וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נמנעים מחיכוך ביטחוני": צה"ל הסיר סמלי חיל האוויר ממטוס המשלחת לטורקיה

20.3.2016 / 18:30

עם נחיתת מטוס "שמשון" ועליו גופות ההרוגים מהפיגוע באיסטנבול, לוואלה! NEWS נודע כי הוסרו ממנו סמלי הטייסת והחיל בשל היחסים המתוחים בין המדינות. אותו המטוס היה מעורב גם במבצע החילוץ והסיוע בנפאל לפני כשנה – אך אז נשא בגאווה את הסמלים

צילום: דובר צה"ל, רויטרס, יותם רונן, מאצ'י הוף; עריכה: טל רזניק

הפיגוע הקשה באיסטנבול שבו נרצחו שלושה ישראלים, הזניק את מטוס חיל האוויר לאזור האסון על מנת להביא את גופות הקורבנות ואת בני זוגם הפצועים לישראל במהירות. זאת, כדי להביא את ההרוגים לקבורה ואת הנפגעים לטיפול רפואי. ואולם, עם נחיתת מטוס "שמשון" בטורקיה לא נראו עליו סמלי חיל האוויר והטייסת כפי שבדרך כלל מקועקעים עליו. לוואלה! NEWS נודע כי בצה"ל החליטו להסיר מהמטוס כל סממן ישראלי על מנת למנוע חיכוך ביטחוני בשדה התעופה באיסטנבול, שם נחתו צוותי רפואה ופיקוד העורף בפיקודו של אלוף-משנה יאיר ברקת.

המטוס, הנושא את מספר הזנב 662, הוא אותו כלי תעופה ששימש את החיל במשלחת שיצאה לנפאל לאחר אסון רעידת האדמה שפקד את המדינה באפריל אשתקד. אלא שאז, זנב המטוס נשא את סמל טייסת המטוסים ועל דופנו סמל חיל האוויר שמורכב, בין היתר, ממגן דוד.

תופת באיסטנבול - כותרות אחרונות
ארדואן לאחר הפיגוע באיסטנבול: "נילחם בטרור ולא ניכנע לו"
אבי ארגן לשמחה מסיבת הפתעה - אך כעת ייאלץ לשבת שבעה
"הטרור מכה בנו בכל מקום": גופות ההרוגים הגיעו לארץ
אחרי הפיגוע: ישראלים ממשיכים לטוס לטורקיה, אזהרת המסע הוחמרה

מטוס הרקולס של משלחת הסיוע לנפאל מול המטוס שהוביל את ההרוגים מהפיוע באיסטנבול. דובר צה"ל
מימין: אפריל 2015, נפאל. משמאל: מרץ 2016, איסטנבול/דובר צה"ל

המטוס המריא מנמל התעופה בן גוריון לטורקיה ולפני המראתו חזרה לארץ התקיים טקס קצר לזכר ההרוגים, שמחה דמרי, יונתן שור ואברהם גולדמן, ובמהלכו קראו פרקי תהילים וקדיש. בין הפצועים שהועלו על המטוס, בני זוגם של ההרוגים; אבי דמרי, ענבל מרום-שור וניצה גולדמן. "אנו עומדים כאן על אדמת טורקיה, כמעט 24 שעות אחרי שאירע כאן פיגוע הטרור הנורא", אמר אל"מ ברקת. "הגענו לכאן עם כוחות חיל האוויר, חיל הרפואה, פיקוד העורף והרבנות הצבאית כדי לבצע את משימתנו - להשיב את הנפגעים הביתה. מכאן, מבקש לשלוח את תנחומינו למשפחות ההרוגים ונאחל החלמה מהירה לפצועים".

מדובר במטוס התובלה המתקדם ביותר של חיל האוויר. באפריל 2014 נחת בבסיס נבטים בנגב, והתקבל בטקס מרגש במעמד מפקד חיל האוויר האלוף אמיר אשל, לפני קליטתו באופן רשמי בטייסת הפילים תוך החלפת המערך המיושן של מטוסי "קרנף". לפי תכנית העבודה של חיל האוויר, הוחלט כי תהליך ההכשרה של טייסי "שמשון" יחודש לחלוטין, מאחר שמדובר במטוס שאמנם נראה כמו הדגם הישן, אך הוא שונה ממנו בתכלית ופורץ דרך במעטפת הביצועים שלו. עד כה בוצעו בו מאוד רבות של גיחות. את שלבי ההקמה השונים של המטוסים, ובהם פיתוחי אמצעי לחימה ומערכות נוספות עבור המטוס החדש, תוצרת חברת "לוקהיד מרטין" האמריקנית, ליוותה טייסת מרכז ניסויי טיסה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
משלחת צה"ל להחזרת פצועים והרוגים מהפיגוע באיסטנבול, טורקיה. מרץ 2016. דובר צה"ל
אנשי המשלחת נושאים את גופות ההרוגים בנתב"ג/דובר צה"ל

בין האירועים שבהם לקח המטוס חלק, היו מבצע "צוק איתן", סדרת אימונים מעבר לים ואף פעילות מבצעית חשאית. גורמים בחיל האוויר מתגאים כי ה"שמשון" טס רחוק ומהר יותר מקודמו, ה"קרנף", מסוגל לשאת יותר נוסעים וציוד, נוחת באזורים מורכבים ומערכת הניווט שלו, אמצעי הקשר ומערכות השליטה והבקרה שלו מאפשרים לו לטוס בתנאי מזג אוויר מורכבים – ברמת חשאיות גבוהה. כמו כן, רמת הבטיחות שלו מוגדרת גבוהה מאוד. במטוס הוטמעו מערכות תוצאות כחול לבן המאפשרות לו להאפיל על יכולות הדגם האמריקני.

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, התייחסה להסרת הסמלים וטענה כי זו הייתה החלטה נכונה של חיל האוויר. היא האשימה בכך את ההנהגה הטורקית, שמחייבת הסתרת סממנים יהודיים בשל היותה קיצונית. "מטוסי חיל האוויר נשאו בגאון את סמל המדינה כשישראל נחלצה לסייע לטורקיה לאחר רעידת האדמה הקטלנית שאירעה לפני כמה שנים", אמרה והוסיפה: "כאשר מנהיג שמושפע מהאסלאם הקיצוני משתלט על טורקיה, הכל נשכח כלא היה. זה אותו אסלאם קיצוני שבגללו יהודים במדינות רבות בעולם מטשטשים סממנים יהודיים וישראליים, מתוך הגנה עצמית. במקרה הזה התעקשות ציונית הולמת הייתה יכולה לפגוע בחילוץ הפצועים. חיל האוויר לצערי פעל נכון".

מטוס חיל האוויר נוחת עם הפצועים בפיגוע באיסטנבול. נתב"ג 20 במרץ 2016. רויטרס
נחיתת הפצועים בישראל והעברתם לבתי החולים/רויטרס
פיגוע באיסטנבול, טורקיה. מרץ 2016. AP
זירת הפיגוע באיסטנבול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully