וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הכורדים לדאעש: הטרור מתפשט לעריה הגדולות של טורקיה

20.3.2016 / 8:30

בחודש יולי, 34 נהרגו בפיגוע של "המדינה האסלאמית" בעיר סורוץ', על גבול סוריה. באחת, דאעש נכנס במלוא הכוח לזירה הטורקית, ואילו השלטונות כיוונו אש אל הכורדים – שהשיבו גם הם בפיגועים קשים. אלה הן מתקפות הטרור הגדולות של התקופה האחרונה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

פיגוע ההתאבדות שאירע אתמול (שבת) בשדרות איסתיקלאל שבמרכז הפועם של איסטנבול, העיר הגדולה בטורקיה, שבו נהרגו לפחות שני ישראלים, מגיע בתקופה מתוחה מאוד במדינה. בחודשים האחרונים ראו הטורקים התגברות במגמת פיגועי התופת וההתאבדות, בעיקר באיסטנבול ובבירה אנקרה, ובמקביל כוחות הצבא הטורקיים פועלים בדרום-מזרח המדינה ומעבר לגבול הסורי נגד הארגונים הכורדים ונגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

ב-20 ביולי האחרון, 34 בני אדם נהרגו בפיגוע התאבדות שביצעה סטודנטית צעירה בעיר הכורדית סורוץ', שנמצאת בדרום טורקיה, ממש מעבר לגבול מאזור כובאני שבסוריה, ששוחררה מידי דאעש על ידי לוחמי המיליציות הכורדיות זמן לא רב לפני כן. הפיגוע, שעליו לקחה אחריות "המדינה האסלאמית", כוון נגד פעילי שמאל שנפגשו בסורוץ' לתאם את המאמצים לשיקום כובאני.

עוד כתבות בנושא:
הטיול הקולינרי לאיסטנבול נגמר באסון: "אבי לא יודע על מות אשתו שמחה"
דאווטאולו כתב לנתניהו: "שולח את תנחומיי למשפחות ההרוגים"
שר טורקי נגד המערב: "לא מגנים כשיש הרוגים באנקרה ובעזה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אותו פיגוע נתן את אות הפתיחה לשלב חדש בפעילות דאעש בטורקיה, ובפעילות הטורקית נגד הארגון. כמו כן, הכורדים, שנאבקים בדאעש בשטח בסוריה ובעיראק, הפכו תוך ימים ספורים למטרה של השלטון באנקרה, שפתח במבצע צבאי ותעמולתי נגדם בשטח המדינה ובשטח סוריה. זאת, לאחר שהכורדים האשימו את טורקיה בסיוע לדאעש - דבר שהוביל למתקפה נגד הצבא הטורקי ולקריסת שיחות השלום בין הצדדים בתום תקופה של שקט יחסי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פיגוע באיסטנבול, טורקיה, מרץ 2016. רויטרס
הפיגוע הגיע בתקופה מתוחה. אישה נמלטת מזירת המתקפה, אתמול/רויטרס

מאז, דרום-מזרח טורקיה, שמרבית תושביו הם כורדים, הפך לאזור מלחמה של ממש, וחיילים טורקים ואנשי המחתרת הכורדית PKK נהרגים בחילופי אש או במארבים באופן כמעט יומיומי. כל פיגוע בערים הגדולות נותן דחיפה נוספת למבצע הטורקי נגד הכורדים, ולא בכדי בתקופה האחרונה מיהרו ראש הממשלה אחמט דאווטאולו ואנשיו להאשים את ה-PKK בפיגועים ולתקוף מטרות כורדיות, גם במקרים שבהם התברר תוך זמן לא רב כי מדובר במעשה של דאעש או ארגון כורדי אחר.

פיגוע ההתאבדות הכפול בעצרת הפוליטית הפרו-כורדית באנקרה ב-10 באוקטובר, שהביא למותם של 103 בני אדם, קבע שיא עגום חדש במתקפה הקטלנית ביותר בהיסטוריה של טורקיה המודרנית. אף ארגון לא לקח אחריות עליו, אולם הרשויות הטורקיות מעריכות כי מדובר בדאעש. הפגיעה הסמלית בעצרת פרו-כורדית הבהירה יותר מכל את מקומם של הכורדים בטורקיה, בין פטישו של הנשיא רג'פ טייפ לארדואן לסדן של חוליות דאעש שצמחו במדינה בשנה האחרונה.

עשרות הרוגים ופצועים בפיגוע באנקרה, בירת טורקיה, אוקטובר 2015. רויטרס
103 בני אדם נהרגו. זירת הפיגוע באנקרה, אוקטובר האחרון/רויטרס

מלבד אובדן החיים הקולוסלי, הפיגוע הכפול באנקרה סימן את הטקטיקות שבהן בחר הממשל להתמיד בפיגועים העתידים לבוא, קטנים כגדולים. צו איסור פרסום הוטל לא רק על פרטי החקירה, אלא על תיעוד זירת הפיגוע, מניין ההרוגים – ולעתים אף על עצם הדיווח על הפיגוע. כפי שבמהלך ההפגנות בשנת 2011 הרשתות הטורקיות נמנעו מלשדרן – רשת CNNTurk, למשל, שידרה ב-31 במאי סרט דוקומנטרי על פינגווינים, שעה שכיכר טקסים הפכה לזירת עימותים קשים בין המפגינים לכוחות המשטרה – כך גם בסבב הפיגועים האחרון. כלי התקשורת נשמעים היטב להוראות שמגיעות מארמון הנשיאות, וההשתלטות בתקופה האחרונה על כמה כלי תקשורת המזוהים עם האופוזיציה רק מחזקת את המגמה הזאת.

לקראת סוף שנת 2015, שני פיגועים קטנים יחסית אירעו באיסטנבול. ב-1 בדצמבר אדם אחד נהרג וחמישה נפצעו בפיצוץ מטען צינור בסמוך לתחנת הרכבת התחתית בשכונת ביירמפשה שבמערב איסטנבול, לא רחוק ממרכז העיר. ב-23 באותו החודש, שני עובדי ניקיון בשדה התעופה סביחה גוקצ'ן שבצד האסייתי של העיר נפגעו מפיצוץ מטען לפנות בוקר, ואחד מהם מת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן. הארגון הכורדי TAK, שהתפצל מה-PKK אך עדיין נחשב למזוהה עמו במידת מה, קיבל אחריות על הפיגוע, שנועד למחות על הפעילות הצבאית הטורקית נגד הכורדים.

ב-12 בינואר, פיגוע נוסף של "המדינה האסלאמית" זעזע את איסטנבול, כשמחבל סורי שהגיע לטורקיה ופוצץ את עצמו באחד ממוקדי התיירות המרכזיים של העיר, בכיכר הציורית שבין איה סופיה למסגד הכחול, ברובע פתיח ההיסטורי של העיר. 13 בני אדם, כולם תיירים, נהרגו, ומספר דומה נפצעו. בהתחשב בכמות האנשים שלרוב פוקדים את האזור כמעט בכל שעות היממה, הפיגוע היה יכול להסתיים בטרגדיה עצומה, אם כמות חומרי הנפץ הייתה גדולה יותר.

כוחות של צבא טורקיה בדרום מזרח המדינה, במהלך לחימה נגד מורדים כורדים ממחתרת ה-PKK, 5 באוגוסט 2012. רויטרס
קריסת הפסקת האש הובילה למבצע נרחב נגד הכורדים. חיילים טורקיים בדרום המדינה/רויטרס

כחודש לאחר מכן, ב-17 בפברואר, מחבל מתאבד שבהמשך התברר כי היה חבר במיליציה הכורדית TAK פוצץ את עצמו בסמוך לשיירה של רכבי הסעות, שעליהם היו חיילים טורקים. בפיגוע, בשעות העומס של הערב המוקדם בשדרות אינונו המרכזיות שבאנקרה, המוקפות משרדים ממשלתיים רבים ומתקנים צבאיים, נהרגו 28 חיילים ואזרח נוסף.

חודש מאוחר יותר, ב-13 במרץ, 37 בני אדם נהרגו בפיצוץ מכונית תופת בשכונת קזלאי שבאנקרה, לא רחוק ממקום הפיגוע הקודם. אלא שבניגוד לפיגוע הקודם, ההרוגים היו כמעט כולם אזרחים. ראש הממשלה דאווטאולו, כמנהגו בקודש, מיהר להטיח את האשמה ב-PKK ואף טען כי קיימות "ראיות חזקות" הקושרות את הארגון הכורדי למעשה, אולם בהמשך TAK לקח אחריות על המקרה.

פיגוע באיסטנבול, טורקיה, מרץ 2016. רויטרס
דאעש עומד מאחורי הפיגוע? פינוי פצוע מהזירה, אתמול/רויטרס

על פי ההערכות באנקרה, הפיגוע שאירע אתמול באיסטנבול בוצע על ידי "המדינה האסלאמית". אופי הפעילות, שהתמקד באזור תיירותי למדי בלב איסטנבול, תואם זאת, אך גם יכול להתאים לאופי הפעילות של הארגונים הכורדים, למרות שאלה נטשו כמעט לחלוטין בסבב האלימות האחרון מטרות אזרחיות מובהקות. דאווטאולו, כמובן, מיהר בהטלת האשמה על ה-PKK, ובהמשך תיקן ל"דאעש או PKK".

שני הארגונים מאיימים על הסדר הציבורי בטורקיה, בין אם באמצעות איום הטרור, במקרה של דאעש, ובין אם באמצעות איום פוליטי, במקרה של הארגונים הכורדים, והשלטונות באנקרה עושים לא מעט כדי להדגיש את "האיום הכורדי". בכל מקרה, ברור כי טורקיה לא תיחלץ בעתיד הנראה לעין מהבוץ הדאעשי או מזה הכורדי, והפיגוע היום הוא עוד חולייה בשרשרת המקרים הקטלנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully