וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדענים נואשים לפתרון: כינוס חירום על התפרצות הזיקה

ארגון הבריאות העולמי יקבע היום אם הנגיף, המועבר על ידי יתושים ביבשת אמריקה, יוגדר "מצב חירום עולמי", במטרה לזרז את מיגורו. הנשק החדש נגד המחלה בברזיל: יתושים מהונדסים גנטית ו-DDT

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ארגון הבריאות העולמי ייכנס היום (שני) ועידת חרום במטה הארגון בז'נבה, על מנת לקבוע אם התפרצות נגיף זיקה, שנקשר לגרימת למומים מולדים בתינוקות, יוגדר "מצב חירום עולמי". בשבוע שעבר הזהירה מנכ"לית הארגון מרגרט צ'אן כי הנגיף, המועבר בעקיצת יתוש אדס, מתפשט "כמו אש בשדה קוצים" בדרום אמריקה ובמרכזה. הארגון צופה כי במהלך השנה יהיו שלושה עד ארבעה מיליון מקרים ברחבי העולם.

בברזיל, שבה נרשם מספר המקרים הגבוה ביותר, זיהו את התפרצות הנגיף כבר בחודש אוקטובר האחרון, בעיקר בצפון-מזרח המדינה, הנחשב עני יותר מדרומה. עד כה, זוהו במדינה 270 מקרים ודאיים של מיקרוצפליה, סיבוך של נגיף זיקה הגורם לתינוקות להיוולד עם מוח לא מפותח ועם ראש קטן מהרגיל, לצד 3,448 מקרים חשודים נוספים.

עוד בוואלה! NEWS:
הנגיף מתפשט: יותר מ-2,000 נשים הרות בקולומביה נדבקו בזיקה
הנגיף שמאיים על מיליונים: כל מה שרציתם לדעת על זיקה
לישראל יש כמה חודשים עד להגעת הזיקה: "חייבים להתארגן בזמן"

ישיבת מועצת המנהלים של ארגון הבריאות העולמי בנושא נגיף זיקה, 28 בינואר 2016. רויטרס
"מתפשט כמו אש בשדה קוצים". ישיבת מועצת המנהלים של ארגון הבריאות העולמי בנושא זיקה, בשבוע שעבר/רויטרס

במדינות שכנות רבות, כולל קולומביה, אל סלבדור, אקוודור, ג'מייקה ופורטו ריקו, כבר המליצו לנשים הרות לנקוט משנה זהירות, והרשויות במדינות אלה הזהירו כי הנגיף יוצא מכלל שליטה. עשרות מקרים כבר זוהו גם באירופה ובצפון אמריקה, לרוב של תיירים שביקרו במדינות נגועות, והנשאים הועברו לטיפול רפואי.

לכינוס בז'נבה יצטרפו בכירי ארגון הבריאות העולמי בשיחת ועידה טלפונית. משמעות ההכרזה על ההתפרצות כמצב חירום עולמי, בדומה לאבולה במערב אפריקה, היא הפניית משאבים רבים למניעת הנגיף ולטיפול בו. לפי שעה, לא קיים חיסון או טיפול לנגיף, ובקהילה המדעית מעריכים כי ללא ריכוז מאמצים משמעותי, פיתוח חיסון או טיפול ייקח כמה שנים.

בין הדרכים להתמודדות עם ההתפרצות, הרשויות בברזיל פיתחו נשק מתוחכם למדי – יתושים. הרשויות במדינה משחררות מאות אלפי יתושים מהונדסים גנטית באזורים הנגועים. היתושים הונדסו כך שיעבירו גן קטלני לצאצאיהם, ובניסויים שנעשו בשיטה זו, נמצא כי היא מביאה לצמצום של 80% באוכלוסיית היתושים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הנדסה גנטית של יתושי אדס, קמפינס, ברזיל, ינואר 2016. רויטרס
ההנדסה הגנטית תפחית את אוכלוסיית היתושים ב-80%. יתוש מהונדס גנטית/רויטרס

"אחרי 30 שנים של מאבק, היו לנו יותר משני מיליון מקרים של קדחת דנגי (המועברת על ידי אותו סוג יתוש) בברזיל", סיפר ל"ניו יורק טיימס" ד"ר ארתור טימרמן, מומחה למחלות מידבקות בסאו פאולו. "אנחנו חייבים לאמץ גישות חדשות". עם זאת, השיטה החדשה טרם הוכחה בשטח – וגם לה ייקח ככל הנראה כמה שנים על מנת להשיג תוצאות משמעותיות בכל הנוגע למיגור הנגיף.

מלבד השיטות המוכרות להימנעות מעקיצות יתושים, כמו לבישת בגדים ארוכים ושימוש בתכשירים לדחיית יתושים, המומחים דנים כעת בשימוש בחומר ההדברה DDT. "הדאגה המרכזית בנוגע ל-DDT היא כל מה שנוגע לבריאות הציבור", הסביר ד"ר לייל פיטרסון, מנהל מחלקת המחלות הנגיפיות במרכז האמריקני למניעת מחלות (CDC). לדבריו, נזק רב נגרם לבעלי חיים כתוצאה משימוש נרחב בחומר.

ריסוס נגד יתושי אדס, טגוסיגלפה, הונדורס, 30 בינואר 2016. רויטרס
"הדאגה המרכזית בנוגע ל-DDT היא כל מה שנוגע לבריאות הציבור". הדברה נגד יתושי אדס בהונדורס/רויטרס

עם זאת, ד"ר פיטר הוטז, דיקן בית הספר הלאומי למחלות טרופיות במכללת ביילור האמריקנית לרפואה, הגן על השימוש ב-DDT. לטענתו, "הייתה לנו הצלחה כבירה בשימוש בשיטות הישנות ב-60-50 שנים האחרונות. אנחנו פשוט צריכים להיות מאוד אגרסיביים ולהפעיל כוח פוליטי". הוטז התייחס לפועלו של ד"ר פרד סופר, שהצליח למגר את המלריה בברזיל בשנות ה-30 של המאה הקודמת באמצעות מעבר מבית לבית במדינה. סופר נודע בטענתו כי לא היה ניתן למגר את המחלה - המועברת גם היא על ידי יתושים - בדמוקרטיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully