וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במח"ש הבינו: לא ניתן להתעלם מרוח המפקד הסלחנית של אלשיך

25.2.2016 / 9:28

בצל עודף הסובלנות שמגלה המפכ"ל כלפי שוטרים שסרחו, החליטה המחלקה לחקירות שוטרים לא להאשים את ניצב בדימוס חגי דותן במעשה מגונה בשוטרת בשל התיישנות ולא להעמידו לדין בגין הטרדה מינית

עריכה: טל רזניק

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ופרקליטות המדינה הודיעו אתמול (רביעי) על סגירת התיק הפלילי נגד ניצב בדימוס חגי דותן, מפקד מחוז חוף לשעבר, ועל העמדתו לדין משמעתי בלבד בגין הטרדה מינית של שלוש שוטרות, אולם לוואלה! NEWS נודע כי מח"ש ביקשה תחילה להגיש נגדו כתב אישום חמור יותר של מעשה מגונה בשוטרת. למרות שלחוקרי המחלקה היו ראיות מוצקות נגד דותן, הוחלט לבסוף לסגור את התיק בלית ברירה, בשל ההתיישנות שחלה על המעשה, שבוצע לפני יותר מעשר שנים.

אלא שמלבד המעשה המגונה שבגינו לא ניתן היה להגיש כתב אישום פלילי, נותרו במח"ש כמה מקרים בעלי אופי מיני שבהם היה מעורב דותן עם שוטרות זוטרות ממנו. בשיאן של שלל פרשות המין של ניצבי המשטרה, שמו של דותן הלך לפניו בקרב השוטרים כמי שמנהל יחסים אינטימיים עם שוטרות.

עוד בוואלה! NEWS:
ערר על סגירת חקירת מותו של יוסף סלמסה הוגש לפרקליט המדינה
בכפוף לשימוע: ניצב בדימוס מנשה ארביב יעמוד לדין בגין הפרת אמונים
נתוני מח"ש: 85% מהחקירות נגד שוטרים מסתיימות ללא העמדה לדין

ניצב חגי דותן, יוני 2015. ראובן קסטרו
ניגש לשוטרת זוטרה ושאל אותה: "את בוגדת בבעלך?". דותן/ראובן קסטרו

עיקר התלונות נגעו להטרדה מינית של שוטרות ששירתו תחתיו בתפקידיו השונים, וכל המקרים אירעו בין כתלי תחנות המשטרה. בין היתר, פנה באחד המקרים לשוטרת ואמר לה "אני מת לנשק אותך". במקרה אחר, ניגש לשוטרת זוטרה ושאל אותה: "את בוגדת בבעלך?". אלא שבמח"ש קבעו בסופו של דבר כי למרות האמירות הבוטות, הן אינן מצדיקות העמדה לדין פלילי. דותן יועמד לדין משמעתי בגין התנהגות שאינה הולמת שוטר ובהטרדה מינית ויודח מהמשטרה - אף שפרש ממנה לאחר התפוצצות הפרשה.

אירוע משמעותי יותר מבחינת מח"ש היה רומן שניהל דותן עם שוטרת אחרת, ובמהלכו קיבל הניצב החלטות שונות בעניינה. ניצב ניסו שחם, מפקד מחוז ירושלים לשעבר, הועמד לדין בגין מעשים דומים. שחם, שמשפטו תלוי ועומד, הואשם כי נהג לחתום על הטבות לשוטרות שעמן ניהל יחסים אינטימיים, כולל יציאה ללימודים על חשבון המשטרה וקידום בדרגה, והועמד לדין בגין הפרת אמונים. הפרת האמונים אינה כלפי השוטרות המערבות, אלא כלפי הציבור וכלפי שוטרים ושוטרות אחרות שלא "זוכות" להטבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשונה משחם, אצל דותן מדובר היה באישה אחת בלבד, שגילה קרוב לזה של דותן. העובדה שמדובר ברומן בהסכמה, לצד הטרדות מיניות שלא עברו את רף האמירות הבוטות, ההחלטה בעניינו של דותן התקבלה כמעט ללא התנגדות - אפשר להסתפק בדין משמעתי.

עם זאת, דותן עזב את המשטרה בבושת פנים, וחתם על הודאה כי הטריד מינית שוטרות. לא מדובר בדבר של מה בכך: השוטרות יכולות לתבוע את דותן תביעה אזרחית על הנזקים שנגרמו להן. מעבר לכך, המסר לקצינים בכירים אחרים שמרשים לעצמם "רק" להיות בוטים וגסים, הוא ברור - ברגע שתוגש נגדם תלונה הם יודחו מהמשטרה, מרצונם או בניגוד לו. כמו כן, על אף שכבר אינו בשירות, בית הדין המשמעתי של המשטרה יכול להחליט על הורדה בדרגה של דותן, עניין שכנראה יפגע בו יותר מכל.

יתרה מכך, ההחלטה שהתקבלה בסופו של דבר גם תחסוך מהשוטרות להעיד נגד דותן בבית המשפט. בשורה התחתונה, לאחר בחינה של היתרונות והחסרונות של העמדה לדין פלילי, במח"ש קיבלו החלטה הגיונית וסבירה נוכח השיקולים, ונפטרו מהנוהג לקבל החלטות מהבטן, לקול קריאות הקרב ברשתות החברתיות.

המסר הובן?

בנוסף לכך, ייתכן שבמח"ש מרגישים את רוח המפקד הנושבת מכיוון לשכתו של מפכ"ל המשטרה החדש רוני אלשיך, שהחליט בניגוד לעמדת המחלקה לחקירות שוטרים להשיב לתפקיד את מפקד להב 433, ניצב רוני ריטמן, על אף שנחשד בעבירות של מעשה מגונה והטרדה מינית. אלשיך גם החזיר לתפקידיהם שוטרים שנחשדו בעבירות חמורות במח"ש, ומערכת היחסים המתוחה בין הצדדים ניכרת היטב.

לאור עודף הסובלנות שמגלה אלשיך לשוטרים שסרחו או שנחשדו בעבירות חמורות, במח"ש הבינו שגם עליהם לגלות גמישות במקרים שבהם קצינים בכירים מקבלים אחריות על מעשיהם. השאלה המרכזית שעולה מההחלטה בעניינו של דותן היא אם המסר לקצינים הבכירים במשטרה ובצה"ל הובן, שאין מקום למטרידים מינית במערכת אכיפת החוק. בינתיים, כולם ממתינים להכרעת הדין בתיק של הניצב לשעבר ניסו שחם, שאמורה להתקבל בחודשים הקרובים. במידה וייצא אשם, המסר יהדהד בכל תחנות המשטרה. במידה ויזוכה – תהיה זו מכה אנושה למלחמה שמנהלים במח"ש נגד קצינים בכירים שהרשו לעצמם יותר מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully