וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על החלטת המפכ"ל להחזיר את ריטמן לתפקידו: "זלזול במתלוננת"

30.12.2015 / 1:57

לא כולם מרוצים מהחלטת רוני אלשיך להחזיר את ניצב רוני ריטמן לתפקיד ראש להב 433. גורמים במערכת אכיפת החוק חוששים שזה ישפיע על נכונותן של קורבנות נוספים להתלונן. בארגוני הנשים טוענים כי "מדובר בסטירת לחי קשה כלפי המאבק למיגור ההטרדות המיניות"

עריכה: ניר חן

גורמים במערכת אכיפת החוק וארגוני נשים שונים בישראל מתחו אתמול (שלישי) ביקורת חריפה על החלטתו של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך להשיב את ניצב רוני ריטמן לתפקידו כראש יחידת להב 433. זאת ימים בודדים לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הורה לסגור את תיק חקירתו בחשד שהטריד מינית.

ההחלטה התקבלה בתמיהה עקב סגירת תיק החקירה בעילה של חוסר עניין לציבור, שמשמעותו בפועל הוא שקיימות ראיות לכך שניצב ריטמן הטריד מינית את הקצינה שהתלוננה עליו. אולם, למרות הראיות, לא ניתן להעמיד את ריטמן לדין, מכיוון שהמעשים שביצע אירועו לפני יותר משלוש שנים והחוק קובע כי חלה התיישנות בגינם.

לקריאה נוספת:
במשטרה מברכים על החזרת ריטמן: "המפכ"ל שלנו גבר"
אחרי סגירת התיק: המפכ"ל הודיע לריטמן שימשיך בתפקיד ראש להב 433
ניצב ריטמן על סגירת התיק: "מהיום הראשון אמרתי שזו עלילת דם"

רב ניצב רוני אלשיך עם נכדיו בטקס מינויו למפכ"ל המשטרה, 03 דצמבר 2015. נועם מושקוביץ
במערכת אכיפת החוק ציפו להחלטה אחרת. אלשיך/נועם מושקוביץ

נראה כי במחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש), שחשפו את הפרשה, ציפו שהמפכ"ל החדש יגיע לכדי החלטה אחרת. כמו כן, נראה שההחלטה עשויה להשפיע במידה על נכונותן של קורבנות לעבירות מין מצד קצינים בכירים להתלונן על המעשים, בוודאי אם מדובר בכאלו שלא התלוננו מיד לאחר העבירה.

מעבר לכך, חלק מהמעורבים בפרשה – ובהם גם עדים שגיבו את גרסתה של המתלוננת – משרתים כיום תחת פיקודו של ריטמן ביחידה ללוחמה בשחיתות ובפשע המאורגן. במשטרה אמנם שמחו על החלטתו של אלשיך, אך עדיין לא ברור כיצד החלטתו תשפיע על יחסיו עם צמרת המחלקה לחקירת שוטרים, שהעריכו מראשית ימי החקירה כי ריטמן צריך לסיים את תפקידו במשטרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
בפעם השנייה: ניצב ריטמן החשוד בעבירות מין נחקר במחלקה לחקירות שוטרים. מור שאולי
במח"ש העריכו שמקומו מחוץ למשטרה. ריטמן/מור שאולי

בסביבתה הקרובה של המתלוננת הגיבו בביקורת קשה כלפי החלטת המפכ"ל והודיעו כי ככל הנראה יגישו עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה לסגור את התיק – צעד שהיה נמנע אלמלא שב ריטמן לכיסאו. "מדובר בהחלטה אומללה", אמרה עו"ד אפרת נחמני-בר המייצגת את המתלוננת, "היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, קבע מפורשות שלו היה יכול היה ממליץ להעמיד את ניצב ריטמן בפני בית דין משמעתי, ורק טעם טכני של התיישנות מקוצרת מונע ממנו לעשות כן".

עוד הוסיפה עו"ד נחמני-בר כי "ניצב ריטמן, שהוחזר לשירות המשטרה בתפקיד החוקר מספר אחד, אמור לחקור ולפקח על חקירות בנוגע להטרדות מיניות; זה אבסורד הזועק לעין". לדבריה, "ההחלטה שערורייתית, במיוחד לנוכח העובדה שהוא מוחזר לשירות באותו אגף בוא משרתות העדות שחיזקו את דבריה של המתלוננת במהלך החקירה. זהו יום עצוב ככל שהדברים נוגעים לשלטון החוק, כיוון שהמסר הוא שיש כאלה הנמצאים מעל לחוק. אבל אנחנו לא מתכוונים להשלים עם ההחלטה ונפעל באמצעים העומדים לרשותנו".

"זלזול בתופעת ההטרדות המינית"

במרכז לסיוע לנפגעות תקיפה מינית, העובדים בקשר רציף עם מח"ש בכל הנוגע לעבירות מין, ביקרו באופן קשה את החלטת המפכ"ל. "סטירת לחי קשה כלפי המאבק למיגור ההטרדות המיניות במשטרת ישראל", אמרה מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית אורית סוליציאנו.

לדבריה, "החלטת רוני אלשיך להתעלם מהצל הכבד שפרשה זו מותירה על ניצב ריטמן מעבירה מסר של זלזול בתופעת ההטרדות המינית, פוגעת באמון הציבור במשטרה ובעומדים בראשה ומהווה הפקרה של הקצינה שהתלוננה. נגע ההטרדות המיניות במשטרה צריך להיעקר מהשורש. רק מדיניות של אפס סובלנות ושינוי התרבות הארגונית יוכלו להוביל למיגור התופעה שפוגעת קשות בשוטרות ובקצינות כמו גם באמון הציבור כלפי המשטרה".

(עדכון ראשון: 21:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully