וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תדמית "מר ביטחון" נסדקה, אך גל הטרור לא צפוי לערער את כסאו של נתניהו

1.1.2016 / 11:30

גל הפיגועים הנוכחי, שבו נהרגו עשרות אנשים, עושה רושם שלא מערער יותר מדי את המצב הפוליטי הקיים. הרצוג מאשים את ראש הממשלה ב"חולשה", יעלון מצדו מדגיש כי הציבור זוכר מה זה "טרור אמיתי עם 400 הרוגים", אך על דבר אחד כולם מסכימים: בינתיים, מה שהיה הוא שיהיה

צילום: בני בן סימון, עריכה: שניר דבוש

מאז החל גל הטרור הנוכחי בערב ראש השנה נרצחו 25 בני אדם ונפצעו 271 איש, על פי נתוני מגן דוד אדום. בשלושת החודשים האחרונים הקואליציה ידעה משברים ומתיחויות סביב הסוגיה הביטחונית, ובתחילת גל הפיגועים הרצחני הוקם מאהל מחאה של המועצה האזורית שומרון מול בית הראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים.

בשיא המתיחות הביטחונית, השתתפו השרים זאב אלקין, חיים כץ ויריב לוין בהפגנה באותו מאהל. לוין, למשל, אמר באותה הפגנה כי הוא "מצפה שנשמע עוד הלילה על אישורי בנייה שיעזרו לנצח את הטרור בדרך הכי יהודית שאפשר". ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, קרא מעל הבמה לראש הממשלה נתניהו: "אנחנו מצפים ממך להורות בישיבת הקבינט לבנות יישוב חדש בין איתמר לאלון מורה, איפה שיהודים נרצחו".

במקביל, נפתחה חזית אחרת בתוך הקואליציה. השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, שטענו כי ידי הלוחמים והמפקדים בשטח קשורות וכי הם אינם מקבלים די גיבוי, ביקשו כי הממשלה תבנה שכונה חדשה בתגובה לכל פיגוע, ואף דרשו שיוחזרו לכלא משוחררי עסקת שליט.

לקריאה נוספת:
הממשלה אישרה: 15 מיליארד שקלים יוקצו לצמצום פערים במגזר הערבי
ברקע משבר מינויו לשגריר בברזיל: נתניהו נפגש עם דני דיין
בנט החליט: תכנית "מסע ישראלי" תורחב לכל התיכונים בארץ

זירת פיגוע הדריסה בחווארה. דצמבר 2015. רויטרס
שלושה חודשים - והטרור נמשך. זירת פיגוע הדריסה בחווארה, אתמול/רויטרס

אלא שהזמן חלף, ורוב הדרישות של שרי הליכוד והבית היהודי, כמו גם דרישות חברי המועצה האזורית שומרון, לא התקבלו. יתרה מזו, המחאה הלכה ופחתה: דגן קיפל מזמן את מאהל המחאה שלו, על אף שהבטיח שיישאר עד שהביטחון ישוב על כנו, והקואליציה נכנסה לשגרת עבודה המתנהלת במקביל לגל הפיגועים.

באופוזיציה, הפילו השבוע את האחריות להתמשכות גל הטרור על נתניהו. "תדמיתו כמר ביטחון נסדקה", פסקו. מנגד, שרי ממשלה החברים בקבינט דחו את הדברים וציינו את שורת הפעולות שבהן נקטה הממשלה, שהביאו גם לתוצאות בשטח. על דבר אחד בלבד שני הצדדים הסכימו - לאורכו של גל הפיגועים לא צפויות השלכות פוליטיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

לבנט יש זמן

בתשובה לשאלה אם למצב הנוכחי יש בכלל פתרון, השיב השר בנט לוואלה! NEWS כי "דברים לוקחים זמן". לדבריו, "בגל הטרור הגדול של שנת 2000 לקח הרבה זמן עד שפיצחו את זה, אבל בסוף יש פיצוח. צריך זמן, אבל בסוף יש פיצוח. המדינה עברה עשרות גלי טרור, ולגל הזה יש צביון ייחודי. במקרה הזה מדובר בסכינאות, ללא הובלה מרכזית. יש תנודתיות באזורים. זה התחיל בירושלים, עבר לחברון ועכשיו הוא במרחב של ירושלים וחברון, באיזשהו טפטוף קבוע אבל ללא הכוונה מרכזית".

השר הסביר כי פעולות הממשלה נעשות בכמה מישורים. "אנחנו עובדים בכמה צירים, גם ענישה והגברת הענישה, אבל גם בתחום ההסתה אנחנו עושים פעולות. לא את הכול יודעים", רמז. "הדבר השלישי זה ביזור ההגנה. קורה פה משהו מדהים. אזרחי ישראל ושוטרים, הם מסתובבים עם אקדחים והם ההגנה המבוזרת. שמים סוף לכל פיגוע בזמן מאוד קצר. אחוז ניכר מהמחבלים נהרגים - וזה גם מסר למחבלים".

שר החינוך נפתלי בנט, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
"המצב הנוכחי לא ישפיע על הקואליציה". בנט/ראובן קסטרו

"העם מגלה חוסן מאוד מיוחד ומרשים", הוסיף בנט. "אתה מסתכל על פיגועים מקבילים במדינות אחרות - במקומות אחרים בורחים מהמחבל ואצלנו הורגים אותו. זה מרשים. אנחנו לא מרפים. באזור גוש עציון קצב הפיגועים ירד, גם בחברון. בשורה אחת היא שערביי ישראל לא הצטרפו לטרור, זה לא מובן מאליו וזה מאוד משמעותי". כשנשאל אם להתמשכות המצב הקיים יכולות להיות גם השלכות על מצב הקואליציה, השיב בנט: "אני לא רואה לזה השלכות פוליטיות".

ליברמן רוצה לגמור את העבודה

באופוזיציה תקפו את דבריו של בנט וטענו כי חברי הבית היהודי נמנעים מהמשך העימות עם ראש הממשלה. לדברי יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, "כרגע ברור שבאלטרנטיבה בין כיסאות לביטחון הם בוחרים בכיסאות. מדובר על כולם, כל מרכיבי הקואליציה. כשאורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' מסכימים להקפאת בנייה ותבוסתנות, ברור שהם נדבקו לכיסאות, וגם עם שפכטל לא ניתן לגרד אותם. אני לא רואה השלכות פוליטיות מהמצב הביטחוני".

עם זאת, ליברמן הוסיף כי לדעתו, במוקדם או במאוחר, דעת הקהל תושפע – ונראה צניחה בתמיכה בחברי הקואליציה. "אם יש השלכות, הן יבואו מכיוונים אחרים. האם המצב הביטחוני ישפיע על היציבות הפוליטית? לא, כי אנשים דבוקים. עוד לא עברה שנה והם לא מוכנים להיפרד מהכיסא, וכל אחד שמבקש כסף מחלקים לו".

ליברמן מתח ביקורת על ההתנהלות הביטחונית של נתניהו ושל שר הביטחון משה יעלון. בשיחה עם וואלה! NEWS הוא הזהיר אותם מהתרחיש הנוכחי. "הוויכוח הגדול פרץ בין ביבי, בוגי וביני במבצע 'צוק איתן'. אמרתי להם אז: 'אם אתם לא גומרים את העבודה, לא ממגרים את שלטון חמאס, אז בעוד כמה חודשים זה יגיע ליהודה ושומרון ואז לירושלים ולגוש דן, ולצערי במדויק מה שקרה. הכתובת הייתה על הקיר".

ח"כ אביגדור ליברמן, ישיבת סיעת ישראל ביתנו. נועם מושקוביץ
"כשאתה רודף רק אחרי דגי הרקק בשטח - אין לך סיכוי". ליברמן/נועם מושקוביץ

לדבריו, "הם נכשלו במאבק ואין להם שום סיכוי כי הם לא מוכנים להילחם במקורות הטרור. לכל טרור יש שלושה מקורות: מקור אידיאולוגי, מקור פיננסי ומקור אופרטיבי. כשאתה מוותר על הטיפול במקורות הטרור ורק רודף אחרי דגי הרקק בשטח, אין לך שום סיכוי.

"הם לא מוכנים להתמודד עם מקורות הטרור. הם מנסים לשקר ולומר שזו אינתיפאדת יחידים ובודדים. זה הכול שטויות. חשפו רשת ענקית של חמאס באבו דיס שניסתה להכין שורת פיגועים. זה הכל מופעל מרצועת עזה. אבל גם אותו מפגע בודד, כשהוא יוצא עם הסכין, הוא עבר שטיפת מוח במשך חודשים כשעשרות טוקבקיסטים שטפו לו את המוח ברשתות החברתיות".

"נסדקה התפיסה שביבי הוא 'מר ביטחון'"

יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, אמר כי חוסר היכולת של הממשלה להתמודד עם גל הטרור סדק את דימויו של נתניהו כ'"מר ביטחון". "כבר מאז תחילת גל הטרור אני אומר שנסדקה התפיסה של ביבי כמר ביטחון, כי זה חשף את החולשה שלו, את חוסר העשייה", הסביר. "הייתי באוגוסט אצל אבו מאזן, ויצאתי מוטרד ביותר. הוא הציג לי תרחיש של אינתיפאדה שלישית בגלל אובדן השליטה על צעירים פלסטינים. הוא דיבר על הצורך בשינוי אווירה לעומת תחושות הייאוש והמבוי הסתום".

לדברי הרצוג, "דיווחתי על זה לנתניהו, אבל לצערי לא נתקלתי בשום היענות. אחר כך התחילו שמועות על הפרישה של אבו מאזן וישראל לא יזמה דבר כדי להרגיע את המצב. חבילת צעדים שהוצעו על ידי פיקוד המרכז ומתאם הפעולות בשטחים לא יושמו בגלל טעמים פוליטיים צרים של כניעה לבנט ולשר אריאל, ולכן הגענו לערב ראש השנה, הרצח של אלכסנדר לבלוביץ', ומאז העובדות מוכרות לכולנו. אזרחים מבוהלים, מול עיניהם מתהווה מציאות של גיהנום, במיוחד בירושלים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כיום יש קרב האשמות צבוע". הרצוג בפגישתו עם אבו מאזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענת יו"ר האופוזיציה, נתניהו לא יודע מה לעשות עם המצב ואינו מסוגל לטפל בו. "יהיו לזה משמעויות גדולות מאוד מבחינת האופן שבו הציבור תופס את נתניהו. את נתניהו צריך להחליף. אנחנו מציגים את התפיסה הזו כל העת. בראייתי, בד בבד עם שבירת העצמות של הטרור והטיפול במסיתים ואתרי ההסתה, ועובר בפיצוץ הבתים, מה שחסר זה השלמה מדינית שמשנה אווירה. כיום יש קרב האשמות צבוע, ישראל נסמכת גם על התיאום עם הרשות, ונתניהו חוגג על ההאשמות. הציבור צריך לשאול את עצמו איך יוצאים מזה ולציבור אין פתרון. לא בכדי אמר מנכ"ל מועצת יש"ע, אבי רואה, שאני הייתי מטפל בזה טוב מראש הממשלה. נתניהו נכשל, והעובדה שאנחנו קוראים עליו תיגר תביא בסופו לנפילתו והחלפתו".

לדברי שותפו להנהגת המחנה הציוני, חברת הכנסת ציפי לבני, "נתניהו לא 'מר ביטחון' והוא מעולם לא היה". לטענתה, "הוא רק דיבר, כל פעם שלא היה טרור, הוא זקף את זה לכך שזה קשור אליו. היום זה מוכח, שאל מול גל כזה הוא בעצם לא נוקט שום צעד אמיתי, למעט הדיבורים שאמורים לחזק את התפיסה שלו כמר ביטחון. קודם כל הוא אומר 'זה לא אני', 'כולם אשמים חוץ ממני'. הוא לוקח את הגורם היחיד שמשתף אתנו פעולה כדי למנוע טרור, אבו מאזן, ומפיל הכל על כתפיו".

לבני הוסיפה שכעת, הטקסט שבו משתמש נתניהו מדבר על כך שבכל העולם קיים טרור – מה שקיים בפריז, קיים גם אצלנו. "הוא מנסה למחוק מהתודעה שלפחות חלק מהפיגועים הם לא בגלל הטרור הבינלאומי, אלא בגלל מה שקורה כאן. זה לא נכון וזו לא הערכת המצב", הסבירה. "את הדברים שהוא עושה הוא לא אומר בקול רם כי הוא מפחד פוליטית, ואת הדברים שהוא אומר הוא לא עושה. למשל, הוא הודיע באנגלית שלא תהיה בנייה באי-1, ובבחירות הוא אמר שתהיה שם בניה. לכן הוא באמת יודע מה אפשר לעשות כדי להרגיע, והוא לא עושה את זה. הוא פשוט הצליח לשכנע את הציבור שזו מכת טבע, אין מה לעשות עם זה וצריך לחיות הם זה. לכן כל מי שמבקר אותו - הוא הופך אותו לאויב ישראל".

יעלון נגד ליברמן: "מדבר בסיסמאות"

יעלון, מצדו, דחה בשיחה עם וואלה! NEWS הן את דברי ליברמן והן את דברי הרצוג ולבני. לדבריו, גם חיסול הטרור וגם פתרון מדיני הם משאלות לב, אך "השאלה היא של חלופות, ולא של משאלות לב", להגדרתו.

"צריך לראות מה החלופות במציאות שבה בוודאי אין מה לדבר על הסדר מדיני בטווח הנראה לאופק, גם בגלל סרבנות פלסטינית וגם בגלל דברים אחרים", אמר יעלון. "לטרור הזה יש מאפיינים כאלה שהתקפת מטוסים או טנקים לא יחסלו אותו. לכן צריך לפעול באופן אחראי ושקול ולא לתת לטרור להגיע להישגים. אם הפלסטינים מסכמים לעצמם שלושה חודשים, הם לא הצליחו להפוך את זה לאינתיפאדה, כי הציבור הפלסטיני לא ברחוב. הוא חי את חייו. ארגוני הטרור לא מצליחים לבצע פיגועים קשים, וגם אם הם מנסים, יכולת הסיכול שלנו מובילה לכך שהם לא מממשים את זממם. גם הפעילות בשטח של הכוחות השונים הביאה למזעור נזקים".

"טרור הסכינים והדריסות נגמר בזה שלנו יש מעט נפגעים והם נהרגים", סיכם יעלון. "במציאות זו, מול החלופות, אנחנו מצליחים להגיע למצב שאם בתחילת הגל היו לנו שניים או שלושה פיגועים ביום, זה לא המצב היום. צריך מצד אחד להמשיך במדיניות הנוכחית בניסיון להביא לכך שהגל ידעך, ומצד שני להתכונן לאפשרויות של הסלמה, ולזה מערכת הביטחון נערכת".

תמונות שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, הערב בטקס אביר איכות השלטון, 16.12.15. דיאנה חננשווילי, משרד הביטחון
"הציבור זוכר מה זה גל טרור אמיתי של 400 הרוגים בשנה". יעלון/משרד הביטחון, דיאנה חננשווילי

לדעת יעלון, לגל הטרור לא יהיו השלכות פוליטיות בולטות, בעיקר כי הציבור "זוכר מה זה גל טרור אמיתי, כמו שראו באינתיפאדת אל-אקצא, אז היו לנו 400 הרוגים בשנה". לדבריו, "כל הרוג זה עולם ומלואו כמובן, אבל המספרים הם לא מספרים כאלה, ולכן אני לא חושב שלגל הזה יהיו השלכות. הציבור אמנם שומע הרבה סיסמאות, אבל הוא נבון, ומבין שכמו במבצע צוק איתן, צריך לנקוט במדיניות אחראית".

בהתייחסות לדבריו של יו"ר ישראל ביתנו, הכחיש יעלון את טענת ליברמן כי הזהיר אותו ואת נתניהו מפני גל הטרור הנוכחי בזמן מבצע צוק איתן. "אם הוא היה במלחמת ששת הימים, הוא היה אומר 'אם לא תחסלו את צבאות ערב, תפרוץ מלחמה', אבל צבאות ערב חוסלו - וכעבור שש שנים פרצה מלחמת יום כיפור", אמר.

"מי שמדבר במונחים של חיסולים, מדבר בסיסמאות. אנחנו במאבק משחר הציונות. מלחמת העצמאות שלנו לא תמה. הבעיה היא לא איך סיימת מבצע, אלא הנכונות שלהם לאפשר לנו להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי. הם ינסו עוד פעם ועוד פעם. העובדה שהם מנסים טרור ודריסה מראה שהם מורתעים מאוד מלהשתמש ברקטות. זו שפה של סיסמאות שלא מחוברת למציאות ולאתגרים שאנחנו מתמודדים איתם".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully