וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס: דחינו הצעה לחידוש היחסים עם איראן, לא נצא נגד העולם הסוני

15.1.2016 / 17:30

גורמים בחמאס אמרו כי חאלד משעל סירב להצעה לנרמול היחסים, שבמסגרתה תחודש באופן מלא התמיכה הכלכלית בארגון, בתמורה לתמיכה ברפובליקה האיסלאמית במשבר מול ערב הסעודית. עם זאת, חמאס ממשיך לפרוס חסות על פעילות של של ארגון שיעי הנתמך בידי איראן

עריכה: ניר חן צילום: שי מכלוף

(צה"ל תקף חוליה שהניחה מטען על גדר המערכת ברצועה, השבוע)

חמאס סירב להצעה של איראן לחדש את הסיוע שלה לארגון, בתמורה לתמיכתו בה במשבר הנוכחי מול ערב הסעודית – כך מסרו היום (שישי) גורמים בחמאס לעיתון "א-שרק אל-אווסט" שרואה אור בלונדון. לפי הדיווח, לפני כשבועיים נפגשו חאלד קדומי, נציג חמאס בטהראן, ושר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, והאחרון הציע לחדש את התמיכה הכספית של איראן בארגון, באופן קבוע ובהתאם לדרישותיו, בתמורה לכך שחמאס יכריז רשמית כי הוא עומד לצידה של איראן, שיצאה נגד הוצאתו להורג של איש דת שיעי בממלכה הסונית.

לדברי הגורמים, ההצעה עוררה מחלוקת בתוך חמאס. ראשי הארגון ברצועת עזה הביעו תמיכה בנרמול היחסים עם טהראן, אך ראש הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל היושב בקטאר – מדינת מפרץ סונית, מסתייג מכך מחשש שהדבר יגרום לארגון לאבד את בסיס התמיכה שלו במדינות ערב הסוניות. לבסוף, כך נטען, קבע משעל כי יש לדחות את ההצעה באופן סופי.

"המשוואה ברורה: אנחנו כתנועת שחרור, זקוקים לתמיכה של כולם", אמר לעיתון בכיר חמאס בגדה. ואולם, הוא הדגיש: "לעולם לא נהיה בברית נגד העולם הסוני".

עוד כתבות בנושא:
זריף לניו יורק טיימס: "סעודיה נחושה לגרור את האזור לעימות"
מנהיג אל-קאעדה על סערת ההוצאה להורג: "תקפו בסעודיה בכל הזדמנות"
יורש העצר הסעודי שלא חושש ממלחמת דת עם איראן

מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
דחה את ההצעה. חאלד משעל/AP

היחסים בין איראן לחמאס התערערו מאז יצא הארגון נגד בן בריתה הנשיא הסורי בשאר אסד ועזב את מפקדתו בדמשק עם פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011. טהראן הפסיקה בהדרגה את תמיכתה בארגון הפלסטיני, ולאחרונה דווח גם כי האיראנים הפסיקו את תמיכתם הכספית בארגון הג'יהאד האיסלאמי, ככל הנראה בשל עמדתו בנוגע למלחמת האזרחים בתימן.

יש לציין כי ייתכן וחמאס עדיין מקבל כספים מאיראן באופן בלתי- קבוע. כמו כן, הארגון מנסה לאחרונה להתקרב לרפובליקה האיסלאמית, ואף פורס חסות על פעילות תנועת "סבארין" השיעית שנתמכת בידי טהראן. התנועה קיבלה בחודש שעבר אחריות על פיצוץ מטען חבלה נגד כוח צה"ל בסמוך לגדר המערכת, מה שמהווה את פעילותה הצבאית הראשונה נגד ישראל.

"סאברין", שפועלת בשנה וחצי האחרונות באזור, הפעילה עד כה שורה של ארגוני צדקה דתיים שיעיים, שנהנים ממימונה של טהראן ומעודדים את הפצת השיעה וההצטרפות אליה. עם זאת, מרבית הפלסטינים הם סונים ומספר האנשים שהמירו את דתם לשיעה הוא מוגבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully