וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש הגיע למרכז אסיה? מתקפת טרור חסרת תקדים בקזחסטן

8.6.2016 / 20:26

כ-20 איש נהרגו בסדרת פיגועי ירי בצפון-מערב המדינה והשליט הכריז כי מדובר בניסיון חיצוני לחולל "מהפכה צבעונית". אחד החמושים פרסם סרטון ובו הוא תומך בארגון, שגייס לשורותיו תושבים רבים מקרב המדינות המוסלמיות באזור

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נשיא קזחסטן נאזארבייב אמר היום (רביעי) כי המתקפה שאירעה בעיר אקטובה בתחילת השבוע אורגנה מחוץ לשטח המדינה והבטיח לנקוט צעדים נוקשים כדי "להתגבר על הקיצוניים ועל הטרוריסטים". בנאום שנשא לאומה ופורסם על ידי שירות התקשורת שלו, הוא אמר כי מדובר בפעולת טרור של תומכי רעיונות רדיקליים כמו-דתיים שניסו לחולל "מהפכה צבעונית", כינוי להתקוממויות העממיות בגיאורגיה ובאוקראינה, שתי רפובליקות סובייטיות לשעבר כמו קזחסטן, שבהן הופלו השליטים הפרו-רוסיים והוחלפו בממשלת פרו-מערביות.

אחד מהחמושים שהואשמו בהשתתפות במתקפה על בסיס של המשמר הלאומי היה תומך של ארגון "המדינה האסלאמית". הסרטון שפרסם רוסטם אומרוב היה הראשון שקישר את האידיאולוגיה של דאעש לפעילות טרור בקזחסטן, המדינה העשירה ביותר במרכז אסיה ויצואנית נפט גדולה.

אזרחים מקזחסטן ומשכנותיה באזור לוחמים בשורות "המדינה האסלאמית" אך אין עדות לכך שהמתקפה תוכננה בידי הארגון. ואולם, שיטותיו ורעיונותיו עלולים לאיים על האזור הנפיץ, שבו חיים בעיקר מוסלמים תחת משטרים מדכאים ובעוני.

בסיס משמר לאומי באקטובה, קזחסטן, שהותקף בידי חמושים אסלאמים, יוני 2016. רויטרס
בסיס המשמר הלאומי באקטובה שהותקף בידי חמושים/רויטרס

הוא היה אחד מיותר 20 גברים, כך לפי הרשויות במדינה, שעמדו מאחורי "מתקפת הטרור" בעיר אקטובה שבצפון-מערב המדינה. 19 איש נהרגו בפעולה נגד שתי חנויות נשק ועל הבסיס שהחלה ביום ראשון ונמשכה גם למחרת. לא ברור אם אומרוב נתפס או נהרג מאחר שהוא לא היה ברשימת המבוקשים של המשטרה שטרם נלכדו.

השליט נאזארבייב הכריז על מחר יום אבל לאומי והורה לכוחות הביטחון לתפוס את החמושים שעדיין מסתובבים חופשי ו"להרוס" אותם אם הם יתנגדו. לפי הרשויות, מתקפת הירי באקטובה, השוכנת מאה קילומטרים מהגבול הרוסי, הייתה סדרת פיגועי ירי מתואמים.

לפי אנדריי גרוזין, עמית מחקר בכיר במכון ללימודי המזרח במוסקבה, ייתכן שהחמושים היו חברים בתא רדום של דאעש או אנשים שפשוט היו מזוהים עם הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully