וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים המומים מתמיכת הודו בישראל: "שברו את לבנו"

7.7.2015 / 14:11

הדמוקרטיה הגדולה בעולם נמנעה בסוף השבוע האחרון, באופן חריג, בהצבעה על דוח האו"ם לחקר מבצע "צוק איתן". בצל היחסים המתחממים עם ישראל מקווים הפלסטינים כי מדובר בתקרית חד פעמית: "מערכת היחסים שלנו עם הודו חזקה"

צילום: רויטרס, ערוץ הכנסת; עריכה: גדי וינסטוק, ליאור קירשנר

(דוח האו"ם: ישראל ביצעה פשעי מלחמה)

בסוף השבוע התרחש אירוע תקדימי וחשוב במערכת היחסים בין הודו לישראל, כאשר בהצבעה שנערכה על דוח ועדת החקירה של האו"ם למבצע "צוק איתן", הודו בחרה להימנע. במשך עשרות שנים הקו המדיני של הודו בנושא הישראלי-ערבי היה הזדהות כמעט מוחלטת עם מדינות ערב, דבר שבא לידי ביטוי בהצבעות של הודו בפורומים השונים של האו"ם. אלא שהפעם, על רקע ההתחממות ביחסים בין ניו-דלהי לירושלים בשנה האחרונה, הודו נמנעה וסימנה קו מדיני חדש.

בירושלים קיבלו בברכה את ההצבעה. המהלך של הודו משקף את אהדתו המובהקת של ראש הממשלה הנוכחי, נרנדרה מודי, שנכנס לתפקידו לפני קצת יותר משנה. בחודש שעבר הודיעה שרת החוץ של הודו כי מודי מתכוון להפוך בשנה הקרובה לראש הממשלה ההודי הראשון אי פעם שיבקר בישראל, וזאת לאחר שכבר נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בספטמבר האחרון.

לקריאה נוספת:
ישראל ביקשה ממדינות באירופה לתמוך בדוח האו"ם על "צוק איתן"?
גורמים בלשכת ראש הממשלה: "הוויתורים לאיראן הולכים וגדלים"
האו"ם קיבל ההצעה הפלסטינית: "לחקור פשעי 'צוק איתן'"

בנימין נתניהו נפש עם ראש ממשלת הודו בעצרת האו"ם, ניו יורק. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
תומך נלהב בישראל. מודי ונתניהו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, בשנה שעברה/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

מי שצופים בדאגה בהתחממות המדינית הם הפלסטינים, שבמשך שנים נהנו מתמיכה כמעט אוטומטית של המעצמה העולה בפורומים הבינלאומיים. שגריר הרשות הפלסטינית בהודו, עדנאן אבו אל-היג'ה, הגיב למדיניות החדשה במילים קשות. "אנחנו המומים ממה שהודו עשתה. שמחנו מאוד שמועצת זכויות האדם של האו"ם אימצה את הדוח על הלחימה בעזה, אבל ההצבעה החריגה של הודו שברה את לבנו", אמר.

הפלסטינים עוקבים בדאגה

השגריר הפלסטיני הוסיף בריאיון לאתר החדשות ההודי The Hindu כי "בתסריט שבו חברות האיחוד האירופי, שבעבר נחשבו לתומכות מובהקות של ישראל, הצביעו הפעם נגד, העובדה שדווקא הודו נמנעה היא כואבת ושולחת מסר מבלבל". הוא הוסיף כי הדבר עלול לפגוע במאמציה של הודו להתקבל כחברה במועצת הביטחון של האו"ם בסבב הבחירות הבא, ככל הנראה מכיוון שמדינות ערב והאיסלאם לא ימהרו לתמוך בה.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבלגרד, סרביה, 10 ביוני 2015. AP
מקווים שמדובר בתקרית חד פעמית. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן/AP

"אנחנו רוצים להאמין שהתקרית הזו היא חריגה וחד-פעמית ולא משקפת את המדיניות של הודו ואת הרצון שלה לעזור לעמים מדוכאים ברחבי העולם", המשיך השגריר. "מערכת היחסים בין הודו לפלסטין בנויה על אמון הדדי, כבוד והתנגדות משותפת לקולוניאליזם. מערכת היחסים הזו תמיד הייתה חזקה, לא משנה מי הגורם הפוליטי שהיה בשלטון בהודו. אנחנו עדיין מצפים בכיליון עיניים לביקורו של ראש הממשלה מודי אצלנו לקראת סוף השנה הנוכחית".

גם אם ההצבעה ההודית בסוף השבוע תתברר כעניין חד-פעמי, ישנם סימנים רבים המעידים על כך שזה אינו המצב. כבר לפני כמה חודשים פורסם בעיתונות ההודית כי ממשלת מודי שוקלת לשנות את דפוס ההצבעה המסורתי של הודו באו"ם בנושא הישראלי-ערבי. כמו כן, במשרד החוץ בירושלים הודיעו כי היום (שני) תגיע לישראל משלחת הודית בכירה בראשות מנכ"ל (מזרח) במשרד החוץ ההודי, לצורך דיאלוג אסטרטגי בין המדינות. מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, ייצג את ישראל. אחד הנושאים שיעלו לדיון יהיה הקו החדש של הודו בהצבעות בינלאומיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully