וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לדרג המדיני, בצה"ל מעריכים: איראן לא תמהר להשקיע כסף רב בטרור

26.1.2016 / 17:00

על פי ההערכות בצבא, טהראן תשקיע את רוב המיליארדים שיופשרו בשיקום הכלכלה. בנוגע לחיזבאללה: ההערכה היא כי הסבירות למלחמה נמוכה, אך שורטט תרחיש אימים למערכה כזו – שבמסגרתו יופלו מטוסים ישראליים. הזירה הפלסטינית: בצה"ל נערכים ליום שאחרי אבו מאזן

בווידאו: הצצה למתקני הגרעין האיראניים/צילום: הטלוויזיה האיראנית

כשבועיים לאחר שהמערב הסיר הסנקציות מעל איראן, בצה"ל מעריכים, בניגוד לעמדת הדרג המדיני בישראל, כי הכסף שיתחיל לזרום לרפובליקה האיסלאמית לא יושקע בפעילות טרור נגד המדינה – אלא דווקא בשיקום כלכלת איראן, שאחוזי האבטלה בה האמירו בשנים האחרונות. לפי גורמים צבאיים, המשטר האיראני חושש מאוד ליציבותו ולפיכך לא ימהר לתקצב את פעילות משמרות המהפכה וארגוני הטרור, אלא ישקיע את הכסף הגדול במערכת האזרחית, על מנת למנוע ביקורת חריפה מהרחוב – שעשוי לצאת ולהפגין ברחובות.

עוד מעריכים בצה"ל כי בניגוד לעמדתם של גורמים מדיניים – איראן לא אמורה לקבל לידיה יותר מ-100 מיליארד דולר, אלא עשרות בודדות של מיליארדים, שחלקם יוחרם בשל חובות. לכן, עד שתתאושש כלכלית, היא לא תמהר להשקיע כסף מחוץ למדינה, וככל שתהליך ההתאוששות ייקח זמן רב יותר – כך איראן תהיה מרוסנת יותר והמזרח התיכון יהיה יציב יותר.

גורם נוסף שיעיב על כלכלת איראן הוא מצבה מול ערב הסעודית ומכירות הנפט שלה. לאחר שערב הסעודית הציפה את השוק בנפט, מחיר חבית ירד לכ-28 דולרים, ובצה"ל מעריכים כי איראן מתכוננת לאפשרות שהמחיר יוסיף לרדת, עד לכעשרה דולרים. מכירות הנפט מהוות 70% מהכלכלה הסעודית ו-40% מהכלכלה האיראנית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הציבור במדינה צפוי לצאת להצביע בחודש הבא בבחירות לפרלמנט, בתהליך שיכריע אם אכן צדק נשיא ארצות הברית ברק אובמה כשטען כי ההסכם ישנה את פני איראן. במסגרת הבחירות, יצטרך הציבור להצביע לפרלמנט ולמועצת המומחים שתבחר בעתיד את המנהיג הבא. כבר מהצעדים הראשונים של מערכת הבחירות ניתן לראות את השינוי המסתמן: היקף הנשים שהגיש מועמדות למועצה היה גבוה באופן חסר תקדים ביחס לשנים קודמות, וכך גם יהודים ונוצרים רבים. עם זאת, מתוך 12 אלף מועמדים שנרשמו, 40% אושרו ורק 30 מועמדים נמנים על הזרם המתון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ההערכות: חיזבאללה מוכן לקחת סיכונים

לגבי האיומים בגבול הצפון, בצה"ל נערכים לאפשרות שארגוני טרור ברמת הגולן יפעלו נגד ישראל באמצעות מטענים או ירי טילי נ"ט. בכל הנוגע לחיזבאללה, ההערכות הן כי בעימות הבא מול חיזבאללה יופלו בישראל מטוסים, חיילים רבים יפלו בשבי, נתב"ג ייסגר והמלחמה לא תסתיים אחרי ימים בודדים. עם זאת, אתרים רבים שבהם הוקמו מוצבים, עמדות ומחסני נשק עבור חיזבאללה ביותר ממאתיים כפרים שיעים בדרום לבנון, יהפכו עד מהרה למטרות צבאיות של צה"ל.

ואולם, ההערכות לא מצביעות על סבירות גבוהה לצאת למלחמה מול חיזבאללה, אך הדינאמיקה שעלולה להוביל להסלמה רגישה מבעבר. בצה"ל מעריכים כי למרות מצבו, חיזבאללה מוכן לקחת סיכונים. בשלב זה רוסיה מעורבת בהרגעת המתיחות בין ישראל לחיזבאללה ודואגת שאמצעי לחימה לא יעברו מסוריה לידי הארגון.

לוחמי חיזבאללה בלבנון, נובמבר 2015. רויטרס
בכל זמן נתון נלחמים 7,000 אנשי הארגון. לוחמי חיזבאללה/רויטרס

לפי ההערכות, גם חיזבאללה נתון לקשיים כלכליים. בכל זמן נתון נלחמים כ-7,000 אנשי חיזבאללה בסוריה ויותר מ-1,300 לוחמים נהרגו מתחילת הקרבות - פי שניים ממלחמת לבנון השנייה. הנתונים מתווספים למשבר שחווה הארגון בתקופה האחרונה, לאחר שאיראן עיכבה את הזרמת הכספים הגדולה. בשנה שעברה קיבל חיזבאללה 800 מיליון דולר מאיראן, והשנה איראן מתקשה להעביר היקף כספים דומה לארגון השיעי בלבנון. כעת, מעריכים בצה"ל כי לחיזבאללה יש פער של 10% בתקציב, מתוך מיליארד דולר, והארגון מתקשה לשלם משכורות לפעיליו, בסך כולל של עשרות מיליוני דולרים בחודש. הכנסותיו של חיזבאללה עומדות בסך הכול על 200 מיליון דולר.

נקודה חיובית אחת בסביבת חיזבאללה, לפי ההערכות בצה"ל, היא ההתקרבות של הארגון לשלטון בלבנון. מדובר במהלך שעשוי לרסן אותו בעתיד בעימות עם ישראל, למרות שמרבית האמל"ח שבאמתחתו בדרום לבנון – מכוון למדינה. יתרה מכך, בצה"ל מעריכים כי כפי שחיזבאללה חופר מנהרות בתוך לבנון על מנת לקשר בין המוצבים השונים, הארגון מסוגל גם לחפור מנהרות לכיוון ישראל.

צומת סעודיה-איראן: חמאס מתחבט לאן לפנות

בינתיים, ברצועת עזה מתנהל מאבק עיקש בין הזרוע הצבאית של חמאס, שמעוניינת בתמיכתה הכלכלית של איראן, ובין מאמציה של הזרוע המדינית של הארגון בראשות חאלד משעל, שמעוניינת להתקרב דווקא לערב הסעודית שמנהיגה את הציר המתון. לפי הערכות צה"ל, ההרתעה נגד חמאס עומדת בעינה והוא עדיין לא מעוניין להסלים את המצב עם ישראל, אך ממשיך לבנות את כוחו באמצעות פיתוח וייצור רקטות ובניית מנהרות.

הצרות הכלכליות הגיעו גם למפתן "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שעל פי ההערכות בצה"ל סובלת מבעיות תקציביות קשות. ככל הנראה 45% מההכנסות של דאעש הן מנפט, 27% ממסים, 15% מחקלאות, 7% מסחר בעתיקות ו-4% מדמי כופר. התקציב השנתי עומד על 1.3 מיליארד דולר. כמו כן, בצה"ל מעריכים כי דעאש בסיני לא מיקם את ישראל בראש סדר העדיפויות שלו ולכן בשלב זה הוא נלחם רק בצבא המצרי וההרתעה הישראלית חלה גם עליו. עם זאת, חוששים כי הארגון מתכוון לפוצץ מטוסים נוספים, כפי שקרה עם המטוס הרוסי בסיני, ולבצע פיגועים נוספים במתווה לונדון, במטרה להוביל לסוג של מלחמת עולם שלישית.

בגדה המערבית חלה ירידה בהיקף הפרות הסדר, אך בצה"ל מעריכים כי הפיגועים בלב ההתנחלויות ברחבי הגדה המערבית כפי שקרה בשבועיים האחרונים בעתניאל, בתקוע ובבית חורון, יתגברו בגלל פלסטינים שירצו לחקות את הרעיונות הקיצוניים של המחבלים שקדמו להם. כמו כן, מזהים מגמות מקומיות באזורים קשים יותר כמו קבטיה ושעיר, ובהן מנסים למנוע יציאה של צעירים לבצע פיגועים.

אימון של לוחמי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. טוויטר, צילום מסך
התרחיש הגרוע ביותר: חמאס יחליף את אבו מאזן. אימון של לוחמי הזרוע הצבאית ברצועה/צילום מסך, טוויטר

להערכת צה"ל, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן איבד מכוחו לאחר הנאום באו"ם, ולאחרונה הוא מתחרט על כך ומנסה לקבל את כוחו בחזרה, ובצבא נערכים ליום שאחריו. החלופות האפשריות נעות בין דמות חזקה שתחליף אותו, אך מדובר בסבירות קלושה; קבוצה חזקה של סגנים, היא בסבירות גבוהה יותר. האפשרות השלישית, שממנה חוששים ביותר בצה"ל, היא שליטה של חמאס בגדה המערבית.

ההתקרבות בין רוסיה לארצות הברית עוד עשויה להציל את סוריה

בסוריה, צה"ל מעריך כי נהרגו עד כה 300 אלף בני אדם במלחמת האזרחים – מספר גבוה יותר מהיקף הסורים שנותרו במדינה מוכת הקרבות. עשרה מיליון אזרחים עזבו את בתיהם עד כה, חלקם פליטים במדינות זרות וחלקם נותרו בסוריה. מספר התקיפות במדינה כבר חצה את ה-5,800, והחשש בצה"ל הוא שהקואליציות יגבירו את קצב התקיפות נגד הארגונים שפועלים במדינה. עם זאת, מעריכים כי קיים סיכוי להסדר, מאחר שהקואליציות שנרקמות יכולות לשנות את המאזן באזור ולייצר הזדמנויות.

בצה"ל מעריכים גם כי חלה התקרבות לאחרונה בין רוסיה לארצות הברית עד רקע המטרה המשותפת – מלחמה בדאעש. פתרון המשבר מול אוקראינה וערכו של הרובל שירד בשבוע שעבר יכול להעלות את רמת המוטיבציה ברוסיה להגיע לפשרות והסדרה על הנעשה בסוריה. אך יחד עם זאת עולה החשש כי בתום הלחימה הרחבה יזקפו לעצמן סוריה, איראן וחיזבאללה את ההצלחות, וביטחונן יגבר באופן מסוכן, להגדרת צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully