וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התחממות היחסים: שרת החוץ ההודית תבקר את הפלסטינים לפני ישראל

12.1.2016 / 18:50

סושמה סווראג' תגיע בשבוע הבא לביקור עבודה במזרח התיכון, שייפתח בפגישות עם אבו מאזן ובכירי הרשות. רק לאחר מכן תגיע לירושלים. זאת על אף הקרבה לישראל, ובמטרה לאותת כי מדינת הענק לא זונחת את תמיכתה העקבית במאבק הפלסטיני לעצמאות

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו בפגישה עם מקבילו ההודי, נרנדרה מודי, בספטמבר 2014)

שרת החוץ של הודו, סושמה סווראג', תגיע בשבוע הבא לביקור עבודה בישראל וברשות הפלסטינית, שיהיה ביקורה הראשון לאזורנו בתפקידה הנוכחי. בירושלים מתלהבים מהביקור הקרב ובא, שמגיע בהמשך לזה שקיים פה לפני כמה חודשים נשיא הודו, פרנב מוקהרג'י, וכהקדמה לביקורים צפויים של ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ראובן ריבלין בהודו בהמשך השנה, וככל הנראה גם לפני ביקור של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בישראל.

ההתלהבות מהביקור בהחלט מוצדקת - יחסי ישראל והודו נמצאים בעידן של התחממות והתקרבות, במיוחד מאז נבחר מודי, הידוע ביחסו האוהד לישראל. גם סווראג' ידועה כידידת ישראל ואף הייתה מעורבת בפעילויות למען ישראל ברמה הפרלמנטרית בהודו לאורך השנים. אלא שעבור הודו, כך מתברר, הקרבה לישראל אינה באה על חשבון תמיכה בפלסטינים.

לקריאה נוספת:
מצפון תיפתח הרעה? ישראל מודאגת מהממשלה החדשה בקנדה
סקר חדש חושף: הישראלים אוהבים את אובמה פחות מאשר את נשיא סין

שרת החוץ של הודו סושמה סווראג' בפגישה עם מקבילה הסורי ואליד אל-מועלם, ינואר 2016. רויטרס
נאמנים למאבק הפלסטיני לעצמאות. שרת החוץ של הודו סווראג' לצד מקבילה הסורי אל-מועלם/רויטרס

מתברר כי טרם הגעתה לירושלים, שרת החוץ ההודית תבקר ב"מדינת פלסטין" - כך על פי הודעה שפרסם הבוקר משרד החוץ בניו דלהי. על פי ההודים, פלסטין תהיה המדינה הראשונה במזרח התיכון שהשרה מבקרת בה בשנה הנוכחית. זו אינה פעם הראשונה שבכירי הודו בוחרים לבקר את הפלסטינים בביקור במזרח התיכון. כך היה כשהנשיא מוקהרג'י ביקר באזור באוקטובר האחרון: קודם ביקר ברשות הפלסטינית, ולאחר מכן בישראל. עיתונאי הודי בכיר שמסקר את מדיניות החוץ של המדינה, הסביר לוואלה! NEWS כי דפוס פעולה זה אינו מקרי ואף מצביע על רצונה של הודו לאותת לעולם הערבי שעל אף ההתקרבות לישראל, היא אינה זונחת את עמדתה המסורתית לתמיכה במאבק הפלסטיני לעצמאות.

בהודעה לגבי הביקור הקרוב נכתב: "השרה סושמה סווראג' תבקר במדינת פלסטין ב-17 בינואר. זה יהיה הביקור הראשון של השרה למערב אסיה, ופלסטין היא המדינה הראשונה באזור שבו השרה תבקר, מה שמשקף את החשיבות שהודו מייחסת לפלסטין במסגרת מגעיה עם מדינות האזור. הביקור מגיע לאחר שנשיא הודו כבר ביקר בפלסטין באוקטובר 2015".

השרה צפויה לפגוש במהלך הביקור את יו"ר הרשות, אבו מאזן, ולדון עם ההנהגה הפלסטינית בפיתוח קשרים כלכליים ומדיניים נוספים בין הצדדים. על פי ההודעה, "הביקור ידגיש מחדש את התמיכה הפוליטית, הדיפלומטית והכלכלית של הודו לפלסטין".

בנימין נתניהו נפש עם ראש ממשלת הודו בעצרת האו"ם, ניו יורק. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
"מערכת יחסים קרובה ורבת-פנים". מודי ונתניהו, ספטמבר 2014/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

במקביל, פורסמה גם הודעה על היעד הבא במסע של השרה ההודית למזרח התיכון - ישראל. "זהו ביקורה הראשון של השרה לישראל, והוא מגיע לאחר ביקורו של נשיא הודו בישראל באוקטובר 2015. הודו וישראל חולקות מערכת יחסים קרובה ורבת-פנים. שני הצדדים חולקים אמונה חזקה בערכי הדמוקרטיה וכלכלת השוק החופשי. הודו וישראל גם חולקות מערכת יחסים קרובה בתחומי החקלאות, המדע והטכנולוגיה והחינוך". על פי לשון ההודעה, במהלך ביקורה בישראל, השרה ההודית תפגוש גם נציגים של הקהילה ההודית בישראל.

שינויים בהרגלי ההצבעה

בעקבות ההתקרבות בין ישראל להודו בשנתיים האחרונות, חל לאחרונה שינוי בדפוס ההצבעה של הודו בפורומים הבינלאומיים החשובים. לאחר שבמשך עשרות שנים הודו הצביעה באופן עקבי יחד עם מדינות ערב כנגד ישראל, החלה דלהי להימנע בשנה האחרונה בהצבעות מסוימות הנוגעות לנושא הישראלי-פלסטיני. שינוי זה גרם לסיפוק רב בישראל ונתקל במחאה מצד הפלסטינים. בכירים ברשות התייחסו בעבר לנושא ואמרו כי "הודו שברה את לבנו".

על רקע השינויים הללו, נראה כי להודים חשוב כעת להדגיש שלצד התמיכה והקרבה לישראל, הם עדיין תומכים בפלסטינים. כאשר מוקהרג'י ביקר באזור לפני שלושה חודשים, הוא נשא נאום תקיף בנושא הפלסטיני ואמר כי מדינתו תמשיך לתמוך ב"מאבק הצודק". הוא הוסיף כי "פלסטין שייכת לפלסטינים, כפי שצרפת שייכת לצרפתים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully