וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורא תיגר על פוטין: מיליארדר רוסי רץ לנשיאות

על רקע המשבר הפוליטי ברוסיה, הכריז איל המתכת מיכאיל פרוחורוב על "ההחלטה החשובה בחייו" - אך הבהיר כי "רק 10%" מהקמפיין שלו יעסוק בביקורת על ראש הממשלה, שעמו לא הסתכסך עד היום

רויטרס

צילום רויטרס; עריכה אמיר קוטיגרו)

על רקע התהפוכות האחרונות ברוסיה, הטיל היום (שני) אחד האנשים הידועים והעשירים במדינה פצצה פוליטית: המיליארדר מיכאיל פרוחורוב, שבבעלותו נמצאת בין היתר קבוצת הכדורסל האמריקאית "ניו ג'רזי נטס", הודיע כי בכוונתו להתמודד בבחירות הקרובות לנשיאות רוסיה, שיתקיימו ב-4 במרץ, ולקרוא תיגר על המתמודד הבולט, ראש הממשלה ולדימיר פוטין, לו צופים בינתיים הסקרים ניצחון מוחץ.

במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס במוסקבה אמר היום פרוחורוב כי ההחלטה שקיבל להתמודד היא "החשובה ביותר בחיי". הוא הוסיף כי רוב קמפיין הבחירות שלו יתמקד במצע חיובי ובתוכניותיו לעתידה של רוסיה, ו"רק 10% ממנו יתמקדו בביקורת על פוטין". עוד הכריז כי בכוונתו להקים מפלגה פוליטית, שהמצע הפוליטי המלא שלה ייחשף לאחר שיאסוף את שני מיליון החתימות הדרושות כדי להגיש מועמדות לנשיאות. הבסיס האלקטורלי שלו, לדבריו, יהיה מעמד הביניים הרוסי. לדבריו, יש לו כבר חמישה מועמדים לתפקיד ראש הממשלה, שאת זהותם נמנע בשלב זה לחשוף.

לפי נתוני המגזין "פורבס", פרוחורוב, שעשה את הונו בתחום המתכות, הוא האדם השלישי בעושרו ברוסיה, עם הון המוערך ב-18 מיליארד דולרים. בניגוד לאולוגרכים אחרים כדוגמת איל הגז מיכאיל חודורקובסקי, הוא נמנע עד לאחרונה מחיכוכים עם הקרמלין. בתחילת השנה החליט להיכנס לפוליטיקה, והקים מפלגה בשם "מטרה מוצדקת" שהייתה אמורה להתמודד בבחירות לפרלמנט. אולם בספטמבר הוא פרש מהמפלגה, בעקבות מאבק כוח פנימי - שהוא טען כי נגרם בגלל "בחישה" של ולדיסלב סורקוב, יועץ אסטרטגי של הקרמלין, בענייניה הפנימיים. במסיבת העיתונאים היום, אמר פרוחורוב בעניין זה כי "מצאתי דרך יותר מתוחכמת להתמודד עם סורקוב - אני פשוט אהפוך לבוס שלו".

"כפי שאתם זוכרים, הקרמלין בעט אותי ואת עמיתיי ממפלגת 'מטרה מוצדקת', כך שלא יכולנו לעשות את מה שרצינו", אמר פרוחורוב. "זה לא הסגנון שלי לעצור בחצי הדרך". הוא ציין כי צוותו עבד במהלך החודשים האחרונים והקימו תשתית לאיסוף שני מיליון החתימות. פרחורוב הבהיר למפגינים ברחובות רוסיה כי מהפכה איננה הדרך המועדפת עליו. "אני מכיר את ההיסטוריה שלנו טוב מדי וכל מהפכה ברוסיה הסתיימה בשפיכות דמים גדולה ובירידה דרמטית באיכות החיים שגררה תקופות של מצוקה רבה".

הפגנה נגד ולדימיר פוטין ותוצאות הבחירות לפרלמנט, מוסקבה, רוסיה, 10 בדצמבר 2011. רויטרס
פוטין במצב פגיע מאי פעם. הפגנת ההמונים במוסקבה, בשבת האחרונה/רויטרס

הוא הוסיף כי אינו חושש שכניסתו לפוליטיקה תועיד לו גורל דומה לזה של חודורקובסקי, המרצה עונש מאסר ממושך לאחר שהורשע בעבירות שחיתות שונות - אך ממשיך לטעון בתוקף לחפותו ולהאשים את פוטין בקנוניה נגדו.

"דרושה מפלגה ליברלית"

ההכרזה על התמודדותו של פרוחורוב מגיעה בימים בהם מעמדו הפוליטי של פוטין הוא הפגיע ביותר ב-12 השנים מאז נבחר לראשונה לנשיאות. הפגנות המחאה נגדו, בטענה שתוצאות הבחירות שנערכו בתחילת החודש לפרלמנט הוטו למען מפלגתו, נמשכות - ובשבת האחרונה הגיעו לשיא של עשרות אלפי משתתפים.

פרוחורוב הוסיף כי "אינו שולל" שיתוף פעולה עם דמות ציבורית בולטת נוספת ברוסיה - שר האוצר לשעבר, אלכסיי קודרין, שנחשב בעבר לאחד מבעלי בריתו הקרובים של פוטין. קודרין התבטא גם הוא היום בנושא הבחירות, וקרא להקים מפלגה ליברלית, שתוכל למלא את החלל המתבטא בהפגנות המחאה נגד השלטון. קודרין, שפוטר השנה ממשרד האוצר בעקבות מחלוקת עם הנשיא דמיטרי מדבדב, הציג את הרעיון בראיון ליומון הכלכלי "ודומוסטי" והסביר כי המפלגה החדשה תוכל לתעל אליה את הזעם הציבורי. הוא הזהיר כי בחירותו הצפויה של פוטין לנשיאות תעמוד בצל של החשדות להטיה של התוצאות, אם לא יצליחו להזים את החשדות הללו. "הדרישה להקמה של מפלגה כזו היא גבוהה", טען קודרין, "ולכן אין ספק שהיא תקום".

פרוחורוב מעולם לא התעמת עם השלטונות או עם פוטין, ולפני מספר ימים, על רקע ההפגנות, אף כתב בבלוג שלו כי "בין אם העם הרוסי אוהב את זה או לא, פוטין הוא בינתיים האישיות היחידה שהוכיחה יכולת להנהיג את המדינה הבלתי יעילה הזו". במסיבת העיתונאים היום הכחיש טענות כי תיאם עם פוטין ועם הנשיא דמיטרי מדבדב את התמודדותו. "לא נפגשתי עם איש מהם", הבהיר. דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, אמר כי ראש הממשלה מודע לתוכניותיו של פרוחורוב. "כל אדם שהחוקה מאפשרת לו להתמודד על הנשיאות, רשאי לעשות זאת", אמר פסקוב. הוא לא חשף מה דעתו של פוטין על המהלך. במסיבת העיתונאים הדגיש המתמודד הטרי פרוחורוב שאיננו חושש מפני האתגר הניצב מולו. "יש פתגם ברוסית שאומר: כלא ועוני לעולם לא רחוקים מדי, אבל אני לא מפחד".

בעקבות הבחירות ברוסיה - עוד כותרות:
ליברמן מתעקש: "הבחירות ברוסיה משקפות המציאות"
מדבדב מנסה להרגיע: "נחקור אי-הסדרים בבחירות"
שבת: רבבות הפגינו נגד פוטין ברחבי רוסיה
מלחמה קרה 2011: המזרח התיכון על פי רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully