וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהאש מתקרבת אליו, למנהיג דאעש לא נותר הרבה מלבד לאיים על ישראל

27.12.2015 / 6:30

חיסול מנהיג ארגון "צבא האיסלאם" בסוריה הבהיר למנהיג דאעש שגם הוא עלול להיכלל במניין האבידות שסופג ארגונו בעיראק ובסוריה. וכשהלחץ גובר, מי אם לא ישראל תגדיל את הלגיטימציה שלו בקרב קיצוני האיסלאם. פרשנות

צילום מסך

מנהיגי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) הצהירו בראשית דרכם כי יכבשו את עיראק, ולאחר מכן את סוריה ואת מה שביניהן. הם לא העריכו את עוצמת האידאולוגיה שלהם, שהתפשטה כמו אש בשדה קוצים בקרב מוסלמים סונים. ארגונים קיימים וקבוצות חדשות במזרח התיכון, כולל ברצועת עזה ובחצי האי סיני, כמו גם ברחבי העולם כולו, נשבעו אמונים לארגון. הרעיון של "המדינה האיסלאמית" משך גם בודדים שפעלו ללא כל תשתית ארגונית, כמו בני הזוג סעיד פארוק ותשפין מאליק, שטבחו באזרחים בסן ברנרדינו שבקליפורניה בתחילת החודש.

עם האוכל בא התיאבון, ובשנה האחרונה הועלה שמה של ישראל כיעד עתידי יותר מפעם אחת. על פי ההערכות בישראל והצהרותיהם של בכירים בדאעש, החלק הישראלי בכיבושי דאעש נשאר לשלב הקינוח, ורק אחרי שיצליחו למוטט את כל המשטרים שמסביב. אולם במצב הנוכחי, נראה שאבו בכר אל-בגדאדי ואנשיו לא יגיעו לקינוח. חיל האוויר של רוסיה שפועל בסוריה והתקיפות היעילות של צבא עיראק בשיתוף עם הצבא האמריקני, גורמים לארגון לחשב מסלול מחדש.

עוד בוואלה! NEWS:
מנהיג דאעש בקלטת חדשה: "היהודים התאספו בישראל, נילחם בהם"
ההסכם הנדיר לפינוי דאעש וג'בהת א-נוסרה מפרברי דמשק לקראת קריסה
מנהיג ארגון מורדים חוסל בתקיפה אווירית בפאתי דמשק

מנהיג דאעש אבו-בכר אל-בגדאדי בתמונה מיולי 2014. AP
כבר לא יגיע לקינוח. אל-בגדאדי/AP

ובכל זאת, אמש יצא מנהיג "המדינה האיסלאמית" אל-בגדאדי בהודעה שבה הוא מאיים על ישראל. העיתוי אינו מקרי. חיסולו של מנהיג ארגון המורדים האיסלאמיסטי הסורי "ג'יש אל-איסלאם", זהראן עלוש, יחד עם סגנו ועוד 13 מבכירי הארגון במתקפה מדויקת של הצבא הרוסי, גרמו לאל-בגדאדי להבין שהאש מתפשטת ועשויה להגיע גם אליו וגם לבכירי ארגונו. הנוסחה ברורה: הלחץ הגדול גורם לאל-בגדאדי לחפש אחר מקור כוח חדש, ומה יותר טוב מלאיים על ישראל כדי להגדיל את הלגיטימציה שלו בקרב מוסלמים קיצוניים?

כמה שעות לפני חיסולו של עלוש, איש דת מכובד שהתחנך במכה בחסות הסעודים ועמד בראש אחד הארגונים היעילים ביותר שפועלים נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד, הודיע שר החוץ של סוריה וואליד אל-מועלם כי ממשל אסד מעוניין להשתתף בשיחות השלום בז'נבה. החיסול לא היה רק מכה למתנגדי אסד, אלא גם מסר ברור כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מבקש לנקום בערב הסעודית ובטורקיה – אחת מהתומכות המרכזית של "ג'יש אל-איסלאם". זאת, משום שהן מסרבות לשתף איתו פעולה בדרך להסדר אזורי חדש, בשל התנגדותן להישארותו של אסד בשלטון.

באמצעות מאמציו למחוק ארגונים כמו "ג'יש אל-איסלאם" ו"צבא סוריה החופשית", פוטין מנסה לכפות מציאות שבה ייאלץ העולם לבחור בין "המדינה האיסלאמית" למשטר אסד ושותפיו. השינוי שאליו חותר פוטין בכל הכוח דוחק את דאעש לקיר, כשמהצד השני גם הצבא האמריקני מגביר את הלחץ, ומנסה כעת להשיב לידי ממשלת עיראק את מוסול, מעוז דאעש במדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
לוחמי פשמרגה כורדים ליד תל עפר ממערב למוסול. אוגוסט 2014. רויטרס
בגיבוי אמריקני, הכוחות על הקרקע פועלים לגירוש דאעש מהעיר. כוחות כורדיים באזור מוסול/רויטרס

עם זאת, בפני דאעש עומדים מכשולים רבים בדרך להוצאתו לפועל של פיגוע בקנה מידה עיראקי או סורי נגד מטרות ישראליות. האזור היחיד שבו יכול הארגון לרכז כוח משמעותי לקראת מתקפה נגד ישראל הוא דרום רמת הגולן הסורית, שמוגדר בשנים האחרונות החזית השקטה ביותר של ישראל אחרי גבול ירדן. ארגונים כמו "ג'בהת א-נוסרה" ו"צבא סוריה החופשי" מבינים היטב כי אם יערערו את היציבות בגבול הישראלי יצטרכו לשלם מחיר כבד.

הלוחמים של ארגוני המורדים מבססים את שלטונם בכפרי הגולן הסורי, וקני הרובים שלהם מופנים לכיוון דמשק. דאעש כלל לא נראה באזור, ודווקא צפון רמת הגולן, שנשלט על ידי תומכי אסד ובעלי בריתו חיזבאללה ואיראן, הפך למקור הפעילות נגד ישראל. "המדינה האיסלאמית" יכולה להוציא לפועל באמצעות חוליות קטנות פיגועים ממוקדים, כמו שיגורי רקטות או ניסיונות חדירה, אולם צה"ל ערוך לכך היטב.

צבא סוריה תוקף מורדים בעיר העתיקה של קוניטרה. 29 באוגוסט 2014. AP
לערעור היציבות בגבול הישראלי עם סוריה יהיה מחיר כבד. חילופי אש בין כוחות הממשל לארגוני המורדים באזור קונייטרה/AP

גם בגבול ישראל-לבנון דאעש נמצא תחת עיניה הפקוחות של הנהגת חיזבאללה, שמעדיפה שקט בגבול. ברצועת עזה נאלץ דאעש להתמודד בשלב זה עם חמאס, והצבא המצרי מחסל בקצב קבוע את כוחו של הארגון בחצי האי סיני. גם ההתארגנויות שהתגלו עד כה בתחומי מדינת ישראל לא חשפו מפקדה מאורגנת, אלא אזרחים בודדים שנפלו לידי מכונת התעמולה של הארגון.

שב"כ הבהיר כי הוא יודע היטב לבלום התארגנויות כאלה עוד בשלביהן הראשונים. ואולם, המבחן האמיתי לרשויות הישראליות יהיה כשיחליט הארגון להוציא לפועל פיגוע ראווה שמשלב חדירה מכמה כיוונים, מטעני נפץ מסיביים וטבח. צה"ל ושאר זרועות הביטחון ממשיכים להיערך בדריכות ליום הזה, אחרי הקדימון שסיפקו לוחמי חמאס במהלך מבצע "צוק איתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully