וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחממות ביחסים: נשיא הודו נפגש עם נתניהו והזמין אותו לביקור

15.10.2015 / 17:11

פרנב מוקהרג'י המבקר בימים אלו בישראל נפגש עם ראש הממשלה ודן עמו במאבק בטרור ובשיתוף פעולה כלכלי. גם נשיא המדינה ריבלין הוזמן. מאז נבחר מודי לראש ממשלת הודו בשנה שעברה חלה התחממות ביחסים, שהורגשה בהצבעות במוסדות האו"ם ובעסקאות ביטחוניות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: מתן חדד

(אתמול ביקר נשיא הודו לראשונה בכנסת: "העם היהודי תמיד היה חלק מהחברה ההודית")

נשיא הודו, פרנב מוקהרג'י, שעורך השבוע ביקור היסטורי בישראל, נפגש היום (חמישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך פגישתם, שעסקה בין היתר במאבק בטרור, שיתוף פעולה כלכלי ופיתוח חקלאי, הזמין הנשיא ההודי את נתניהו לביקור בהודו.

הביקור הראשון והיחיד עד כה של ראש ממשלה ישראלי בהודו היה בשנת 2003, עם הגעתו של אריאל שרון למדינת הענק. בשנה הבאה צפוי להגיע לביקור ראשון מסוגו בישראל גם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, שמחזיק במערכת יחסים קרובה עם נתניהו מאז עלייתו לשלטון בשנה שעברה. גם נשיא המדינה ראובן ריבלין קיבל הזמנה לביקור בהודו.

לקריאה נוספת:
"למוסלמים אין מה לחפש פה": אירופה משנה את פניה
"מעולם לא ראיתי ילדים עם בטן נפוחה": מסע אל לב העוני והרעב באפריקה
ארה"ב: אובמה החליט על השארת אלפי חיילים באפגניסטן

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא הרפובליקה של הודו פרנב מוקהרג'י ברחבת וייל, 14 באוקטובר 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ביקור היסטורי. מוקהרג'י לוחץ על ידו של נתניהו בכנסת, השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

נתניהו ומודי נפגשו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בספטמבר 2014 - פגישה ראשונה בין ראש ממשלה ישראלי ומקבילו ההודי מאז ביקורו של שרון לפני 12 שנים. במרץ האחרון, לאחר ניצחונו של נתניהו בבחירות, צייץ מודי בחשבון הטוויטר שלו ברכה אישית לנתניהו, אותו כינה "חברי ביבי". מודי אף התקשר לברך את מקבילו הישראלי, והשניים דנו על העמק שיתוף הפעולה בין המדינות.

אחד השינויים הבולטים במערכת היחסים ההודית-ישראלית מאז עלייתו של מודי לשלטון, הוא דפוס ההצבעה של הודו במוסדות הבינלאומיים. לאחר שבמשך שנים הודו נקטה קו פרו-פלסטיני מובהק, בכמה הצבעות שנערכו בעת האחרונה היא בחרה להימנע. עם זאת, בהצבעה הקריטית על הקמת ועדת חקירה של האו"ם למבצע "צוק איתן", ההודים הצביעו כמו בעבר – בניגוד לעמדת ישראל. למרות זאת, במשרד החוץ בירושלים רואים בחיוב רב את שינוי המגמה הכללי בדפוס ההצבעה ההודי.

הנשיא ההודי מוקהרג'י ביקר טרם הגעתו לירושלים גם ברשות הפלסטינית, ושם דווקא בחר להדגיש את העובדה שלמרות ההתחממות בין הודו לישראל, מדינתו אינה מתכוונת לשנות את הקו האוהד שלה כלפי הפלסטינים. מוקהרג'י התגאה בכך שהודו תמכה בפלסטינים זה עשרות שנים, ואף הניח זר על קברו של יאסר ערפאת ברמאללה. בירושלים בחרו להבליג על כך, ולהתרכז בחצי הכוס המלאה, שהיא השיפור ביחסים בין הודו לישראל.

בנימין נתניהו נפש עם ראש ממשלת הודו בעצרת האו"ם, ניו יורק. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
"חברי ביבי". מודי ונתניהו בפגישתם בניו יורק, ספטמבר 2014/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

ישראל והודו משתפות פעולה ביניהן בתחום הביטחוני, ובכלל זה עסקאות נשק. בחודש שעבר אישרו גורמים בצבא הודו כי דלהי מקדמת ביתר שאת את תכניותיה לרכוש מל"טי תקיפה מדגם "הרון-1" מישראל, שיוכלו לשאת תחמושת ולבצע תקיפות אוויריות מעבר לגבול.

הודעה זו הגיעה לאחר בתחילת ספטמבר אישרה הממשלה ההודית לחיל האוויר של המדינה לרכוש עשרה מל"טים מהתעשייה האווירית בישראל בשווי 400 מיליון דולר. המל"טים המדוברים ניתנים לחימוש, והם יכולים לאתר ולעקוב אחר מטרות בעודם על הקרקע. גורם בחיל האוויר ההודי סיפר כי להערכתו, ההסכם על רכישת המל"טים ייושם בעתיד הקרוב מאוד, אך משרד ההגנה ההודי סירב להגיב בנושא. המל"טים צפויים להיכנס לשימוש בצבא הודו לקראת סוף 2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully