וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה הכריז על הארכת נוכחות הצבא באפגניסטן: "הדבר הנכון לעשות"

בניגוד להבטחתו של הנשיא האמריקני, 5,500 חיילים יוצבו במדינה, וההכרעה הסופית בנוגע להסגת הכוחות תעבור לנשיא הבא. "מדובר בתכנית מתונה אך משמעותית", ציין אובמה. "לא אאפשר מצב שבו אפגניסטן תהיה מקום מפלט לטרוריסטים"

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

(מפקד כוחות ארה"ב באפגניסטן: טעינו בהפצצת בית החולים בקונדוז, נכונו לנו עוד אתגרים)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הודיע היום (חמישי) באופן רשמי על תכניתו להאריך את שהות החיילים האמריקנים באפגניסטן, ולהשאיר את 9,800 הלוחמים הנמצאים במדינה במהלך השנה הבאה. על פי התכנית, המספר יופחת בפעימות כאשר בסוף כהונתו של אובמה, בינואר 2017, יוותרו במדינה 5,500 חיילים. זאת, בניגוד להבטחתו של הנשיא לסיים את הנוכחות הצבאית האמריקנית במדינה.

"זה הדבר הנכון לעשות", אמר אובמה בהצהרה בבית הלבן והוסיף: "כראש הצבא אני לא אאפשר מצב שבו אפגניסטן תהיה מקום מפלט לטרוריסטים שיתקפו שוב את מולדתנו". אובמה הדגיש כי התכנית החדשה "מתונה אך משמעותית".

אובמה טען כי הוא יודע שאזרחי ארצות הברית "עייפים" מהמעורבות באפגניסטן, אך הוא "משוכנע שצריך לבצע את הצעד הנוסף הזה". הוא הוסיף כי דרך ההחלטה אמור טליבאן להבין כי הדרך היחידה להשגת נסיגה מלאה של החיילים האמריקניים היא הגעה להסדר עם ממשלת אפגניסטן.

עוד בוואלה! NEWS:
צבא ארה"ב מודה: תקיפת בית החולים באפגניסטן - טעות
למרות השקעה של עשרות מיליארדי דולרים ארה"ב נכשלת בבניית כוחות זרים
"אללה שלח אותך כדי שאלמד שיש יהודים טובים": מסע בארץ הטליבאן

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הודיע על הארכת הנוכחות הצבאית באפגניסטן, אוקטובר 2015. רויטרס
"משוכנע שצריך לבצע את הצעד הנוסף הזה". אובמה, היום/רויטרס

אתמול דווח כי בכוונתו של הנשיא להשאיר כוח מצומצם בלבד, שיאבטח את השגרירות האמריקנית בקאבול. אולם על פי התכנית החדשה, שעל פי דיווחים התקבלה בעקבות לחץ מצד בכירי הצבא, יוותרו אלפי חיילים, שיוצבו בקאבול ובערים בגראם, ג'לאלאבאד וקנדהאר. בכך למעשה יעביר אובמה את ההחלטה בנושא למי שיחליף אותו בבית הלבן ב-2017.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הודיע על הארכת הנוכחות הצבאית באפגניסטן, אוקטובר 2015. רויטרס
הנשיא אובמה, סגנו ג'ו ביידן/רויטרס

גורמים בבית הלבן מסרו מוקדם יותר כי ההחלטה הגיעה בעקבות חודשים של דיונים בין אובמה, בכירים בהנהגה האפגנית וגורמים בפנטגון. אחד מהם מסר כי "הדיונים היו נרחבים ומעמיקים, וכללו את מעורבותו האישית של הנשיא בכמה סוגיות ספציפיות". גורם נוסף אמר: "המשימה שלנו לא השתנתה". הכוחות ימשיכו לאמן את הצבא האפגני ולייעץ לכוחות המקומיים, ולפעול נגד ארגון אל-קאעדה במדינה.

בסוף שנת 2014, סיימה הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית ונאט"ו את משימתה באפגניסטן, לאחר 13 שנים. בנאום שנשא באקדמיה הצבאית ווסט פוינט במאי 2014, העמיד הנשיא אובמה את אימון החיילים הזרים במוקד האסטרטגיה שלו למאבק בקבוצות חמושות המאיימות על האינטרסים האמריקניים. לדבריו אז, ארצות הברית לא תשלח עוד כוחות צבאיים גדולים להילחם במלחמות הללו, ובמקרה של אפגניסטן, תמשיך בהסגת כוחותיה הנמצאים שם.

בתוך כך, מזכ"ל נאט"ו, ינס סטלואטנברג, הודיע כי הארגון יקבע בשבועות הקרובים את גורל כוחותיו באפגניסטן. לדבריו, ההחלטה של אובמה להשאיר את החיילים "סללה את הדרך להמשך הנוכחות של כוחות נאט"ו".

(עדכון ראשון: 14:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully