וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר במשרד הבריאות: "מומלץ לנשים בהריון לא לטוס למדינות הנגועות בזיקה"

דב גיל-הר וסוכנויות הידיעות

2.2.2016 / 17:30

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, פרופ' איתמר גרוטו הבהיר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי הסיכוי להתפשטות הנגיף באזורנו הוא אמנם נמוך, אך יש להישמע להוראות המשרד. בתוך כך, בברזיל קראו לנשים בהיריון: "אל תגיעו למשחקים האולימפיים"

צילום: דוד קורן. עריכה: ניר חן

ברקע הכרזת ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום בעקבות התפשטות נגיף הזיקה, בישראל מתבקשות נשים בהיריון להימנע מטיסה למקומות המועדים להידבקות במחלה. פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, התייחס לנושא היום (שלישי) באולפן וואלה! NEWS ואמר כי יש להיענות להוראות המשרד ולא להגיע ל-28 המדינות שלגביהן פורסמה אזהרה. הרשימה נמצאת באתר משרד הבריאות.

"זה לא איום ממשי עלינו כאן בישראל. פוטנציאלית ומעשית לא ראו אף אדם שנדבק ממנו", אמר פרופ' גרוטו. על נקיטת אמצעי זהירות בנמלי תעופה אמר: "אין לזה ערך ותועלת, זה לא כמו האבולה". הוא הדגיש כי מלבד נשים בהיריון, אשר הידבקות בנגיף עלולה להוביל למום בעוברן, המחלה לרוב היא קלה ולא מסוכנת. לדבריו, במשרד הבריאות נערכים לטפל באנשים שיאובחנו כנשאי הנגיף. "אנחנו משדרגים את יכולת הבדיקה של המעבדות שלנו, ואנו מטפלים בסכנה הנשקפת מהיתוש האסיאתי שחוזר בעונת הקיץ", אמר. "מדובר במשימה לאומית ומשימת הסברה לאומית כי מדובר ביתושים שזקוקים למאגרי מים כדי להתפתח".

עוד כתבות בנושא:
התפרצות נגיף זיקה: ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום
המדענים נואשים לפתרון: כינוס חירום על התפרצות הזיקה
לא רק זיקה: עוד מחלות שנגרמות על ידי עקיצת יתוש

הנדסה גנטית של יתושי אדס, קמפינס, ברזיל, ינואר 2016. רויטרס
לא סביר שיגיעו לישראל. יתושי "אדס"/רויטרס

"המחלה לא מדבקת ולא עוברת מאדם לאדם", הוסיף פרופ' גרוטו. "כדי שיקרה מהלך הדבקה צריך להצטבר אוסף של תנאים, והסבירות שלהם נמוכה. שני התנאים שצריכים להתקיים הם מסה קריטית של חולים במחלה הזאת שתגיע לישראל, והגעה של יתושי ה"אדס" המעבירים את הנגיף לאזור. זה לא סביר כי אלה לא יתושים רגילים ואנחנו גם מצויים בחורף".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תינוק שנולד עם מום במוחו נבדק בבית חולים בברזיל בשל התפשטות נגיף "הזיקה", 27 בינואר 2016. רויטרס
נשים בהיריון מתבקשות שלא לנסוע לאזורים הנגועים. תינוק ברזילאי שנולד עם מום מוחי/רויטרס

במסיבת עיתונאים שכונסה אתמול במטה ארגון הבריאות העולמי בז'נבה, הכריזה מנכ"לית הארגון מרגרט צ'אן כי "יש צורך בתגובה בינלאומית מתואמת" על מנת למגר את הנגיף ולהקטין את הסיכון לבני אדם ברחבי העולם. עם זאת, היא הבהירה כי לא נמצאה סיבה להגבלת התנועה למדינות הנגועות או הסחר עמן.

אלא שהגבלת התנועה נראית כצעד בלתי-נמנע, והרשויות בברזיל הזהירו נשים בהיריון מלהגיע למשחקים האולימפיים הצפויים להתקיים הקיץ בריו דה ז'ניירו. "הסיכון, שהייתי מגדיר אותו כרציני, הוא לנשים בהיריון", אמר שר בכיר בממשל, ז'אק ואגנר. "זה לחלוטין לא מומלץ לנשים אלה להגיע למשחקים, שכן מדובר בסיכון".

תומאס באך, נשיא הוועד האולימפי, אמר כי ארגון הבריאות העולמי מעלה את העירנות בנוגע לנגיף ומספקת "משאבים נוספים למאבק בנגיף". לדבריו, הוועד האולימפי "נמצא בקשרים קרובים" עם ארגון הבריאות, והדגיש כי "אין איסור על נסיעה למשחקים".

ישיבת מועצת המנהלים של ארגון הבריאות העולמי בנושא נגיף זיקה, 28 בינואר 2016. רויטרס
"יש צורך בתגובה בינלאומית מתואמת". צ'אן/רויטרס

במקביל, חברת התעופה של איחוד האמירויות "אמירייטס" מציעה החזר כספי לנוסעים שיבטלו את טיסתם לאזורים מוכי הנגיף. לדברי החברה, לא תהיה השפעה על תנועת המטוסים לאזורים אלה, אך "החלטנו לנקוט בצעדים מיוחדים עבור לקוחות שנדרשים להימנע ממקומות שהושפעו מהנגיף".

ברזיל היא המדינה שנפגעה באופן החמור ביותר מהנגיף. עד כה, זוהו במדינה 270 מקרים ודאיים של מיקרוצפליה, סיבוך של נגיף זיקה הגורם לתינוקות להיוולד עם מוח לא מפותח ועם ראש קטן מהרגיל, לצד 3,448 מקרים חשודים נוספים.

במדינות שכנות רבות, כולל קולומביה, אל סלבדור, אקוודור, ג'מייקה ופורטו ריקו, כבר המליצו לנשים הרות לנקוט משנה זהירות, והרשויות במדינות אלה הזהירו כי הנגיף יוצא מכלל שליטה. עשרות מקרים כבר זוהו גם באירופה ובצפון אמריקה, לרוב של תיירים שביקרו במדינות נגועות, והנשאים הועברו לטיפול רפואי. לפי שעה, לא קיים חיסון או טיפול לנגיף, ובקהילה המדעית מעריכים כי ללא ריכוז מאמצים משמעותי, פיתוח חיסון או טיפול ייקח כמה שנים.

הנגיף ממשיך להתפשט

בתוך כך, הנגיף ממשיך להתפשט לאזורים נוספים. היום דווח כי ארבעה מקרים ודאיים של הנגיף אותרו בספרד. כמו כן, הרשויות באוסטרליה הודיעו כי יתושים הנושאים את נגיף הזיקה אותרו בנמל התעופה בסידני. על פי הערכות, היתושים לא יוכלו להתרבות ולהפיץ את הנגיף. בנוסף לכך, שני אוסטרלים ששבו מהקריביים אובחנו כנשאים של הנגיף.

בנוסף, הרשויות בתאילנד הודיעו כי צעיר בן 22 ככל הנראה נדבק בזיקה. "הסימפטומים שאובחנו בחולה הם חום, פריחה ועיניים אדומות", אמר מנהל בית חולים בבנגקוק. הוא הדגיש כי הוא לא טס לחו"ל, וכי הוא כבר החלים ושוחרר מבית החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully