וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר חמאס: "איראן הפסיקה את התמיכה בארגון כבר ב-2009"

שמעון סימן-טוב

31.1.2016 / 8:50

בשיחת טלפון שהודלפה לעיתון "א-שרק אל-אווסט", תקף סגן ראש הלשכה המדינית מוסא אבו מרזוק בחריפות את טהראן, וטען כי הצהרותיה בדבר "תמיכה בהתנגדות הפלסטינית" הן שקריות. המגעים האחרונים לשיקום היחסים בין הארגון הפלסטיני לאיראן כשלו

צילום:דוד קורן עריכה: ניר חן

סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, טען כי איראן הפסיקה לתמוך בארגון הפלסטיני כבר בשנת 2009 – כך נחשף היום (ראשון) בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון. העיתון חשף את תוכנה של שיחת טלפון שהודלפה, שבמהלכה תקף אבו מרזוק את איראן בחריפות וטען כי הצהרותיה בדבר "תמיכה בהתנגדות הפלסטינית" הן שקריות.

היחסים בין חמאס לאיראן נותקו כמעט לחלוטין בשנתיים וחצי האחרונות, ובעבר הודה אבו מרזוק כי הסיוע האיראני לארגון ברצועת עזה פסק. עם זאת, לא דווח כי הפסקת הסיוע הייתה בשלב כה מוקדם. גורם ביטחוני בכיר מסר לוואלה! NEWS לפני כשנה כי לאחר מבצע "צוק איתן", איראן חידשה במידה מוגבלת את הזרמת הכספים לחמאס, אולם לא נמסר לכך אישור מצד גורמים בחמאס או בממשל האיראני.

עוד בוואלה! NEWS:
חמאס: דחינו הצעה לחידוש היחסים עם איראן, לא נצא נגד העולם הסוני
בניגוד לדרג המדיני, בצה"ל מעריכים: איראן לא תמהר להשקיע כסף רב בטרור
אלוף מרדכי: חמאס מנצל הקלות שניתנו לרצועת עזה - והתושבים ישלמו

צעדת תמיכה בחמאס ברצועת עזה בשבוע שעבר. רויטרס
לטענת ישראל, איראן חידשה במידה מוגבלת את הזרמת הכספים. צעדה צבאית של חמאס ברצועת עזה, החודש/רויטרס

מרזוק טען בשיחה שהודלפה כי חמאס ניסה לשקם את היחסים עם איראן, אך זו התנתה את המגעים בקבלת סיוע מחמאס בשיקום היחסים עם מדינות אחרות, בהן סודאן. בעבר, שתי המדינות היו בעלות ברית קרובות וסודאן אף סייעה בהברחת נשק וציוד צבאי איראני לארגונים הפלסטיניים, אולם בשנים האחרונות היחסים בין חרטום לטהראן התערערו, ובתחילת החודש סודאן אף גירשה את השגריר האיראני במדינה, על רקע הצתת השגרירות הסעודית בטהראן, על ידי המון זועם שמחה נגד הוצאתו להורג בערב הסעודית של איש הדת השיעי הבכיר נימר באקר א-נימר.

ביום חמישי האחרון, מסרו גורמים פלסטיניים לעיתון כי חיזבאללה מתווך בין איראן לחמאס כדי להביא להסכם לחידוש היחסים בין הצדדים. לפי הדיווח, בכירים בחיזבאללה, בראשם סגן המזכ"ל נעים קאסם, פועלים כדי לארגן פגישה בין הנהגת חמאס לבין בכירים במשמרות המהפכה האיראניים שנמצאים בלבנון לעיתים קרובות בשל הלחימה בסוריה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס. קהיר, 10 אוגוסט 2014. רויטרס
חיזבאללה החל לתווך בין הצדדים. אבו מרזוק/רויטרס

לפני כשבועיים, מסרו גורמים בחמאס ל"א-שרק אל-אווסט" כי הארגון סירב להצעה של איראן לחדש את הסיוע שלה לארגון, בתמורה לתמיכתו בה במשבר הנוכחי מול ערב הסעודית. על פי הדיווח, בתחילת החודש נפגשו חאלד קדומי, נציג חמאס בטהראן, ושר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, והאחרון הציע לחדש את התמיכה הכספית של איראן בארגון, באופן קבוע ובהתאם לדרישותיו, בתמורה לכך שחמאס יכריז רשמית כי הוא עומד לצדה של איראן, שיצאה נגד הוצאתו להורג של איש הדת השיעי בממלכה הסונית.

לדברי הגורמים, ההצעה עוררה מחלוקת בתוך חמאס. ראשי הארגון ברצועת עזה הביעו תמיכה בנרמול היחסים עם טהראן, אך ראש הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל היושב בקטאר – מדינת מפרץ סונית, מסתייג מכך מחשש שהדבר יגרום לארגון לאבד את בסיס התמיכה שלו במדינות ערב הסוניות. לבסוף, כך נטען, קבע משעל כי יש לדחות את ההצעה באופן סופי. "המשוואה ברורה: אנחנו כתנועת שחרור, זקוקים לתמיכה של כולם", אמר לעיתון בכיר חמאס בגדה. ואולם, הוא הדגיש: "לעולם לא נהיה בברית נגד העולם הסוני".

הפגנה נגד הוצאתו להורג של נימר באקר א-נימר, לונדון, בריטניה, 3 בינואר 2016. רויטרס
"לעולם לא נהיה בברית נגד העולם הסוני". הפגנה בלונדון נגד הוצאתו להורג של א-נימר/רויטרס

היחסים בין איראן לחמאס התערערו בגלוי מאז יצא הארגון נגד בעל בריתה הנשיא הסורי בשאר אסד ועזב את מפקדתו בדמשק עם פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011. טהראן הפסיקה בהדרגה את תמיכתה בארגון הפלסטיני, ולאחרונה דווח גם כי האיראנים הפסיקו את תמיכתם הכספית בארגון הג'יהאד האיסלאמי, ככל הנראה בשל עמדתו בנוגע למלחמת האזרחים בתימן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully