וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון פסימיים לגבי הפיוס: "אין באמת עם מי לדבר בטורקיה"

7.4.2016 / 14:00

גורמי ביטחון טוענים כי "הטורקים משחקים משחק כפול עם ישראל. הם משתמשים בנו כמנוף לחץ על הרוסים". לדבריהם, "ההדלפות המגמתיות" על פרטי ההסכם מוכיחים כי המגעים, שהתחדשו היום, נועדו לכישלון

צילום: רוני כנפו, עריכה: גדי וינסטוק

בצל הפגישה שנערכת היום (חמישי) בין צוותי המשא ומתן לפיוס בין ישראל וטורקיה, גורמים בכירים במערכת הביטחון טענו כי הטורקים משחקים "משחק כפול" עם ישראל. "אין באמת עם מי לדבר בטורקיה. בשלב הזה הם משתמשים בנו כמנוף לחץ על הרוסים", אמר אחד הגורמים.

הדברים באים על רקע משבר הדיפלומטי בין רוסיה לטורקיה ומאבקי ההשפעה בין שתי המדינות, בעיקר בעקבות הפלת מטוס הקרב הרוסי שפעל בסוריה בידי חיל האוויר של טורקיה בנובמבר האחרון, בטענה שהוא פלש למרחב האווירי של טורקימ. כמו כן, יש מחלוקת בין אנקרה למוסקבה בנוגע לעתידו של משטר הנשיא בשאר אסד בסוריה ובנוגע למעמד הכורדים במדינות המזרח התיכון.

עוד בוואלה! NEWS:
משרד הביטחון הכיר בנרצחים בפיגוע באיסטנבול נפגעי פעולות איבה
"נמנעים מחיכוך ביטחוני": צה"ל הסיר סמלי חיל האוויר ממטוס המשלחת לטורקיה
שר החוץ הטורקי בתום ישיבה על נרמול היחסים עם ישראל: "הפיוס קרוב"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בוועידת ה-G20 באנטליה, נובמבר 2015. GettyImages
מאבקי שליטה אזוריים. ארדואן ופוטין בוועידת G-20 בטורקיה, נובמבר 2015/GettyImages

הגורמים ציינו, בין היתר, כי הרשויות בטורקיה טרם סגרו את מפקדת ארגון חמאס במדינה וממשיכים על פי הדיווחים לרכוש נפט מארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), למרות הביקורת העולמית. בשל סיבות אלה, וכן התבטאויות שנויות במחלוקת מצד בכירי המשטר הטורקי בנוגע לישראל ולמצבה האסטרטגי של טורקיה, גורמי הביטחון מעריכים כי המשא ומתן בין הצדדים נועד לכישלון.

עדות לכך, לטענת הגורמים, היא "ההדלפות המגמתיות", להגדרתם, בכלי התקשורת הטורקיים בכל הנוגע להתקדמות במגעים הישראליים-טורקיים. לפני כחודש הגיב מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, לטענות בכלי התקשורת הטורקיים כי יש התקדמות במגעים להסכמתה של ממשלת ישראל להקלת המצור על רצועת עזה, והבהיר כי "אין משא ומתן או דיאלוג עם שום גורם בנושא הקמת נמל ימי בעזה".

עוד באותו נושא

מתרחבת ההסכמה בצה"ל להקמת נמל בעזה: "נדע להתגונן"

לכתבה המלאה
מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי, הלוויית תא"ל מוניר עמאר, כפר ג?וליס. 27 במרץ 2016. אדריאן הרבשטיין
"אין משא ומתן או דיאלוג עם שום גורם בנושא הקמת נמל ימי בעזה". מרדכי/אדריאן הרבשטיין

לפני כשבועיים התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים למגעים לגיבוש הסכם הפיוס עם טורקיה, ואמר כי "יש שיתוף פעולה טוב בין שתי המדינות". לדבריו, "תמיד רצינו יחסים תקינים עם טורקיה ולא אנחנו אלה שפעלנו לשנות את הכיוון הזה. אם הדבר יתאפשר, ננרמל את היחסים. יש מגעים, הם מתקיימים, הם גם מתקדמים. אני מקווה שהם יובילו לתוצאה חיובית שהיא שיקום מלא של היחסים".

במסגרת הערכת הסיבות להתעוררות המגעים בין ירושלים לאנקרה, גורמי הביטחון טענו כי לסוגיית מאגרי הגז הישראליים עשוי להיות קשר לכך. "הם מבינים שהנושא הזה מתקדם, והם רוצים לקדם הסכם", טענו הגורמים. "בקרוב יחלו דיונים להנחת צינור גז מישראל לטורקיה ולמכירת הגז", הסביר בכיר ישראלי לאחר תחילת המגעים בדצמבר האחרון. עם זאת, טרם דווח על התקדמות קונקרטית בציר זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully