וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה: 15 מיליארד שקלים יוקצו לצמצום פערים במגזר הערבי

31.12.2015 / 0:28

תכנית החומש לצמצום פערים אושרה פה אחד ובמסגרתה יוקצו כספים לתחומי הרווחה, השיטור התשתיות והתחבורה. איימן עודה: "תוצאה של מאבק ציבורי ארוך שנים שעוד רחוק מלהיגמר"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

הממשלה אישרה אמש (רביעי) פה אחד את תכנית החומש לצמצום פערים במגזר הערבי. במסגרת התכנית יוקצו למגזר 15 מיליארד שקלים בחמש שנים לתחומי הרווחה, השיטור, התשתיות והתחבורה. התכנית, שאותה יזם שר האוצר, משה כחלון, בשיתוף עם ראש אגף תקציבים באוצר, אמיר לוי, והשרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, אושרה לאחר שלוש ישיבות ממשלה שנערכו השבוע - אחת ביום ראשון ושתיים נוספות היום.

לאחר אישור התכנית אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "מדובר בתוספת משמעותית שנועדה לסייע לאוכלוסיית המיעוטים ולצמצם פערים. התכנית תוביל להפסקת בניית צמודי קרקע ומעבר לבנייה לגובה כפי שקיים בכל חלקי הארץ. במקביל התכנית תחזק את אכיפת החוק בקרב אוכלוסיית המיעוטים בדגש על בנייה בלתי חוקית".

עוד בוואלה! NEWS:
סערה בשב"ס: הקצין האחראי למחדל בריחת אסיר העולם - יקודם
מלחמות השליטה החדשות: כך הולידה פרשה 512 את דור הפשע הבא
מבוכה לקואליציה: נדחתה ההצעה להורדת גיל העבודה לילדים

ח"כ איימן עודה, 14 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"עלינו להמשיך להיאבק ולעקוב אחרי יישום התכנית". עודה/נועם מושקוביץ

השרה גמליאל, האמונה על הפיתוח הכלכלי במגזרי המיעוטים בישראל, אמרה כי מדובר ביום היסטורי. "התכנית שאושרה היום בממשלה היא מקיפה מאוד ומתייחסת לכלל התחומים הנוגעים לחיי הרשויות המקומיות ולאזרחי ישראל הערבים. יש כאן בשורה דרמטית: לראשונה ממשלת ישראל משנה את מנגנוני ההקצאה במשרדי הממשלה באופן כזה שאזרחי ישראל הערבים יקבלו את חלקם היחסי בתקציב המדינה. זו תכנית רחבה ומאוזנת המספקת מענה מידי לרשויות המקומיות לשיפור חיי התושבים, ובמקביל תורמת משמעותית לתשתיות חינוך, תחבורה, תעסוקה ודיור, שיהוו כר נרחב לצמיחה כלכלית ולצמצום פערים אמיתי".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, בירך על אישור התכנית. "זו תוצאה של מאבק ציבורי ארוך שנים שעוד רחוק מלהיגמר. התכנית נבנתה תוך שיתוף פעולה הדוק בין הרשימה המשותפת לוועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות. העובדה שהתכנית כוללת תקציב תוספתי משמעותי יחד עם שינוי מהותי בחלק ממנגנוני ההקצאות של המשרדים השונים, יכולה להוות צעד ראשון לצמצום הפערים הכלכליים והחברתיים של האוכלוסייה הערבית במדינה".

ח"כ עודה הוסיף כי "עלינו להמשיך להיאבק ולעקוב אחרי יישום התכנית. על אף שאנחנו למודי אכזבות מהעבר ואין לנו אשליות לגבי המדיניות הגזענית של הממשלה הנוכחית, אנחנו מקווים שהדרג המקצועי באוצר ימשיך לתת את הטון ושנראה יישום מלא של התכנית. אנחנו נמשיך במאבקנו למען שוויון מלא לכלל האזרחים במדינה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

ריבלין: "החלטה אמיצה ומשמעותית"

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בירך אמש את נתניהו וכחלון על אישור התכנית. בשיחה שקיים עם ראש הממשלה אמר ריבלין כי זהו מהלך בעל משמעות היסטורית שאין להקל ראש בכוחו להניע שינוי שנדרש זה שנים. "אני מברך אותך ואת הממשלה על קבלת החלטה אמיצה ומשמעותית. זהו צעד משמעותי, יסודי ומעמיק במטרה להתחיל ולצמצם פערים של שנים. מובן שהדרך עוד ארוכה אבל החלטת הממשלה מהווה תפנית וצעד בונה אמון ותקדימי בהשוואה לעבר והיא עברה בהנהגתך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צעד משמעותי, יסודי ומעמיק". נתניהו וכחלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ריבלין הוסיף כי "בחרתם להישיר מבט לפערים שבין החברות ולצורך בתיקון מנגנוני התקצוב מתוך מטרה לתקן את הדרוש תיקון מתוך מבט צופה פני עתיד. צריך להאמין בתכנית הזאת, צריך להתמיד בה ולקיים את סעיפיה. החלטת הממשלה הזאת תחזק את החוסן של החברה הישראלית כולה, תחזק את הכלכלה הישראלית ותתרום לשיפור האמון בין כלל אזרחי ישראל לבין מדינתם".

הפגנה של ערבים נגד הריסת בתים, כיכר רבין. אפריל 2015. ניב אהרונסון
"התכנית תחזק את האכיפה בדגש על בנייה בלתי חוקית". הפגנה נגד הריסת בתים, באפריל/ניב אהרונסון

עמותת "סיכוי לקידום שוויון חברתי" מסרה בתגובה לאישור התכנית כי "ההחלטה כוללת תיקון של כ-15 מנגנוני הקצאה מרכזיים, שיבטיח כי האזרחים הערבים יקבלו לפחות 20% מהתקציב הממשלתי בתחומים משמעותיים כמו תשתיות כבישים ותשתיות נוספות, תעסוקה ותעשייה, תקציבי רשויות מקומיות, תחבורה ציבורית, חלק מתקציב החינוך, דיור וביטחון פנים. בחלק מהמקרים התכנית אף כוללת העדפה מתקנת של עד 40% כדי לפצות על עשרות שנים של תקצוב לא שוויוני ופערים".

לצד הברכות על קבלת ההחלטה, ציינו בעמותה כי "התכנית פותחה ללא התייעצות מספקת עם הנהגת החברה הערבית, היא לא מתקנת את כל מנגנוני ההקצאה המפלים והיא לא כוללת הקצאה מספקת של משאבים ישירים ומידיים לרשויות הערביות. אנו קוראים לממשלה לספק תוספת תקציבית זו באופן מידי, על מנת לוודא כי הן יוכלו להתקיים עד שההחלטה תיתן את פירותיה, ונעמוד לצד הרשויות במאבקן הצודק למען תוספת זו".

(עדכון ראשון: 20:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully