וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאטור שקידם את חוק הנשק: "חשוב לדעת מי בעד לחמש טרוריסטים"

21.6.2016 / 13:15

כריס מרפי, נציג קונטיקט בבית העליון של הקונגרס האמריקני, ידע שהצעות החוק להגבלת הנשק יידחו. בריאיון לשליח וואלה! NEWS מסביר הסנאטור, המגיע מהמדינה שבה אירע הטבח בניוטאון, מדוע הוא אופטימי: "האמריקנים יקבלו את הגבלות הנשק שהם רוצים"

צולם באמצעות הסמרטפון של וואווי, עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

לא בכל דיון מפגינים הסנאטורים האמריקנים 100% נוכחות, ודאי לא כשמדובר בשנת בחירות. אך הלילה (שלישי) הם היו שם, ללא יוצא מן הכלל. ברני סנדרס, הסנאטור מוורמונט שמתמודד על ייצוג המפלגה הדמוקרטית וטרם הכריז רשמית על פרישה מהמרוץ, החליף חיבוקים חמים עם ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני משנת 2008 וסנאטור מאריזונה. השניים עמדו יחד דקות ארוכות, שוחחו ונראו מחויכים ונינוחים. גם הסנאטורים טד קרוז ומרקו רוביו, שפרשו בחודשים האחרונים מהמרוץ לנשיאות ארצות הברית הגיעו כדי לקחת חלק באחת ההצבעות המדוברות בתקופה האחרונה – ניסיון להעביר כמה שינויים בחוק המאפשר לכל אדם בארצות הברית לרכוש נשק.

את ההצבעה הלילה יזם הסנאטור הדמוקרטי מקונטיקט, כריס מרפי, בעקבות הטבח הקטלני באורלנדו, שביצע המחבל עומר מטין בזמן שנשבע אמונים לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). מרפי ביקש להכניס שני שינויים עיקריים בחוק הקיים. האחד, שמטרתו להרחיב את בדיקות הרקע הנערכות למי שמבקש לרכוש נשק מאחד המשווקים המורשים בארצות הברית, והאחר הוא למנוע מכירה של נשק למי שכלולים ברשימות החשודים בטרור. שתי ההצעות של מרפי, כמו גם שתי הצעות מרוככות יותר שהוגשו מהצד הרפובליקני של הסנאט – נדחו.

בצאתו מאולם ההצבעה למסדרונות הסנאט, השיב סנאטור מרפי לשאלות וואלה! NEWS. בין היתר הוא נשאל מהי המשמעות של ההצבעה שתוצאותיה היו ידועות מראש. "עד עכשיו לא הייתה ברורה מה עמדתם של הסנאטורים הרפובליקנים", ענה. "מה שקרה בהצבעה הערב היה הצלחה במובן הזה שכעת יש לנו תיעוד של עמדותיהם של כל הסנאטורים, ועכשיו לציבור האמריקני ברור מי הצביע איתו, ומי הצביע בעד להמשיך ולתת נשק לטרוריסטים".

לקריאה נוספת:
זה הנשק, טמבלים: הניסיון הרפובליקני להסיט את האש לאסלאם
ה"פיליבסטר" הדמוקרטי הצליח? הסנאט יצביע על החמרת תקנות הנשק
"רובה למלחמה - לא לאזרחים": הנשק הקטלני של הרוצחים בארה"ב

זירת הירי ההמוני במועדון הלהט"ב "פולס" בעיר אורלנדו בארצות הברית. 12 ביוני 2016. GettyImages
זירת הטבח באורלנדו/GettyImages

לשאלת וואלה! NEWS אם הוא סבור שהתמונה יכולה להשתנות בהמשך, השיב: "אני מתעורר אופטימי בכל יום, אני חייב להאמין ש-90% מהאמריקנים בסופו של דבר יקבלו את מה שהם רוצים". לדבריו, "זה לא קרה הערב, אבל זה יקרה בהמשך".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

סוגיה בוערת: 358 אירועי ירי המוניים בשנה

מרפי החל להיות מעורב בסוגיית הנשק לאחר הטבח בבית הספר "סנדי הוק" בעיירה ניוטאון שבמדינתו. ב-14 בדצמבר 2012 נכנס אדם לנזה בן העשרים לבית הספר וירה למוות 20 תלמידים בני שש עד שבע, ועוד שישה מבוגרים, בהם אנשי צוות בבית הספר. מאז המקרה, נחשב מרפי למתנגד מובהק למדיניות הנשק הנוכחית בארצות הברית.

הסנאטור כריס מרפי בתום פיליבסטר, ארה"ב, 16 ביוני 2016. רויטרס
כריס מרפי, בזמן ה"פיליבסטר"/רויטרס

תומכי התיקון השני לחוקה, המעגן את הזכות לשאת נשק, מסבירים כי אמנם יש צדק בדבריו של מרפי כי יש למנוע מחשודים בטרור להחזיק נשק, אך הם חוששים כי אזרחים, שייחשדו בטעות במעורבות בטרור, לא יוכלו לעולם לרכוש נשק להגנה עצמית, גם אם ינוקו בהמשך מהחשדות נגדם. לדבריהם, מצב זה עלול להביא לכך שהממשל יגביל את זכותם של יותר ויותר אזרחים להחזיק בנשק שלא לצורך, ולכן יש לחשוב על מנגנון טוב יותר. פעילים המזוהים עם עמדת איגוד הרובאים הלאומי (NRA), שנחשב ללובי רב-השפעה בארצות הברית, מסבירים כי הם חוששים שמדובר למעשה ב"שיטת הסלמי", לפיה, מדובר רק בשלב הראשון בדרך לשורה של הגבלות על החזקת נשק.

התיקון השני לחוקת ארצות הברית מעוגן במגילת הזכויות האמריקנית שאושרה ב-1791, וקובע כי "מיליציה ערוכה היטב נחוצה לביטחונה של מדינה חופשית, (ולכן) אין להגביל זכותם של בני אדם להחזיק ולשאת נשק". הנושא הזה מצוי במחלוקת חריפה ביותר במדינה שעל פי בדיקה של ה"ניו יורק טיימס", אירעו בה בשנה שעברה 358 אירועי ירי עם ארבעה נפגעים או יותר.

הפגנה נגד איגוד הרובאים הלאומי, בכנס בוושינגטון בנושא הטבח בבית הספר סנדי הוק בניוטאון, קונטיקט. 21 בדצמבר 2012. By: Chip Somodevilla, GettyImages
הפגנה נגד ה-NRA אחרי הטבח בניוטאון/GettyImages, By: Chip Somodevilla

בשבוע שעבר נכנס מרפי לרשימת עשרת נושאי הנאומים הארוכים בהיסטוריה של הסנאט, אחרי שדיבר במשך 15 שעות, במסגרת "פיליבסטר" בדרישה שתתקיים בסנאט הצבעה על הצעותיו. כשנשא את דבריו, הוצבה מאחוריו תמונתו של דילן הוקלי בן השש, אחד מקורבנות הטבח בבית הספר "סנדי הוק". הוא סיים לנאום אחרי שקיבל הבטחה שההצבעה תתקיים השבוע וזו אכן נערכה אתמול.

שתיים מההצעות שעלו ביקשו להגביל את יכולתם של אלה שנמצאים ברשימות המעקב בחשד למעורבות בטרור לרכוש נשק. ההצעה של מרפי קבעה כי לתובע הכללי תינתן הסמכות למנוע מכירת נשק לחשוד בטרור. ההצעה של הרפובליקנים הייתה מרוככת יותר, וקבעה כי ניתן יהיה לעכב את המכירה לחשוד בטרור למשך שלושה ימי עסקים. אם שופט יחליט במשך הזמן הזה כי ישנה עילה סבירה שלא למכור לאותו אדם נשק הוא יוכל לשלול זאת באופן קבוע.

עומר מטין החשוד ברצח 50 בני אדם במועדון המזוהה עם קהילת הלהט"ב באורלנדו, ארצות הברית. 12 ביוני 2016. רויטרס
תושאל על ידי ה-FBI בחשד לטרור. המחבל מאורלנדו, מטין/רויטרס

נושא נוסף שעלה לדיון הוא הרחבת בדיקות הרקע לחשודים בטרור. לפי הצעתו של מרפי, יורחבו הבדיקות הנעשות טרם האישור למכירת נשק לאזרח ארצות הברית. הרפובליקנים הציעו להגדיל את מספר מקורות המידע, שמהם ניתן יהיה לקבל דיווח עבור הבדיקה הקיימת, ללא שינוי של החוק הקיים.

ואולם, אף אחת מארבע ההצעות הללו לא עברה את הרף הנדרש של 60 הקולות, בגלל חוסר היכולת של הצדדים להגיע לנוסח מוסכם ולהתלכד מאחוריו. בעוד הרפובליקנים טענו שההצעות של הדמוקרטים מרחיקות לכת, הדמוקרטים טענו כי הצעותיהם של הרפובליקנים רכות מדי וכמעט חסרות משמעות.

היום תפורסם בוואלה! NEWS סדרת כתבות חדשה בשם "התיקון השני", שתלווה את סוגיית הנשק הרגישה שמסעירה את ארצות הברית. בפרק הראשון בסדרה תובא שיחה עם מוכר נשק מווירג'יניה, שיסביר מנקודת המבט שלו, מדוע הוא תומך במדיניות הנשק הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully