וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רובה למלחמה - לא לאזרחים": הנשק הקטלני של הרוצחים בארה"ב

13.6.2016 / 12:58

בדומה למסעות הרג קודמים, גם עומר מטין השתמש בדגם האזרחי של אם-16 בטבח באורלנדו. המתנגדים למכירתו טוענים כי מקומו בשדה הקרב והמצדדים גורסים כי מדובר ברובה שמשמש אזרחים שומרי חוק

עריכת וידאו: ניר חן. צילום: רויטרס. עריכת תוכן: סיגל סיריוס, לירן מוסלי. הפקה: תום רוכלין .תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה.

כשעומר מטין נכנס אתמול (ראשון) למועדון הלהט"בי באורלנדו כדי לבצע את מסע הירי הקטלני ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, הוא השתמש בכלי נשק שכבר שימש רוצחי המונים מקליפורניה ועד קונטיקט: רובה חצי-אוטומטי סמי-צבאי.

על אף שלרובי סער יש חלק קטן ב-30 אלף ההרוגים שמתים בארצות הברית מכלי נשק מדי שנה, לפי נתוני המגזין "Mother Jone" נעשה בהם שימוש לפחות עשר פעמים מאז 2011. תפוצת כלי הנשק הללו הפכו לסלע מחלוקת בוויכוח על חוקי הנשק בארצות הברית – המתנגדים למכירתם טוענים כי אין לאפשר לאזרחים להחזיק "נשקי מלחמה", ואילו התומכים בכך גורסים כי אלו בסך הכול רובים מודרניים שמהם נהנים מיליוני אזרחים אמריקנים שומרי חוק.

רובה מדגם AR-15 בקונטיקט, ארצות הברית, 2013. AP
אינו אוטומטי לחלוטין. רובה מדגם AR-15 בקונטיקט/AP

ברשויות טוענים כי מטין, אזרח ארצות הברית בן 29 ובנם של מהגרים אפגנים, החזיק ברובה סער מדגם AR-15 ובאקדח כשטבח ב-50 בני אדם ופצע 53 איש נוספים במועדון באורלנדו. דגם זה פותח מהאם-16, רובה המשמש את צבא ארצות הברית. בשונה מהגרסה הצבאית שלו, ה-AR-15 אינו אוטומטי לחלוטין ודורש לחיצה על ההדק בכל ירייה.
בדומה לגרסת האב שלו, הוא שוקל מעט עם רתע מינימלי.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

היסטוריה של מעשי טבח

פרט לטבח באורלנדו אתמול, בשנים האחרונות אירעו שורת מעשי רצח המוניים נוספים שבהם נעשה שימוש ברובים חצי-אוטומטיים. ביולי 2012 נשא ג'יימס הולמס רובה סער חצי-אוטומטי, שאטגן ושני אקדחים כשהרג 12 אנשים במהלך הקרנת הסרט "שובו של האביר האפל" באורורה, קולורדו.

חמישה חודשים לאחר מכן, ירה אדם לאנזה ברובה "בושמאסטר" XM15 וברובה "סאבג' מארק 2" ורצח 26 ילדים ומבוגרים בבית הספר סנדי הוק בעיר ניוטאון, קונטיקט, לפני שהתאבד באמצעות אקדח גלוק. לפני כן הוא ירה למוות באמו, שהייתה תומכת נלהבת בכלי נשק.

ב-1 באוקטובר האחרון פתח כריסטופר הרפר-מרסר בן ה-26 במסע ירי בקולג' אומפוקה באורגון, שם הוא למד. הוא היה חמוש בשישה אקדחים וברובה סער וירה למוות בתשעה בני אדם.

כחודשיים לאחר מכן, ב-2 בדצבמר, השתמשו תאשפין מאליק וסייד פרוק בשני רובי סער ובשני אקדחים כדי לירות למוות ב-14 בני אדם בסן ברנרדינו, קליפורניה.

אדם ירה בבכורת הסרט בטמן באורורה, דנבר, קולורדו והרג 14 בני אדם, יולי 2012. AP
הקולנוע בקולורדו שבו אירע הטבח ב-2012/AP

כמה מהיצרניות הבולטות של רובה זה עומדות בפני תביעה מצד משפחות הקורבנות בסנדי הוק, שטוענות כי אין למכור את כלי הנשק האלו לאזרחים. "זה משמש הרג אויבים בקרב כמו גם רצח המוני של אזרחים חפים מפשע", אמר ג'וש קוסקוף, עורך דין המעורב בפרשה. ה-NSSF, איגוד המייצג חלק מיצרניות הנשק, מסר כי הוא לא יגיב על הטבח באורלנדו עד אשר יתבררו פרטים נוספים.

לפי ההערכות, בין חמישה עד עשרה מיליון רובים מדגם זה מוחזקים בידי אזרחים בארצות הברית, שבריר מתוך 300 מיליון כלי הנשק המסתובבים בכל רחבי המדינה. רוב בעלי ה- AR-15 טוענים כי הם משתמשים בו לאימונים ולהגנה, על אף שהם משמשים גם לציד.

למרות חלקם הקטן במעשי רצח – 2.4% - כמה חברי קונגרס דמוקרטים קוראים לחידוש האיסור על מכירת רובי סער ועל מחסניות גדולות בדומה לזה שהוטל בין 1994 ל-2004. "זאת דוגמה נוספת לכך שלכלי נשק שמשמשים במלחמות אין מקום ברחובות שלנו", אמרה המועמדת המסתמנת לייצוג המפלגה בבחירות לנשיאות הילרי קלינטון.

עומר מטין החשוד ברצח 50 בני אדם במועדון המזוהה עם קהילת הלהט"ב באורלנדו, ארצות הברית. 12 ביוני 2016. רויטרס
עומר מטין, הרוצח במועדון באורלנדו/רויטרס

מחקרים שנערכו בנושא הניבו תוצאות מעורבות. יצרניות הנשק הצליחו לשנות את מוצריהן כדי להתחמק מהאיסור ושיעורי הפשיעה צנחו בעקביות מאז תחילת שנות ה-90, עם או בלי קשר לאיסור. מנגד, מספר מסעות הירי גדל מאז שפג תוקפו.

כל ניסיון מחודש להטיל את האיסור צפוי לגרור התנגדות עזה מצד הרפובליקנים השולטים בשני בתי הקונגרס. הם מסרבים בעקביות להדק את ההגבלות על חוקי הנשק וארגונים כמו איגוד הרובאים הלאומי (NRA) מצליחים לגייס מיליונים של בעלי נשק כדי להפיל כל יוזמה להגבלות אחרות. חרף התמיכה של הנשיא ברק אובמה, ניסיון החקיקה האחרון בנושא נדחה בסנאט ב-2013.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום לאחר הטבח ההמוני באורלנדו. 12 ביוני 2016. רויטרס
לא מצליח להטיל הגבלות נוספות על הנשק. אובמה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully