וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחדשו ההפגנות ברוסיה: "השלטונות מפחדים"

אחרי שבוע הפסקה, יצאו שוב אלפי בני אדם לרחובות מוסקבה וסנט פטרסבורג כדי למחות על הטיית תוצאות הבחירות ועל האשמותיו של פוטין כי המפגינים קיבלו תשלום: "נמאס מהשקרים שלו"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו)

אחרי הפסקה בת שבוע לאחר הפגנות הענק בסוף השבוע שעבר, בהן השתתפו רבבות בני אדם בכ-60 ערים, התחדשו היום (ראשון) גילויי המחאה ברוסיה נגד תוצאות הבחירות לפרלמנט, שנטען כי הוטו למען מפלגתו של ראש הממשלה ולדימיר פוטין, בין היתר באמצעות זיופים נרחבים. לפחות 8,000 בני אדם גדשו את רחובות שתי הערים הגדולות במדינה, סנט פטרסבורג והבירה מוסקבה, וקראו לבטל את הבחירות ולקיים חדשות תחתיהן.

את ההפגנה בכיכר מנז'נאיה במוסקבה, סמוך למתחם הקרמלין, ארגנה המפלגה הקומוניסטית (שזכתה במקום השני בבחירות), ורבים מהמשתתפים, כ-4,000 במספר, נשאו דגלים אדומים. "זה יהיה פשע להמשיך לשתוק", הסביר לסוכנות AP אחד ממשתתפי ההפגנה, וייצ'סלב פרולוב, את הסיבות שבגללן החליט לצאת ולהפגין.

אנשי המפלגה הקומוניסטית מפגינים נגד תוצאות הבחירות מול הקרמלין במוסקבה, 18 בדצמבר 2011. רויטרס
"פוטין מדבר כמו ראש ארגון פשע". המפגינים הקומוניסטים במוסקבה/רויטרס

מפגין בשם יורי מולודקין הסביר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי החליט הפעם לצאת להפגין בגלל זעמו על הדברים שאמר פוטין בתוכנית הטלוויזיה ביום חמישי, אז האשים כי המפגינים מופעלים על ידי גורמים זרים וחלקם אף קיבלו תשלום. "באתי להאזין לאנשים שמוכנים להילחם נגד השקרנים האלה", אמר מולודקין בן ה-46, שהעיד על עצמו שלא השתתף בהפגנה מאז 1993. על פוטין אמר כי הוא "מדבר כמו ראש ארגון פשע".

"השינויים כבר החלו"

בסנט פטרסבורג, יצאו לפחות 5,000 מפגינים לרחובות וקראו קריאות "רוסיה תשוחרר" ו"החזירו לי את הקול שלי". הקהל כאן היה מגוון יותר מאשר במוסקבה, וכלל נציגים של כל שכבות האוכלוסייה והמחנות הפוליטיים - מהימנים הלאומנים ועד האנרכיסטים.

בהפגנה נאם בוריס נמסטוב, ממנהיגי האופוזיציה ומבקריו הקולניים ביותר של פוטין. "הדברים כבר משתנים", טען בנאומו. "אנחנו כבר מדינה אחרת. האנשים חשו את כוחם, והבינו שיש רבים מאיתנו. הרשויות 'חצי מתות מפחד'. פוטין התחיל להגיד שהוא ישחרר את מיכאיל (חודורקובסקי), שיהיו בחירות למושלים, שיאפשר רישום של האופוזיציה. אני חושב שהתנועה העממית הזו תצליח להשיב לנו את זכויותינו הרבה יותר מהר מהפרלמנט הנבחר".

הפגנה נגד תוצאות הבחירות בסנט פטרסבורג, רוסיה, 18 בדצמבר 2011. רויטרס
"האנשים חשו את כוחם, והבינו שיש רבים מאיתנו". המפגינים היום בסנט פטרסבורג/רויטרס

גם כאן, זעמו המפגינים על רמיזותיו של פוטין כאילו מדובר במפגינים שנשכרו למשימה. "זה פשוט מגוחך לחשוב שאנשים קיבלו כסף כדי לבוא", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית סרגיי, סטודנט שהשתתף בהפגנה, כשבידו השלט עם הכיתוב הציני "קיבלתי 10 דולרים כדי לעמוד כאן". לדבריו, "לכולם נמאס מהשקרים של השלטונות".

פוטין אמנם הביע ביום חמישי נכונות להתגמש בחוקים המגבילים כניסת מפלגות לפוליטיקה ולהציב מצלמות בקלפיות בבחירות לנשיאות, אך שב ודוחה את הטענות בדבר זיופים. כך נוהג גם הנשיא דמיטרי מדבדב, אף שהבטיח לקיים בכל זאת חקירה לבירור הטענות. יום הפגנות מרוכז נוסף נגד שלטון השניים, שצפויים להחליף בינים תפקידים שוב במרץ הקרוב, מתוכנן לשבת הקרובה, ה-24 בדצמבר - חג המולד. עוד לפני כן, צפוי ביום רביעי השבוע להתכנס הבית התחתון של הפרלמנט (ה"דו?מ?ה") להתכנס לישיבתו הראשונה בעקבות הבחירות.

המשבר הפוליטי ברוסיה - כותרות אחרונות:
ושוב: עיתונאי שחקר שחיתות ממשלתית נרצח ברוסיה
"בין קלינטון לפוטין, ליברמן בחר בצד הלא נכון"
פוטין נכנע לביקורת? "נאפשר רישום מפלגות חדשות"

הפגנה נגד תוצאות הבחירות בסנט פטרסבורג, רוסיה, 18 בדצמבר 2011. רויטרס
חזרה גנרלית לקראת ה-24 בדצמבר? סנט פטרסבורג, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully