וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות לנשים ששבו ממדינות עם זיקה: לא להרות חודש אחרי הביקור

משרד הבריאות פרסם הנחיות מעודכנות לציבור מפני הנגיף, העלול לגרום למומים בעובר. בין היתר, נשים הרות הונחו להימנע מנסיעה לאזורים שבהם התפשט הנגיף, ולכלל האוכלוסייה הומלץ להשתמש באמצעים להפחתת הסיכון מעקיצות יתושים ולא לתרום דם לאחר הביקור

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(ארגון הבריאות העולמי הכריז מצב חירום בשל התפשטות נגיף זיקה, אתמול)

משרד הבריאות פרסם הערב (שלישי) הנחיות לנוסעים למדינות שבהן מתפשט נגיף הזיקה. עיקרי ההמלצות כוללות הנחיה לנשים הרות, או כאלה שמתכננות להרות בקרוב, לשקול את דחיית נסיעתן לאזור שבו מתפשט הנגיף – בעיקר בדרום אמריקה ובמרכזה. לנשים שמבקרות באחת ממדינות אלה, הומלץ להימנע מכניסה להיריון במהלך ביקורן ובמשך ארבעה שבועות מרגע עזיבת האזור.

במקרים בודדים, גברים שנדבקו בזיקה הדביקו את בנות זוגם ביחסי מין. לכן, לגברים המבקרים במדינות הנגועות הומלץ להשתמש בקונדום בעת קיום יחסי מין בעת שהותם בהן, וכן במשך ארבעה שבועות מעת עזיבת האזור שבסיכון.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
המדענים נואשים לפתרון: כינוס חירום על התפרצות הזיקה
הנגיף מתפשט: יותר מ-2,000 נשים הרות בקולומביה נדבקו בזיקה
הנגיף שמאיים על מיליונים: כל מה שרציתם לדעת על זיקה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, לנוסעים למדינות אלה הומלץ להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים, כמו מריחה של חומר דוחה יתושים, לבישת בגדים ארוכים ולינה בחדרים מרושתים, מרוססים או ממוזגים, או תחת כילה שרוססה בקוטל יתושים. זאת, מפני שהנגיף מועבר על ידי עקיצת יתוש מסוג אדס מצרי.

לבסוף, הומלץ להימנע מתרומות דם במשך 28 ימים מרגע עזיבת האזור שבו מתפשט הנגיף. כעבור פרק זמן זה אין יותר מניעה לתרום דם, בכפוף לשאר ההנחיות לתורמים. עוד נכתב כי בימים הקרובים יעודכנו ההנחיות וכי משרד הבריאות מקיים דיונים עם גורמי המקצוע השונים, לצורך גיבוש המלצות לנשים הרות ולתינוקות של אימהות ששהו באזור הסיכון במהלך ההיריון.

התפרצות הזיקה: ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום. רויטרס
תינוק שנפגע מנגיף הזיקה/רויטרס

בהודעה ממשרד הבריאות פורט כי המחלה שלה גורם נגיף הזיקה היא לרוב קלה, או מלווה בתסמינים של חום, פריחה, כאבי פרקים ואודם בעיניים. במקרים נדירים עלולים אף להיווצר סיבוכים נוירולוגיים. ואולם, המחלה מסוכנת במיוחד עבור נשים בהיריון ועלולה לגרום למומים נוירולוגיים בעובר, כולל מיקרוצפליה, סיבוך של נגיף זיקה הגורם לתינוקות להיוולד עם מוח לא מפותח ועם ראש קטן מהרגיל. כמו כן, הוזכרו האזורים בהם המחלה מתפשטת במהירות: במרכז ובדרום אמריקה, כולל באיים הקריביים, איי הים השקט ואיי כף ורדה שממערב ליבשת אפריקה.

ישיבת מועצת המנהלים של ארגון הבריאות העולמי בנושא נגיף זיקה, 28 בינואר 2016. רויטרס
"יש צורך בתגובה בינלאומית מתואמת". מרגרט צ'אן, מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי/רויטרס

פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, התייחס לסוגיית התפשטות הנגיף באולפן וואלה! NEWS ואמר כי על נשים הרות להיענות להוראות המשרד ולא להגיע ל-28 המדינות שלגביהן פורסמה אזהרה. הרשימה נמצאת באתר משרד הבריאות.

"זה לא איום ממשי עלינו כאן בישראל. פוטנציאלית ומעשית לא ראו אף אדם שנדבק", אמר פרופ' גרוטו. על נקיטת אמצעי זהירות בנמלי תעופה העביר ביקורת וטען: "אין לזה ערך ותועלת, זה לא כמו האבולה". לדבריו, במשרד הבריאות נערכים לטפל באנשים שיאובחנו כנשאי הנגיף. "אנחנו משדרגים את יכולת הבדיקה של המעבדות שלנו, ואנו מטפלים בסכנה הנשקפת מהיתוש האסיאתי שחוזר בעונת הקיץ", אמר. "מדובר במשימה לאומית ובמשימת הסברה לאומית כי אלה יתושים שזקוקים למאגרי מים כדי להתפתח".

אמש הכריז ארגון הבריאות העולמי על התפרצות נגיף זיקה מצב חירום בינלאומי. במסיבת עיתונאים שכונסה במטה הארגון בז'נבה, הכריזה מנכ"לית הארגון מרגרט צ'אן כי "יש צורך בתגובה בינלאומית מתואמת" על מנת למגר את הנגיף ולהקטין את הסיכון לבני אדם ברחבי העולם. עם זאת, הבהירה צ'אן כי לא נמצאה סיבה להגבלת התנועה למדינות הנגועות או הסחר עמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully