וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבלים מאיסטנבול - אזרחי רוסיה, קירגיזסטן ואוזבקיסטן

בניגוד לדיווחים כי מדובר באזרחים טורקים או בסורים שהגיעו למדינה בחסות גל הפליטים, נחשפה זהותם של המחבלים משדה התעופה אטאטורק. במקביל, נעצרו בעיר 13 חשודים במעורבות במתקפה, ותשעה פעילי דאעש נוספים באיזמיר

צילום: AP, עריכה: שניר דבוש

13 בני אדם נעצרו היום (חמישי) על ידי הרשויות בטורקיה בחשד למעורבות במתקפת הטרור בשדה התעופה אטאטורק שבאיסטנבול, שהביא למותם של 43 בני אדם ביום שלישי האחרון - כך דווח ברשת NTV הטורקית. על פי הדיווח, שלושה מהעצורים הם בעלי אזרחות זרה. טרם נמסר מידע בנוגע לקשר שלהם לפיגוע.

במקביל, הרשויות בטורקיה פתחו במבצע נרחב נגד תאים של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ברחבי המדינה, ודווח על פעילות משטרתית בעיקר בערים איסטנבול ואיזמיר. באיזמיר, שבמערבה של המדינה לחוף הים האגאי, נעצרו תשעה חשודים בחברות בארגון.

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד ראשון: המחבלים משדה התעופה באיסטנבול לפני הפיגוע
הפיגוע בטורקיה: אחד המחבלים התפוצץ - ואפשר לשניים הנוספים להיכנס
דיווח: "המודיעין הטורקי התריע על פיגוע של דאעש בנמל באיסטנבול"

תיעוד של המחבלים משדה התעופה אטאטורק לפני הפיגוע, איסטנבול, יוני 2016. האברטורק, צילום מסך
אחד מהם אזרח טורקי. תיעוד המחבלים כמה דקות לפני הפיגוע/צילום מסך, האברטורק

מוקדם יותר פורסם בעיתון הטורקי "האברטורק" כי אחד משלושת המחבלים שביצעו את פיגוע הירי וההתאבדות, שבו נפצעו כ-250 בני אדם - 94 מהם עדיין מאושפזים, הוא צ'צ'ני בעל אזרחות רוסית. בהמשך אישר גורם טורקי כי המחבלים הנוספים הם גם אזרחים זרים - אחד מאוזבקיסטן והשני מקירגיזסטן. זאת, בניגוד לדיווחים הראשוניים כי אחד מהם הוא טורקי. כמו כן, על פי ההערכות, הם חברים בדאעש, אולם טרם נמסרה הודעה רשמית מטעם הארגון.

מוקדם יותר היום פורסם תיעוד ראשון של המחבלים, כשלוש דקות לפני תחילת הירי באולם הנוסעים בשדה התעופה, השלישי העמוס ביותר באירופה. בתמונות, מתוך צילומי האבטחה של שדה התעופה המרכזי, ניתן לראות את שלושת המחבלים בשדה התעופה, ככל הנראה אוחזים בקלצ'ניקוב ועם תיקי גב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
פיצוץ בנמל התעופה אטאטורק, איסטנבול, טורקיה. יוני 2016. רויטרס
"החקירה עדיין לא הסתיימה". זירת הפיגוע בנמל התעופה/רויטרס

כמו כן, ניתן לראות את אחד מהמחבלים שהיה על פי העדויות הראשון שפתח בירי ביום שלישי בערב. עדי הראייה סיפרו כי הוא היה "לבוש כולו בשחור", ואכן בתמונות שפורסמו ניתן לראות אותו בבגדים שחורים, ובנפרד משני המחבלים הנוספים, שככל הנראה ניצלו את המהומה שפרצה כדי להיכנס לתוך אולם הנוסעים בשדה התעופה ולפוצץ את עצמם.

ראש הממשלה בינאלי יילדרים אמר אמש כי המתקפה בנמל התעופה החלה לאחר ששלושת המחבלים פתחו באש לעבר אנשי הביטחון במקום. בהמשך, אמר ראש הממשלה במסיבת עיתונאים באנקרה, אחד מהם התפוצץ בכניסה לנמל אטאטורק לאחר שהם לא הצליחו לעבור את הבידוק הביטחוני. בתיעוד האירוע ממצלמות האבטחה, נראה כי אחד מהמחבלים נורה ככל הנראה על ידי שוטר. הוא נפל לקרקע והתפוצץ כ-20 שניות לאחר מכן.

לאחר מכן, סיפר יילדרים, ניצלו שני המחבלים את הכאוס ששרר ונכנסו לתוך הנמל, שם התפוצצו. ראש הממשלה הוסיף כי המתקפה חשפה את הצורך בתגבור האבטחה בנמלי התעופה במדינה, במיוחד נגד פיגועים פוטנציאליים.

פיצוץ בנמל התעופה אטאטורק, איסטנבול, טורקיה. יוני 2016. רויטרס
המחבלים ניצלו את המצב כדי להיכנס לטרמינל. זירת הפיגוע/רויטרס

במקביל, שר הפנים אפקן עלא אמר כי כל המידע והראיות מצביעות על כך שדאעש אחראי לפיגוע הקטלני. "עם זאת, החקירה עדיין לא הסתיימה", הוסיף בדברים שמסר אף הוא בבירה אנקרה. ראש סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (CIA) ג'ון ברנן חיזק את דבריו ואמר כי הפיגוע נושא את סימני ההיכר של "המדינה האסלאמית". הוא אמר בדיון במועצה למדיניות חוץ בוושינגטון כי הוא יתפלא אם הארגון לא מתכנן פעולות גם נגד ארצות הברית.

מוקדם יותר אתמול דיווחו כלי תקשורת שונים בטורקיה כי סוכנויות המודיעין התריעו בתחילת החודש מפני מתקפה מידית של דאעש בנמל התעופה אטאטורק. תמונות חדשות שפורסמו בכלי תקשורת בטורקיה הראו את אחד המחבלים כשהוא לבוש במעיל ומכניס את ידו בטרם התפוצץ.

(עדכון ראשון: 12:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully