וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריף לניו יורק טיימס: "סעודיה נחושה לגרור את האזור לעימות"

שר החוץ של איראן טען במאמר כי ריאד פועלת למימון גורמים קיצוניים במזרח התיכון ולערעור היציבות האזורית, כמו גם לליבוי המתיחות בינה ובין טהראן. "הבה לא נשכח שהמבצעים של פעולות טרור רבות הם בעלי אזרחות סעודית". כתב

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(עיראק הציעה לסייע בפתרון המשבר בין סעודיה לאיראן)

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כתב מאמר לניו יורק טיימס, ובו הוא תוקף בחריפות את מדיניות החוץ של ערב הסעודית, שלטענתו מקדמת אי-יציבות אזורית תוך מימון גורמי איסלאם קיצוני במזרח התיכון.

"לאחר חתימת הסכם הביניים בין איראן ושש המעצמות בשנת 2013, החלה ערב הסעודית להקדיש את משאביה להכשלת ההסכם, מתוך חשש שהאיראנופוביה העולמית מתפוררת", כתב זריף והוסיף: "היום, גורמים בריאד לא רק ממשיכים להכשיל את נירמול היחסים בין איראן ומדינות העולם, אלא הם נחושים לגרור את כל האזור לעימות. ערב הסעודית חוששת שהסרת מסך העשן מהסוגיה הגרעינית תחשוף את האיום העולמי האמיתי: תמיכתה בקיצוניים האלימים".

דבריו של זריף מגיעים על רקע משבר חדש בין שתי המדינות: ערב הסעודית הוציאה להרוג את איש הדת השיעי נימר א-נימר. הדבר הוביל למחאה רחבה באיראן ולפריצת מפגינים לשגרירות הסעודית בטהראן – מה שגרם לערב הסעודית ולמדינות נוספות במפרץ לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם הרפובליקה האיסלאמית.

עוד כתבות בנושא:
יורש העצר הסעודי שלא חושש ממלחמת דת עם איראן
איראן: "ערב הסעודית הפציצה את שגרירותנו בתימן"
שגריר קטאר הוחזר מטהראן; עיראק רוצה לתווך בין איראן לסעודיה

עיראק הציעה לסייע בפתרון המשבר בין איראן לערב הסעודית: "לא נשב בשקט". רויטרס
"ערב הסעודית תומכת בקיצונים". זריף/רויטרס

"הברבריות של ערב הסעודית ברורה – המוציאים להורג של המדינה עורפים ראשים באמצעות חרבות, כמו שקרה בהוצאה להורג האחרונה של 47 אסירים, בהם השייח נימר א-נימר – איש דת מכובד שהקדיש את חייו לקידום פעולות לא אלימות וזכויות אדם", הוסיף זריף. "לאחר ההוצאה להורג, איראן הבטוחה בעוצמתה סירבה לנקום או לשבור את היחסים הדיפלומטיים".

לטענת זריף, "הממשלה באיראן גינתה בחריפות את תקיפת השגרירות הסעודית בטהראן, ופעלה למען ביטחונם של הדיפלומטים הסעודים. נקטנו בצעדים מידיים שיסייעו בהשבת הסדר באזור והבענו את כוונתנו להביא את האחראים לדין. בניגוד לכך, הממשל הסעודי פוגע במכוון בשלוש השנים האחרונות במתקנים דיפלומטיים איראניים בתימן, בלבנון ובפקיסטן, תוך שהם הורגים דיפלומטים ואזרחים. גם אנשים שעולים לרגל למקומות הקדושים חווים קשיים מצד השלטונות, והרשלנות הסעודית הובילה לתאונה ההמונית במהלך תקופת החאג', אז נהרגו מאות עולים לרגל איראניים".

זריף הוסיף וטען כי ערב הסעודית תומכת בגורמים קיצוניים שמסכנים את האזור. "הבה לא נשכח שהמבצעים של פעולות טרור רבות – החל מזוועות ה-11 בספטמבר ועד הירי בסן ברנרדינו, כמו גם חברים בארגונים קיצוניים כמו אל-קאעדה, הם בעלי אזרחות סעודית או שמוחם נשתף על ידי גורמים שממומנים באמצעות כספי נפט", אמר.

מפגינים הציתו את שגרירות ערב הסעודית בטהראן כמחאה על הוצאות להורג של איש דת שיעי, ינואר 2016. טוויטר, צילום מסך
"הממשלה באיראן גינתה בחריפות את תקיפת השגרירות הסעודית בטהראן". המפגינים מציתים אש בשגרירות/צילום מסך, טוויטר

"האסטרטגיה הסעודית להכשלת הסכם הגרעין והגברת המתח האזורי כוללת כמה מרכיבים: לחץ על המערב, קידום חוסר יציבות דרך המלחמה בתימן ומימון הקיצוניים, והתגרות ישירה באיראן", הדגיש זריף. "לאיראן אין רצון להסלים את המתיחות באזור. אנו זקוקים לאחדות כדי להתמודד עם איום הקיצוניים. מאז היבחרו של חסן רוחאני הוא הביע בפומבי את רצונו לפתוח בדיונים ולקדם יציבות תוך מאבק בקיצוניות. הדבר נפל על אוזניים ערלות בערב הסעודית. על ההנהגה הסעודית להחליט: הם יכולים להמשיך לתמוך בקיצוניים ולקדם שנאה בין המגזרים, או שהם יכולים לשחק תפקיד משמעותי בקידום היציבות האזורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully