-8,000 מועמדים יתחרו על 450 מושבים של הבית התחתון, הוא הדומא, שכעת נשלט בידי "רוסיה מאוחדת". באופוזיציה - שלא ממש מתפקדת ככזאת - שלוש מפלגות נוספות, הגדולה שבהן היא המפלגה הקומוניסטית. לאף אחת מהן אין סיכוי לכבוש את הפרלמנט, אבל גם את אמצעי הביקורת והמחאה הבודדים שנותרו מנסה הקרמלין לחסום. עיתונאים שחשפו חוות חסילונים בסמוך לאחוזה מפוארת של הנשיא המוקמת לחופי הים השחור פוטרו מעבודתם ואתרים שקראו להחרים את הבחירות נסגרו לאחרונה.

בניסיון למזער נזקים, פוטין החליף בחודש שעבר כמה מושלי מחוזות ונושאי משרות בכירות אחרות באזורים שבהם אחוז הממורמרים גבוה מהממוצע. אחד המודחים היה מושל מחוז קירוב ניקיטה בליק, בין המושלים הבודדים שלא משתייכים ל"רוסיה מאוחדת". נשיא רוסיה אמנם הבטיח כי המשבר הכלכלי תם וכי ארצו הסתגלה למצב החדש, אך הפחד להותיר צוהר למחאה מבהיר כי פוטין לא משוכנע שכולם מאמינים להצהרותיו המרגיעות.

השבוע העגום של טראמפ

בפעם הראשונה במרוץ הנוכחי לבית הלבן דומה היה שהעסק קורס עבור אחד המועמדים. דונלד טראמפ הותקף מכל כיוון בעקבות התעקשותו לריב עם משפחת החייל המוסלמי שנהרג בעיראק. המיליארדר המייצג את המפלגה הרפובליקנית סמך על כך ששוב יוכל להגיד כל מה שיחפוץ בלי שהדבר ישפיע עליו. לא הפעם. הנגיעה בעצב החשוף של השכול האמריקני הקימה עליו את כל הממסד הפוליטי, החל מהנשיא ברק אובמה ועד לבעלי בריתו ואחרוני הרפובליקנים.

הסנאטור ג'ון מקיין, חייל מעוטר שנפל בשבי בווייטנאם, הוביל את המערכה נגד מועמד מפלגתו. אליו הצטרפו גם מושל ניו ג'רזי כריס כריסטי ויו"ר בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ' - שהוזכרו כסגנים אפשריים של טראמפ - הבהירו כי איל הנדל"ן מניו יורק הלך צעד אחד רחוק מדי. חבר הקונגרס ריצ'רד האנה מניו יורק הגדיל כשהכריז שיתמוך במועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, לא פחות. לא לועגים ומלגלגים על משפחה שאיבדה את בנה במלחמה, הבהירו לו כולם.

אם לא די בכך, דוברת מטעם הקמפיין של המועמד הרפובליקני גרסה כי הנשיא אובמה ושרת החוץ לשעבר שלו קלינטון אחראים למותו של החייל הומאיון חאן. היא הסבירה כי השינוי בנהלי הפתיחה באש שקבעו השניים הובילו ככל הנראה למותו ביוני 2004. הבעיה היחידה בדבריה המלומדים הייתה שבאותה שנה הנשיא היה ג'ורג' וו בוש, קלינטון הייתה סנאטורית ואובמה היה עוד חבר בסנאט של מדינת אילינוי. לאחר המבוכה הרבה שגרמו דבריה, היא חזרה בה כעבור כמה שעות.

הסקרים הארציים הצביעו על פער מוצק לטובתה של קלינטון, אך הנתונים המעודדים יותר מבחינתה הגיעו מכיוון שלוש מדינות מתנדנדות שיכריעו את הבחירות - מישיגין, פנסילבניה וניו המפשיר. בכולן היו למועמדת הדמוקרטית יתרון של לפחות 9% על פני יריבה. עדות נוספת למצבו העגום של טראמפ בשבועיים האחרונים הייתה ג'ורג'יה, מעוז רפובליקני שלא נחשב למדינה מתנדנדת, שם העניק סקר 4% יתרון לקלינטון. הדמוקרט האחרון שזכה בג'ורג'יה היה ביל קלינטון, אי שם ב-1992.

טראמפ עם שבוע קשה בסקרים/רויטרס

במקום לנסות ולאחות את השברים, טראמפ ניסה להתנקם ביו"ר בית הנבחרים פול ראיין ובסנאטור מקיין. הוא הצהיר כי הוא "עדיין לא מוכן להביע בהם תמיכה", ביטוי שבו השתמש ראיין כשטראמפ נותר המועמד האחרון במרוץ לראשות המפלגה. יו"ר בית הנבחרים אמר כי הוא אינו זקוק למיליארדר כדי לנצח בבחירות הפנימיות וסביבו התאחדו בכירי המפלגה, כולל מייק פנס, סגנו של טראמפ.

רבים תהו אם טראמפ החליט להתאבד פוליטית ולאבד את כל נאמניו הלא רבים בממסד המפולג. דיווחים על כך שבמפלגה מתכוננים לאפשרות שמועמדם יפרוש ועל חיפוש אחרי מחליף אפשרי החלו לצוץ. אנשיו של טראמפ הכחישו זאת והוא עצמו טען כי המפלגה "מאוחדת יותר מתמיד". הייתה זאת הצהרה חסרת השחר, אך אחריה נקט המועמד הרפובליקני כמה צעדים שנועדו לבלום את המפולת.

הוא פנה פניית פרסה והודיע בעצרת בוויסקונסין, מדינתו של ראיין, כי הוא תומך בו לכהונה נוספת כמו גם במקיין ובאופן נדיר גם הודה בטעות אחרי שטען שראה סרט ובו מתועדת העברת מזומנים של ארצות הברית לאיראן. בנוסף לכך, טראמפ הקים צוות יועצים כלכליים – ללא אף אישה – ובתחילת השבוע יפרוס את תכניתו.

המיליארדר יודע כי הסיכוי שלא לנצח בנובמבר תלוי ביכולתו לכבוש את "רצועת החלודה" של מישיגן, פנסילבניה, אוהיו וויסקונסין. מדינות אלו עדיין מלקקות את פצעי המשבר הכלכלי ואזרחיהן רוצים לשמוע כיצד טראמפ ישפר את מצבם ולא את התעמרותו במשפחה של גיבור מלחמה.

ביפן מתכחשים לעבר

בחברה גברית כמו זאת של יפן, הצלחתן של שתי נשים לזכות במשרות בכירות הן לא דבר של מה בכך. ביום ראשון ניצחה יוריקו קויקה בבחירות בטוקיו והפכה למושלת הראשונה של בירת המדינה והעיר הגדולה ביותר באסיה. לקויקה, שהייתה שר ההגנה הראשונה של המדינה, חברה השבוע טומומי אינאדה, שמונתה לשרת ההגנה החדשה בממשלתו של שינזו אבה.

הן יצרו סדק נוסף בתקרת הזכוכית של הפוליטקה המקומית והשוביניסטית, שבה לנשים יש מעט מאוד ייצוג. שתיהן נחשבות לנציות פוליטיות, מהאגף הימני של המפלגה השמרנית השלטת. הן תומכות בהסרת המגבלות הפציפיסטיות בחוקת המדינה, שנכפו עליה עם תום מלחמת העולם השנייה. מושלת טוקיו החדשה כיהנה כשרת ההגנה ב-2007, אז תמכה ממשלתו של אבה במלחמותיה של ארצות הברית בעיראק ובאפגניסטן.

בעוד למושלת טוקיו לא תהיה נגיעה לענייני החוץ של המדינה, שרת ההגנה החדשה מדאגיה את שכנותיה של יפן. לאינאדה עבר של התבטאויות שנויות במחלוקת כלפי חלקה של ארצה בזוועות מלחמת העולם השנייה והיא פוקדת באופן קבוע את מקדש יסוקוני השנוי-במחלוקת בשל הנצחתו של פושעי מלחמה יפנים. המבחן הגדול הראשון לאיפוקה בתור שרה בכירה יהיה ב-15 בחודש, אז יצוין סוף מלחמת העולם השנייה - תאריך שבו נוהגים לפקוד את המקדש.

שרת ההגנה של יפן טומומי אינאדה במסדר כבוד בטוקיו, 4 באוגוסט 2016. רויטרס
תצטרך להפגין איפוק. שרת ההגנה החדשה של יפן במסדר בטוקיו/רויטרס

מינויה לתפקיד חרף ניסיונה הדל בתחום מעיד על החשיבות הרבה שרואה ראש הממשלה בשינוי החוקה. זאת לצד המגמה של האגף השמרני במפלגתו לטשטוש הזוועות שביצעה הקיסרות בשנות ה-30 וה-40, אז שלטה בחלקים עצומים מיבשת אסיה. בין השאר, שרת ההגנה החדשה הייתה מקושרת לארגון קיצוני ואנטי-קוריאני, אומה שחוות שעבוד מיני וכיבוש אכזרי מצד טוקיו בזמן מלחמת העולם השנייה.

אינאדה, שלמדה באוניברסיטת קהיר ודוברת ערבית שוטפת, מחזיקה בעמדות רביזיוניסטיות לגבי המלחמה. בין היתר, היא הטילה ספק כי חיילים יפנים השתמשו בנשים קוריאניות ובנשים במדינות כבושות אחרות כשפחות מין, אלא טענה כי הן עבדו באופן חוקי בזנות. היא סירבה להודות כי הצבא הקיסרי הרג אלפי אזרחים בסין במהלך מה שנודע כטבח נאנג'ינג והרגיזה את סין.

בייג'ינג טוענת כי 300 אלף איש נרצחו באירוע שהתרחש ב-1937, שנתיים לפני שהחלה מלחמת העולם באירופה אך כבר התרחשה בשיא כוחה באסיה. למרות זאת, גורמים שמרניים ביפן, שעליהן נמנת השרה החדשה, מפקפקים בהתרחשותו של הטבח. בסין מיהרו להגיב בזעם על כך שלא התייחסה לאירוע והמתיחות בין שתי השכנות רק עלתה.

כשסין תובעת לעצמה את רוב ים סין הדרומי ופועלת גם בים סין המזרחי בסמוך לאזור שבו חושקת גם יפן, שרת ההגנה תיבחן באיפוקה וביכולתה להימנע מלפעור מחדש פצעים מלפני 70 שנה שטרם הגלידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully