וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר הצ'צ'ני: הכר הפורה לגיוס פעילי דאעש במרכז אסיה

3.7.2016 / 12:30

המתקפה הקטלנית באיסטנבול בוצעה ככל הנראה בידי יוצאי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר ועליה פיקד אחמד צ'טייב - איש ג'יהאד ותיק שחומק ממוסקבה כבר 13 שנה. לוחמי הארגון דוברי הרוסית הם בעיה משותפת לפוטין ולארדואן

צילום: AP, עריכה: שניר דבוש

בפעולה מתוחכמת הסתערו ביום שלישי האחרון שלושה מחבלים על נמל התעופה אטאטורק, אחד מעורקי התעבורה האווירית המרכזיים ביותר בעולם והרגו יותר מ-40 בני אדם. לאחר שהבינו כי לא יצליחו להיכנס לתוך הטרמינל בשל האבטחה, הם שינו את תכניתם המקורית ואחד מהם התפוצץ בכניסה כדי לאפשר לשני שותפיו לנצל את הכאוס ולחדור פנימה. שם, הם המשיכו לירות לכל עבר עד שהפעילו את חגורות הנפץ שלהם.

לכל הטורים הקודמים של "חוץ מזה"

כבר בשעות הראשונות שלאחר המתקפה הקטלנית ביותר השנה בטורקיה, הצביעו הגורמים על דאעש כאחראי. הארגון מעולם לא קיבל אחריות על פיגוע במדינה, על אף שהואשם ברבים מאלו שאירעו מאז הידרדר המצב הביטחוני בטורקיה בשנה האחרונה. בשונה מפעמים קודמות, היה זה יותר ממחבל מתאבד אחד שהתפוצץ במקום הומה אדם. הייתה זאת חוליה מתואמת, שלפי כל הסימנים והבדיקות הגיעה מהקווקז וממרכז אסיה - הכר הפורה ביותר לגידול לוחמי דאעש מחוץ למזרח התיכון.

גורמים טורקיים אמרו כי השלושה הם אזרחי רוסיה (מרפובליקת דגסטן שבקווקז), אוזבקיסטן וקירגיזסטן, בעוד האחרונה טענה כי שניים מהמחבלים היו דווקא רוסים. אין כאן בהכרח סתירה - אוזבקיסטן וקירגיזטן היו חלק מברית המועצות לשעבר - מה שמחדד את הקושי במעקב אחרי גורמים קיצוניים המחזיקים לעתים בדרכונים כפולים. בראש התא שתכנן את הפיגוע עמד לפי דיווחים שונים צ'צ'ני קטוע רגליים, שאחראי על גיוס לוחמים דוברי רוסית לשורות דאעש.

עוד בוואלה! NEWS:
הפיגוע בשדה התעופה באיסטנבול: מכה ל"מתקפת החיוכים" של ארדואן
תיעוד ראשון: המחבלים משדה התעופה באיסטנבול לפני הפיגוע
איסטנבול מוכת הטרור אוספת את השברים: "חייבים לחיות את חיינו"

אחמד צ'טייב, פעיל דאעש צ'צ'ני, בבית המשפט בבולגריה, 2011. רויטרס
עונה קשות במכות חשמל שגרמו לקטיעת זרועו. צ'טייב בבית המשפט בבולגריה, 2011/רויטרס

אחמד צ'טייב הוא מכיר היטב את עולם הג'יהאד - הוא יוצא שתי מלחמות צ'צ'ניה, שמשכו אליו פעילים אסלאמיים קיצוניים בסוף שנות ה-90 שסייעו לבדלנים מקומיים להילחם בשלטונות במוסקבה. לאחר שוולדימיר פוטין עלה לשלטון, הוא מחץ את המרד הצ'צ'ני וצ'טייב נלכד בידי כוחות הביטחון בשנת 2000. לפי אמנסטי, במהלך חקירותיו הוא עונה קשות במכות חשמל שגרמו לזיהום חמור בזרועו - עד שנגדעה. הוא הצליח להימלט לאוסטריה עם אשתו ועם בתו, שם קיבל מלקט ב-2003. מאז הוא הפך למבוקש מספר אחת של שירותי הביטחון הרוסיים, שטרם הצליחו לשים עליו את ידיהם.

הדרכון האוסטרי היוקרתי אפשר לו לנוע בחופשיות ברחבי אירופה ולהמשיך בגיוס צעירים מוסלמים לזירות קרב ברחבי העולם, מה שפקח גם את עיניה של ארצות הברית שהחלה לעקוב אחר פעילותו. ב-2008 הוא נעצר בשבדיה לאחר שנמצאו בכלי רכבו כלי נשק וריצה שנת מאסר אחת. ב-2010 הוא נעצר בנסיבות לא ידועות באוקראינה, שסירבה להסגירו לרוסיה וב-2011 היה כך גם בבולגריה.

שנה לאחר מכן נפצע צ'טייב בחילופי אש עם במהלך מבצע של כוחות גיאורגיים מיוחדים באזור נידח בצפון המדינה הגובל עם דגסטן - רפובליקה מוסלמית שכנה לצ'צ'ניה, שבדומה אליה ניסתה אף היא למרוד בשלטון המרכזי של רוסיה ללא הצלחה. הוא איבד את כף רגלו ונעצר באשמת החזקת כלי נשק, אולם הוא שוחרר ונוקה מכל אשמה בינואר 2013. צ'טייב, שמכונה "זרוע אחת", היה אמור לשוב לאוסטריה, אך בפעם הבאה שנראו עקבותיו היה זה בסרטון של דאעש, שם הוא מפקד על פלג הלוחמים דוברי הרוסית. בעקבות זאת, הטיל עליו האו"ם סנקציות אישיות והכניס אותו לרשימה השחורה של גורמי טרור עולמי.

כוחות ביטחון בשדה התעופה לאחר הפיגוע/רויטרס

זאת הקבוצה שאולי מדאיגה יותר מכל את המערב ואת רוסיה עצמה. כמה אלפי מוסלמים מרחבי מרכז אסיה והקווקז נהרו לשורות "המדינה האסלאמית" מאז הכריז עליה אבו בכר אל-בגדאדי לפני שנתיים. חלקם עוברים הכשרות כדי לשוב ולתקוף על אדמת רוסיה ועל אדמת המערב, תוך שהם לא מעוררים חשד רב.

הנתונים מצביעים על כך שכ-5,000 איש מאזור מרכז אסיה הצטרפו לדאעש וברחו משטרי הברזל ברפובליקות הסובייטיות לשעבר שאינם סובלים כל מחאה נגדם. דווקא הדיכוי המתגבר הוא זה שמתדלק את ההקצנה הדתית בקרב צעירים רבים באוזבקיסטן, בטג'יקיסטן, בקירגיזסטן ובקזחסטן. האחרונה אף חוותה מתקפה נדירה בשטחה בחודש שעבר, אז תקפו כמה טרוריסטים המזוהים עם דאעש בסיס של המשמר הלאומי וכמה חנויות.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נושא נאום במהלך אירוע איפטאר באנקרה, 27 ביוני 2016. רויטרס
לא ישחק לידיו של אסד. ארדואן/רויטרס

ירח הדבש בין טורקיה לדאעש, למרות הכל, עוד לא הסתיים באופן רשמי. הארגון שלרוב נוטה לקבל אחריות על כל פעולת טרור ברחבי העולם שוב שומר על שתיקה ביחס לטורקיה. אנקרה הצליחה לאטום חלקים נרחבים מגבולה עם סוריה והגבירה את תקיפותיה נגד דאעש, אך היא לא הסירה את הכפפות במאבק מולו - בניגוד למדיניותה הנחרצת בהרבה מול הכורדים בדרום-מזרח המדינה ובצפון עיראק.

הנשיא רג'פ טייפ ארדואן יודע שאם יצא למבצע נרחב נגד דאעש, המרוויח העיקרי מכך יהיה שנוא נפשו בשאר אסד שנאבק בארגון בכמה חזיתות ברחבי המדינה. ארדואן אמנם חידש את היחסים עם פוטין, פטרונו של השליט הסורי, אך בשלב זה לא נראה ששתי המדינות הולכות להגיע לפשרה מרחיקת לכת בכל הנוגע לסוריה שיאפשר להילחם בצורה יעילה יותר נגד "המדינה האסלאמית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully