וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזר למשרד שבו הורשע: הממשלה תאשר את מינוי דרעי לשר הפנים

10.1.2016 / 7:55

22 שנים לאחר שהתפטר בעקבות כתב אישום שהוגש נגדו בגין קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, שבגינו הורשע ונשלח לשלוש שנות מאסר, תצביע הממשלה על חזרתו של יו"ר ש"ס לתפקיד. באופוזיציה שומרים על שתיקה רועמת, ובראשה ח"כ לפיד שתקף את דרעי לכל אורך קמפיין הבחירות שלו

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(נתניהו מודיע על התפטרותו של דרעי ממשרד הכלכלה, לפני חודשיים)

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) במהלך ישיבתה השבועית את מינויו של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לשר הפנים. זאת, 22 שנה לאחר שהתפטר מאותו תפקיד בעקבות הגשת כתב אישום נגדו בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

דרעי צפוי לקבל את המינוי לאחר שהתפטר מתפקידו כשר הכלכלה על מנת לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לחתום במקומו על מתווה גז. בתמורה, עבר למשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל וקיבל סמכויות נרחבות ותוספת תקציבית. לאחר מכן נאלץ להתפטר שר הפנים הקודם, סילבן שלום, בשל החשד כי הטריד מינית נשים, ובהן כאלה שעבדו תחתיו - ועתה דרעי יחליפו בתפקיד.

כמה משרי הליכוד לטשו עיניים לתפקיד היוקרתי. עם זאת, כפי שפורסם בוואלה! NEWS, הבהיר נתניהו בישיבה סגורה של הסיעה כי הוא מייעד את התיק "לסיעה שלא קיבלה מספיק תפקידים בכירים". בכך למעשה אותת שהוא שומר את התפקיד לדרעי.

לקריאה נוספת:
חיים כץ: "נתניהו ודרעי הציעו לי את משרד הכלכלה - וסירבתי"
מפנה כיסאות: סילבן "קץ בדרך הייסורים" ובליכוד בונים על השלל
מתווה הגז: נתניהו מגייס רוב להעביר לידיו את סמכויותיו של דרעי

ראש הממשלה בנימין נתניהו השר אריה דרעי באירוע שבע ברכות לרגל חתונת בתו של דרעי. דצמבר 2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ודרעי, באירוע שבע ברכות לכבוד חתונת בתו של דרעי, דצמבר 2015/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

שר הפנים המיועד מונה לראשונה לתפקיד בשנת 1988 בהיותו בן 29 בלבד, והיה לשר הצעיר בתולדות ישראל. הוא החזיק במשרה בכנסת ה-12 ובכנסת ה-13, תחת ראשי הממשלה יצחק שמיר ויצחק רבין. ביוני 1993 הוגש נגדו כתב אישום וגם בג"ץ שהגישה התנועה לאיכות השלטון, שהובילו להתפטרותו שלושה חודשים מאוחר יותר, בספטמבר 1993. הוא נידון לשלוש שנות מאסר והוטל עליו קלון.

מינוי דרעי התאפשר לאור חוות דעת משפטית של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שקבע ביום חמישי האחרון כי "מינויו של דרעי לתפקיד שר הפנים אינה לוקה, במישור המשפטי, באי סבירות קיצונית". ואולם, הדגיש, "אין בכך כדי לומר שהחלטה כזאת היא טובה וראויה".

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין  בישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
"המינוי אינו בלתי סביר בצורה קיצונית". וינשטיין/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

על אף שהודעה רשמית על ההצבעה היום פורסמה כבר ביום חמישי, נמנעו באופוזיציה מלהגיב למהלך. הדבר נראה כמו רצון של המחנה הציוני, יש עתיד ומרצ לשמור על יחסים טובים עם ש"ס, בתקווה לשיתוף פעולה עתידי.

בולטת במיוחד שתיקתו של חבר הכנסת יאיר לפיד. הוא תקף בעבר את האפשרות שדרעי יהיה שר הפנים, אך בימים האחרונים, לאחר שהתברר כי המינוי צפוי לצאת לפועל, בחר לא להתייחס לכך. בקשות חוזרות ונשנות של וואלה! NEWS לקבלת תגובתו למינוי, שהופנו ללשכתו, נותרו ללא מענה.

לפיד אף הכריז במהלך קמפיין הבחירות האחרון, באירוע מתוקשר שנערך בכניסה לכלא מעשיהו, על "תכנית למלחמה בשחיתות השלטונית". לפיד הודיע כי יזום חקיקה, לפיה אדם שהורשע בעבירה שיש עמה קלון לא יוכל להתמודד לעולם על משרה ציבורית.

ח"כ יאיר לפיד, ישיבת הכנסת בדיוני תקציב המדינה. נובמבר 2015. יואב דודקביץ'
שתיקה רועמת. לפיד/יואב דודקביץ'

לפיד פרסם פוסט תקיף במיוחד בפייסבוק במרץ 2015, מיד לאחר הבחירות, וקרא לנתניהו לא למנות את דרעי לשר הפנים. "האם אתה שלם עם הרעיון שתמנה אדם כזה לשר בכיר, האחראי על תקציב של מיליארדים? אל תפקיר בידיו את הקופה הציבורית אדוני ראש הממשלה, זה הכסף של כולנו", כתב.

תגובה נדירה למינוי הגיעה מחבר סיעתו של לפיד, יעקב פרי. באירוע שבתרבות שהתקיים אתמול בבאר שבע אמר: "לא הייתי רוצה כי אנשים שהוטל עליהם קלון יחזרו למערכת הפוליטית. דרושה הצעת חוק כי כל מי שחל עליו קלון לא יחזור למערכת הפוליטית. למרות זאת, כשהוא כבר חלק מהממשלה הנוכחית, אין חשיבות לשאלה בראש איזה משרד הוא עומד".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, הביע התנגדות למינוי הצפוי. "חזרתו של אריה דרעי למקום הפשע, כלומר משרד הפנים, היא יום שחור לשלטון החוק ולמדינת ישראל". לדברי רגב, "הרשעתו של דרעי מלמדת כי הפך את המשרד לפרה חולבת לענייניו האישיים, לבני משפחתו ולמוסדות מקורבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully