וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין נכנע לביקורת? "נאפשר רישום מפלגות חדשות"

בתוכנית טלוויזיה בה השיב לשאלות הקהל אמר ראש ממשלת רוסיה שהחוק המקשה על האופוזיציה להתמודד יתוקן. כן הבטיח להציב מצלמות בקלפיות. מנגד, המשיך בקו התוקפני והמזלזל נגד המפגינים

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, התארח הבוקר (חמישי) במשך למעלה מארבע שעות בתוכנית בטלוויזיה הרוסית, בה השיב לשאלות הצופים בעקבות הבחירות האחרונות לפרלמנט שעוררו זעם ציבורי ניכר עקב טענות לזיופים נרחבים לטובת מפלגתו. "מנקודת המבט שלי, התוצאות ללא ספק משקפות את רצון הבוחרים במדינה", אמר פוטין באולפן.

עם זאת, לראשונה, הראה פוטין נכונות להתגמש ולהיענות לחלק מדרישותיהם של מבקריו. בין היתר, אמר כי ייערכו שינויים בחוק הרוסי, המטיל הגבלות ניכרות על רישום מפלגות חדשות להתמודדות בבחירות - אחת מנקודות הביקורת המרכזיות כלפי הדמוקרטיה הרוסית. הדברים נאמרו בתגובה לשאלת אחד הצופים, שתהה מדוע לא איפשרו ל"אופוזיציה אמיתית" להשתתף בבחירות האחרונות, כגון "מפלגת העם החופשית", בהנהגת ראש הממשלה לשעבר מיכאיל קסיינוב, שנפסלה מהשתתפות בבחירות, והייתה בין מארגני הפגנות המחאה האחרונות נגד השלטון. "ובכן, אנחנו נרשום אותם, ככל הנראה, נראה", השיב פוטין. "נצטרך לשנות את החקיקה איכשהו. ברצוני להבהיר: אנחנו יכולים להיות ליברליים יותר - ביכולתנו להתקדם בכיוון הזה".

משבר פוליטי ברוסיה - כותרות אחרונות:
בגלל קללה נגד פוטין: פוטרו עורך ומנהל בעיתון
קורא תיגר על פוטין: מיליארדר רוסי רץ לנשיאות
ליברמן מתעקש: "הבחירות ברוסיה משקפות המציאות"
פרשנות: בדיקת טוהר הבחירות ברוסיה - הודאה בזיוף

ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין משיב לשאלות הצופים בתוכנית בטלוויזיה הרוסית, 15 בדצמבר 2011. רויטרס
"אם האנשים ירגישו בטוחים להפקיד את המדימה הזו בידיי, אעשה אותה בתענוג". פוטין, היום באולפן/רויטרס

כמו כן, כדי למנוע טענות עתידיות, קרא להתקין מצלמות בקלפיות בבחירות הקרובות לנשיאות, ב-4 במרץ - בהן הוא מתמודד, ולפי כל ההערכות צפוי לנצח בקלות. יש לציין כי לא ברור אם מצלמות בקלפיות ישנו דבר מה מבחינת הטענות להטיה של התוצאות, שכן רוב הטענות שפורסמו בעקבות הבחירות האחורנות נגעו למניפולציה של התוצאות במערכת המחשוב של ועדת הבחירות, לאחר ספירת הקולות בקלפיות. מכל מקום, הדבר נראה כניסיון נוסף לפייס את הציבור, לאחר ההודעה בתחילת השבוע על חקירת החשדות לזיופים, ולאחר שאתמול התפטר יו"ר הפרלמנט ויד ימינו של פוטין, בוריס גריזלוב.

הדרישה להצבת מצלמות בקלפיות, כמו גם הדרישה להקל על רישום מפלגות, נשמעו לא פעם גם מפי המפגינים. עם זאת, ולמרות הצפי ליום הפגנות נוסף נגדו ב-24 לחודש, פוטין לא הראה היום סימנים לכך שבכוונתו להיענות לדרישות אחרות של המפגינים, כגון ביטול תוצאות הבחירות, פיטורי ועדת הבחירות המרכזית ושחרור כל "האסירים הפוליטיים".

"מספיק עם השאלות האלה על הבחירות"

אלו הדברים הפומביים הראשונים שאומר פוטין מאז הפגנות הענק נגדו בשבת האחרונה. כשנשאל לגבי ההפגנות - ההנרחבות ביותר ב-12 השנים בהן הוא משמש כנשיא וראש ממשלה - אמר כי הן לגיטימיות, כל עוד המפגינים אינם עוברים על החוק. לדבריו, ידוע לו כי סטודנטים רבים קיבלו כסף כדי להצטרף להפגנות, והפטיר בציניות: "לפחות הם עשו קצת כסף".

הפגנה נגד ולדימיר פוטין ותוצאות הבחירות לפרלמנט, מוסקבה, רוסיה, 10 בדצמבר 2011. רויטרס
"אין בעיה שיפגינו, אך במסגרת החוק". הפגנת הענק במוסקבה בשבת האחרונה/רויטרס

בהתייחסות נוספת להפגנות הזהיר פוטין מפני "ניסיונות לזרוע אי יציבות במדינה", והוסיף אמירה נוספת, מחויכת, שכבר נתפסה בידי רבים כהבעת זלזול במפגינים: "אם זו תוצאה של שלטון פוטין, אני מרוצה. ראיתי בטלוויזיה גברים צעירים ופעילים מביעים בבהירות את עמדותיהם, בנושאי פוליטיקה, כלכלה וחברה. זה נורמלי לחלוטין". בהמשך סיפר שכשראה את הסרטים הלבנים על ידי המפגינים היה בטוח שמדובר בהמפגנה למלחמה באיידס, וכי מדובר בקונדומים. בשלב מסוים ביקש מהמגיש לעבור לנושאים אחרים, ואמר: "מספיק עם השאלות האלה על הבחירות".

אירוע ה"שאלות ותשובות" הטלוויזיוני עם פוטין בן ה-59 נערך מדי שנה, ומשמש אותו להשחיז את תדמיתו כמנהיג חזק ויעיל הדואג לבני עמו ומתעניין בכל אחד ואחד מהאזרחים. אולם השנה הוא נערך באווירה שונה, לנוכח הביקורת הציבורית הגוברת כלפיו והירידה החדה בשיעור התמיכה בו בסקרים, שהתבטאה גם בניצחון הדחוק של מפלגתו, "רוסיה המאוחדת", בבחירות, כשזכתה ברוב קטן משמעותית מזה שהיה לה עד כה (גם הרוב הזה, לפי הטענות, הושג באמצעות זיופים).

בטוויטר מגיבים: "פוטין מנותק מהמציאות"

באמירה שנויה במחלוקת נוספת, האשים פוטין את ארצות הברית במעורבות בהריגתו של שליט לוב, מועמר קדאפי. "מי עשה את זה?", תהה. "מל"טים, בהם גם אמריקאיים. הם תקפו את השיירה שלו. אחר כך, באמצעות כוחות מיוחדים, שלא היו צריכים להיות שם, הם הכניסו למקום את לוחמי האופוזיציה-כביכול, ואז הרגו אותו ללא משפט או חקירה". בפנטגון מיהרו להגדיר את הדברים "מגוחכים".

חלק מהדברים שאמר פוטין באולפן נראו כמו תעמולת בחירות לשמה, לקראת הבחירות לנשיאות: הוא הבטיח כי לאחר שובו לקרמלין בתום ארבע שנים בלשכת ראש הממשלה, הוא יחזק את המערכת הפוליטית ואת הדמוקרטיה במדינה, ינהיג תהליך של מודרניזציה בכלכלה ויגן עליה מ"זעזועים חיצוניים". לדבריו, "אם האנשים ירגישו בטוחים להפקיד את המדינה הזו בידיי, אעשה אותה בתענוג".

ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין משיב לשאלות הצופים בתוכנית בטלוויזיה הרוסית, 15 בדצמבר 2011. רויטרס
ועכשיו נעבור לקצת תעמולת בחירות. פוטין באולפן הטלוויזיה/רויטרס

לפי דיווח סוכנות רויטרס, ברשתות החברתיות ברוסית היו רוב התגובות להופעה של פוטין שליליות. "זהו זה, זה הסוף", כתב משתמש טוויטר אחד שהזדהה כאולג קוזירב. "פוטין לגמרי מנותק מהמציאות, וזה הופך ברור יותר ויותר לכולם. צריך להתאמץ כדי להעליב את האנשים כל כך".

עדכון ראשון: 11:35

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully