וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל התמיכה במורדים: איראן "מייבשת" את חמאס

איראן נהגה עד לאחרונה להעביר עשרות מיליוני דולרים מדי חודש לממשלת חמאס בעזה. כעת, לאור עמידת איראן לצד אסד ותמיכת חמאס מנגד במורדים, התקררו היחסים בין הצדדים

מלחמת האזרחים בסוריה ממשיכה ליצור קרעים וניגודי אינטרסים באזור, הפעם בין שני צדדים רלוונטיים במיוחד לישראל. ה"טלגרף" הבריטי מדווח בסוף השבוע על התקררות ביחסים בין איראן לבין חמאס - בשל תמיכה מנוגדת בנוגע ללחימה בסוריה.

איראן, אשר תמכה צבאית וכלכלית באופן גלוי בארגון חמאס מאז עלייתו לשלטון בעזה, הפסיקה לאחרונה את תמיכתה זו לאור התייצבותו של חמאס לצד המורדים הסורים ולא לצדו של משטר אסד כפי שמקפידה איראן לעשות.

סגן שר החוץ בממשלת חמאס, ראזי חאמד, הגדיר לאחרונה את היחסים בין חמאס לאיראן כ"רעים", זאת על אף שלטעמו "מבחינה דיפלומטית צריך להשתמש במילים אחרות". כשנשאל חאמד אודות התמיכה הכלכלית שמקבל חמאס בימים אלו מאיראן, אמר כי "אני יכול לומר שזה לא כמו בעבר. על אף שאיני יכול לספק סכום מדויק, התמיכה שלנו במורדים הסורים עלתה לנו הרבה מאוד".

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון ל"אל-מנאר". רויטרס
המלחמה שמנהל נגד חלק מעמו ממשיכה לפלג את העולם. בשאר אסד/רויטרס

חאמד המשיך לדבר בגילוי לב כשאמר "אני לא יכול להכחיש שמשנת 2006 איראן תומכת בחמאס בכסף ובדברים אחרים, אך המצב לא כבעבר, אני לא יכול לומר שהכל כרגיל". חאמד התייחס גם לתמיכה הצבאית שאיראן העניקה לחמאס ואמר "אני לא יכול לומר שיש שיתוף פעולה צבאי".

לפי ההערכות, איראן העבירה עד לאחרונה לחמאס מדי חודש כ-20-22 מיליון דולרים לכיסוי הוצאות הממשל בעזה, כאשר מאז פרוץ הקרע בין הצדדים סביב הסוגיה הסורית, ירד סכום זה באופן משמעותי. כמו כן, ב"שגרירות" חמאס בטהרן אין עוד נציגים קבועים כפי שהיה עד כה, והיא פועלת באמצעות סגל מצומצם ביותר.

לפי ד"ר עדנאן אבו-עאמר, מרצה באוניברסיטה בעזה אשר שוחח עם כתב הטלגרף "התמיכה האיראנית באסד היתה 'נשיקת מוות' ליחסים בינה לבין חמאס". הוא מוסיף כי "חמאס נפגע כלכלית וצבאית לאור חילוקי הדעות עם איראן, ועד כה לא נמצאה תחלופה לתמיכה האיראנית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איראן הפסידה את תדמית מגינת המדוכאים שטיפחה במשך 30 שנים. עלי חמינאי, המנהיג הרוחני העליון של איראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבו-עאמר מנתח את הפגיעה בהשפעתה של איראן על העולם הערבי: "איראן איבדה את ההשפעה לא רק בעזה, אלא בפלסטין כולה ובעולם הערבי בכלל כאשר בחרה לתמוך במשטרו של אסד". "איראן הציגה עצמה לאחר המהפכה ב-1979 כנציגת העניים והמדוכאים וכמתנגדת הראשית לאימפריאליזם האמריקני. הם הפסידו בשנתיים את מה שעמלו להרוויח במשך 30 שנים ואני לא חושב שהם יצליחו לתקן את זה".

אחמד יוסף, יועצו של איסמאעיל הנייה, ראש ממשלת חמאס, אמר דברים דומים אך באופן ישיר ותקיף יותר: "לא חשבנו שמדינה כמו איראן, אשר דיברה על האנשים המדוכאים, תתייצב מאחורי דיקטטור כמו אסד אשר הורג את בני העם שלו". יוסף המשיך ואמר "עבורנו, זה מערער את אותם עקרונות איסאלמיים שאיראן דיקלמה כל השנים לאחר המהפכה האיסלאמית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully