וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לישראל יש כמה חודשים עד להגעת הזיקה: "חייבים להתארגן בזמן"

לאחר הודעת ארגון הבריאות העולמי המזהירה מפני התפשטות חסרת תקדים של הנגיף המועבר בעקיצת יתוש, מנהל המכון לרפואה טרופית בשיבא הסביר: "אם לא נפעל מהיום, ישראל בסיכון גבוה". משרד הבריאות ממליץ לנשים הרות להימנע מביקור במדינות הנגועות

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הדברים שנמסרו היום (חמישי) מפי בכירים בארגון הבריאות העולמי, שלפיהם קיים חשש כבד להתפשטות נגיף זיקה למדינות נוספות במרכז אפריקה ודרום-מזרח אסיה, מעבר ל-23 המדינות ביבשת אמריקה שבהן כבר זוהו מקרים של הנגיף, התקבלו בחשש גדול גם בישראל. עם זאת, פרופ' אלי שוורץ, מנהל המכון לרפואה טרופית בבית החולים שיבא בתל השומר הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הודות לעובדה שכעת יש חורף בישראל – עונה שבה היתושים אינם פעילים – לרשויות במדינה יש עוד כמה חודשי התארגנות עד שתיאלץ להתמודד עם הנגיף.

לדבריו, אם המדינה תדע לנצל את זמן ההתארגנות הנוסף כראוי, ניתן יהיה למנוע ביעילות את התפשטות זיקה ומחלות נוספות המועברות על ידי יתושים. "אנו צריכים לקחת את ההודעה של ארגון הבריאות העולמי ברצינות", הסביר פרופ' שוורץ, "עם זאת, חשוב להבין שכשמדובר במחלה שעוברת בעקיצת יתושים, מדובר ביתוש ספציפי. בכל מקום שבו נמצא אותו יתוש קיים פוטנציאל של העברת המחלה".

עוד בוואלה! NEWS:
ארגון הבריאות העולמי: "נגיף הזיקה מתפשט כאש בשדה קוצים"
מדענים אמריקנים מזהירים: "יידרש עשור לחיסון נגד נגיף הזיקה"
נגיף הזיקה מתפשט ביבשת אמריקה - ובעולם מחפשים תרופה

תינוק בברזיל שנולד עם פגם מוחי בעקבות וירוס הזיקה, דצמבר 2015. AP
"יש אזורים שלמים שהמחלה לא תגיע אליהם". תינוק ברזילאי שנולד עם מום בעקבות הנגיף/AP

לדבריו, "מסיבה זו יש אזורים שלמים כמו צפון ארצות הברית, קנדה ואירופה שבהם אנחנו לא רואים את המחלה, והיא גם לא תגיע אליהם". הוא הוסיף והסביר כי "באזורים טרופים יש פעילות יתושים כל השנה, ולכן הם סובלים מזה. ישראל היא דוגמא למדינה מסוג אחר, שעיקר פעילות היתושים בה היא בקיץ, והמזל שלנו הוא שהיום אנחנו בשיא ההתפשטות של הזיקה – וכאן זו לא עונת היתושים. עלינו לנצל את החודשים הבאים להתארגנות ולהדברת יתושים ובכך למנוע התפשטות של הנגיף".

שוורץ עוד ביקש להרגיע וציין כי התפשטות הנגיף אינו מהלך כה פשוט. "על מנת שתהיה הדבקה, צריך להתקיים שילוש מצבים: נוכחות של יתושים מעבירי מחלה במקום, אנשים חולים שהווירוס בדמם ויתושה נוספת שתעקוץ את האדם החולה, הווירוס ייכנס לקיבתה והיא תעביר אותו בעקיצה של אדם אחר", הסביר. "סטטיסטית, אם יגיעו לישראל הרבה אנשים חולים, תופץ המחלה, בדומה למחלת הדנגי. אם לא נפעל כבר מהיום, אנחנו בסיכון גבוה שהמחלה תחדור לארץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מוקדם יותר היום, מסרה ד"ר מרגרט צ'אן, מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי, בפגישת חבר המנהלים של הארגון כי "נגיף זיקה, שזוהה ביבשת אמריקה בשנה שעברה, מתפשט כעת כאש בשדה קוצים". צ'אן הוסיפה כי פגישת חירום בנושא תתכנס ביום שני הקרוב בז'נבה, על מנת להכריע אם להכריז על התפשטות הנגיף מצב חירום בינלאומי. היא הסבירה כי במשך עשורים רבים, הנגיף המועבר על ידי יתושים השפיע בעיקר על קופים, ולא עורר דאגה רבה בכל הנוגע להשפעה על בני אדם, אולם כעת "החשש הוא גבוה מאוד".

בשבוע שעבר, הוציא משרד הבריאות הנחיות לנשים בהיריון ונשים המתכננות היריון לשקול דחיית נסיעתן למדינות נגועות, בשל הצטברות ראיות לקשר בין הנגיף לעיוות העלול לגרום גם למומים מולדים בראשו של העובר. עוד הודיע משרד הבריאות כי אם לא ניתן לדחות את הנסיעה, מומלץ להתייעץ עם רופא המתמחה בנושא, כגון מומחה במחלות זיהומיות, צוות אפידמיולוגי בלשכות הבריאות או רופא במרפאות ליוצאים לחו"ל. כמו כן, יש לנקוט בקפדנות בצעדים למניעת עקיצות יתושים במהלך הנסיעה. המלצה דומה נתנה גם על ידי המרכז האמריקני לבקרת מחלות, CDC, ועל ידי מקבילו האירופי.

מנהלת ארגון הבריאות העולמי, מרגרט צ'אן, בכינוס של האו"ם על נגיף הזיקה, 25 בינואר 2016. רויטרס
"החשש הוא גבוה מאוד". צ'אן/רויטרס

לשאר הנוסעים לאזורים נגועים ולאזורים שבהם קים סיכון להעברת מחלה על ידי יתושים, בהם דרום אמריקה ומרכז, אפריקה, דרום-מזרח אסיה ואיי האוקיינוס השקט, מומלץ להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים כמו שימוש בחומר דוחה יתושים, לבישת בגדים ארוכים וחבישת כובע, ולינה בחדרים מרושתים ומרוססים או ממוזגים, או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים.

עד כה, אובחן מקרה מיובא אחד של נגיף זיקה בישראל, אצל ילדה בת שנתיים שחזרה עם משפחתה מקולומביה, אחת מהמדינות הנגועות. הילדה שוחררה לביתה במצב טוב, לאחר שאובחנה במרכז הארצי לנגיפים זואונוטיים ובמעבדה המרכזית לנגיפים של שירותי בריאות הציבור בתל השומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully