וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות השקעה של עשרות מיליארדי דולרים ארה"ב נכשלת בבניית כוחות זרים

בשנים האחרונות הכשירה ארה"ב אלפי אנשים ביחידות ביטחוניות במזרח התיכון, באפריקה ובאסיה, אולם רבים ערקו ויחידות רבות התמוטטו. דבר זה מעמיד בספק את יעילות תכניות האימונים של האמריקנים ואת גישת אובמה בנוגע ללחימה במורדים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה בנאום תקיף באו"ם על המשבר בסוריה)

אלפי אנשי כוחות הביטחון שאומנו על ידי ארצות הברית ומוצבים במזרח התיכון, צפון אפריקה ודרום אסיה שהתמוטטו, חדלו או ערקו, מעמידים בספק את היעילות של עשרות מיליארדי הדולרים שבזבזה ארצות הברית על תכניות לאימון צבאות זרים, וכמו כן את העיקרון המרכזי בעמדתו של ממשל אובמה בנוגע ללחימה בהתקוממויות ובארגוני מורדים, כך עולה ממאמר שפורסם ב"ניו יורק טיימס".

המכשולים באו לידי ביטוי באופן הבולט ביותר בשלוש מדינות שמעמידות בפני הממשל האמריקני את האתגרים הגדולים ביותר. הצבא שאומן על ידי הפנטגון והמשטרה במחוז אנבאר שבעיראק, לבו של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), בקושי עשו שימוש בכוחות, בעוד שאלפי כוחות ממשלה המגובים על ידי ארצות הברית וכוחות מיליציה במחוז קונדוז באפגניסטן נאלצו לסגת בשבוע שעבר כאשר הותקפו על ידי מאות לוחמי טליבאן. ובסוריה - תכנית של משרד ההגנה האמריקני בעלות 500 מיליון דולר לאימון המורדים הניבה רק חופן חיילים.

עוד כותרות מהעולם:
תחזית מסווגת חושפת: מיליון וחצי פליטים יגיעו השנה לגרמניה
שיטפונות בריביירה הצרפתית: לפחות 16 הרוגים ושישה נעדרים
אסד: מאוחדים עם רוסיה, איראן ועיראק נגד הטרור

כוחות הביטחון באפגניסטן בזמן התקפת הטליבאן בעיר קונדוז, 28 בספטמבר 2015. רויטרס
חיילים בעיר קונדוז שבאפגניסטן, בשבוע שעבר/רויטרס

הכוחות המאומנים על ידי ארצות הברית ניצבים פני בעיות שונות בכל מקום, חלקן אינן בשליטת האמריקנים. אך מה שיש לכולם במשותף, כך אומרים גורמי צבא אמריקניים, היא מנהיגות חלשה, חוסר רצון והצורך לתפקד לאור הבעיות הפוליטיות הסוררות במדינות אלה עם מעט תמיכה. ללא היועצים האמריקנים שלהם, הרבה כוחות מקומיים הראו שוב ושוב חוסר יכולת להילחם. לדברי קארל אייקנברי, מפקד לשעבר בצבא ושגריר ארצות הברית באפגניסטן, "ההישגים שלנו בבניית כוחות ביטחון ב-15 השנים האחרונות עלובים".

ניסיון לבנות מחדש את צבא עיראק קרס עם עזיבת האמריקנים

הצבא האמריקני אימן חיילים בעשרות מדינות במשך עשורים. אחרי מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר המשימה גדלה לאין שיעור, בעיקר באפגניסטן ובעיראק, שם המטרה הסופית הייתה להחליף את הכוחות האמריקניים המוצבים שם בכוחות מקומיים.

הניסיון לבנות את הצבא העיראקי שארצות הברית פירקה אחרי הפלישה ב-2003 הצליחה באופן חלקי עד עזיבת הכוחות האמריקניים שמונה שנים לאחר מכן. אך המאמץ, שעלה 25 מיליארד דולר, קרס במהרה אחרי שהאמריקנים עזבו, וכשהפוליטיזציה של הצבא תחת משטרו של ראש הממשלה נורי כמאל אל-מאליכי שחקה את יעילות הצבא בכל הרמות, כך טוענים גורמים אמריקנים.

חיילים עיראקים באימונים עם חיילים אמריקניים בעיראק, 17 ביוני 2015. רויטרס
חיילים עיראקים מתאמנים לצד חיילים אמריקנים/רויטרס

באפגניסטן, אימון בסיסי כלל לרוב קליעה, תרגילי הסתערות ועוד מיומנויות נגד טרור. לפני שהם יוכלו להתחיל בכך, רוב המתגייסים האפגנים החדשים זקוקים ללימודי קרוא וכתוב מפרכים כדי שיוכלו לקרוא את המספר הסידורי של כלי הנשק שלהם, לצד השתתפות בשיעורים על היגיינה אישית למניעת מחלות שעשויות להפחית את היעילות שלהם בשדה הקרב. ועם זאת, היו גם הצלחות: הכוחות המיוחדים האפגניים שאומנו וקיבלו ייעוץ על ידי מקביליהם האמריקנים הוכיחו שהם לוחמים כשירים.

מאמנים ויועצים במקום חיילים

בנאום שנשא באקדמיה הצבאית ווסט פוינט במאי 2014, העמיד הנשיא אובמה את אימון החיילים הזרים במוקד האסטרטגיה שלו למאבק בקבוצות חמושות המאיימות על האינטרסים האמריקניים. בנאומו אמר אובמה כי ארצות הברית לא תשלח עוד כוחות צבאיים גדולים להילחם במלחמות הללו, ובמקרה של אפגניסטן, תמשיך בהסגת כוחותיה הנמצאים שם.

במקום זאת, הוא הוסיף, היא תשלח מספר קטן של מאמנים ויועצים צבאיים שיסייעו לכוחות הביטחון המקומיים, ויעניקו להם תמיכה לוגיסטית ומודיעינית. גישתו של אובמה נתקלה כבר בכמה מכשולים. אך ללא רצון פוליטי של רוב הרפובליקנים או הדמוקרטים מספר גדול של חיילים אמריקנים אל מעבר לים, מתאים הממשל את האסטרטגיה שלו, ולעתים קרובות פונה לבנות ברית אזוריות לסיוע בתמיכה בכוחות המקומיים.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעצרת האו"ם, 28 בספטמבר. רויטרס
אובמה/רויטרס

בצפון-מערב אפריקה, הוציאה ארצות הברית יותר מ-600 מיליון דולר במאבק בארגוני מורדים איסלאמיסטיים. בעבר הציגו גורמים אמריקניים רשמיים את צבא מאלי כדוגמה לשיתוף פעולה מוצלח. אולם, ב-2012 שבו לוחמים איסלאמיסטיים מהקרבות בלוב להיאבק בצבא, כולל ביחידות שאומנו בידי הכוחות המיוחדים של ארצות הברית. הפיכה שהוביל איש צבא שאומן על ידי האמריקנים הדהימה והביכה את המפקדים בארצות הברית וכיום צרפת, האו"ם והאיחוד האירופי הם אלה שמאמנים את הצבא במאלי.

בתימן אימנה ארצות הברית חיילים וכוחות מיוחדים למלחמה בטרור. הם התפרקו כשהמורדים החות'ים השתלטו על הבירה צנעא בשנה שעברה ואילצו את הממשלה לצאת לגלות. כעת מסתמכת ארצות הברית על הקואליציה הערבית בהובלת ערב הסעודית שהתקיפות האוויריות שלה במדינה גרמו למותם של יותר מאלף אזרחים עד כה.

הישגים מעטים מול דאעש וטליבאן

בסוריה, עיראק ואפגניסטן היו לצבאות הישגים מעטים בלבד נגד דאעש וטליבאן. בפנטגון הודו שרק ארבעה או חמישה מורדים סורים שאומנו על ידי ארצות הברית נלחמים במדינה ובשבוע שעבר אמרו גורמים בפנטגון כי החליטו להשהות את תכנית האימונים.

באפגניסטן הושקעו 65 מיליארד דולר במאמץ לבנות את הצבא והמשטרה. אולם לטענת מפקדים אפגנים, האמריקנים נסוגו מהר מדי, לפני שהם היו ערוכים לקחת את השליטה הביטחונית לידיהם. למרות זאת בפנטגון נדהמו וחשו תסכול כשמאות אנשי טליבאן הצליחו להשתלט על העיר קונדוז ואלפי חיילים ושוטרים נותרו חסרי אונים מולם.

לוחם דאעש מנופף בדגל הארגון בסוריה. רויטרס
לוחם דאעש בסוריה/רויטרס

בעיראק המצב מסובך יותר. תכנית האימונים לחיזוק כוחות הביטחון עלתה על שרטון בין היתר משום שממשלת עיראק סיפקה מעט מדי מגויסים בזמן שאנשי מיליציה שיעיים וחיילים רבים שנלחמו בדאעש נטשו את שדה הקרב ויצאו לחפש חיים חדשים באירופה. לדברי ג'ון מקללין, לשעבר סגן ראש הסי-איי-אי וכיום מומחה ללימודים בינלאומיים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, הניסיונות לאמן את צבא עיראק ייכשלו ללא גיבוי של מתווה פוליטי לאיחוד השיעים והסונים במדינה. "אימון הוא דבר הכרחי", אמר, "אך הוא אינו מספיק כדי לייצר כוח לחימה יעיל, משום שבסופו של דבר, צבאות נלחמים על נושאים פוליטיים".

נקודת האור היחידה של האמריקנים היא בסומליה. שם מומנו 22 אלף חברי כוח האיחוד האפריקני ממדינות כמו קניה, אוגנדה ואתיופיה, שהצליחו לדחוק את ארגון א-שבאב, המזוהה עם אל-קאעדה, מאזורים רבים במדינה. בשנה שעברה נהרג מפקד הארגון ובכירים נוספים בתקיפה של ארצות הברית.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully