וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגיעה כדי להרוג": מערכת הביטחון ביצעה ניסוי מוצלח במערכת "חץ 3"

10.12.2015 / 14:30

משרד הביטחון, הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים והתעשייה האווירית ביצעו ניסוי במערכת הנשק בגובה מאות ק"מ מפני הקרקע, אותו הגדירו בהצלחה. ראש מנהלת חומה במשרד הביטחון: "פגענו במטרה אחת בחלל - בול בפוני". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

משרד הביטחון והסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA) ביצעו היום (חמישי) ניסוי מתוכנן מראש במערכת הנשק "חץ" עם מיירט חץ 3, בגובה מאות קילומטרים מהקרקע. לאחר שתוצאות הניסוי נותחו על על ידי המהנדסים, נמסר ממערכת הביטחון כי הוא הסתיים בהצלחה. הניסוי, השלישי במספר שביצעה מערכת הביטחון במערכת זו, נעשה בשיתוף עם התעשייה האווירית.

מערכת "חץ 3", שמפותחת על ידי ישראל וארצות הברית, אמורה ליירט טילי אויב, בדומה לשיהאב 3 האיראני, בעודו בחלל. ב"חץ 3" מותקנת מערכת בקרת ירי של "אלישרא" מבית אלביט מערכות. בניסוי זה שופרו כלל המערכות והוא איננו חוזר על תרחיש דומה, כמו בניסוי בשנת 2014, אלא מדמה תרחיש מאתגר יותר. על האפשרות שהרוסים יעקבו אחרי הניסוי ותוצאות המערכת, אמר הגורם הביטחוני כי למרות הימצאותם במרחב, הם אינם מסוגלים לקבל תמונה מלאה.

לדברי גורם ביטחוני בכיר, "מדובר באחד הניסויים המאתגרים בישראל. היירוט מתבצע במרחק מאות ק"מ מהקרקע. כדי לוודא נזק שיורי מינימלי, נעשה שימוש במטרה מיוחדת, 'דלת רסיסים'. זיהוי פגיעה במטרת 'דלת הרסיסים' או הסטה מכוונת נחשבים להצלחה. לניסוי זה אין השלכה על מערכת 'חץ 2'".

לקריאה נוספת:
מקור ביטחוני: "הניסוי במערכת הטילים 'חץ' - כשל"
משרד הביטחון מודה: הניסוי במערכת "חץ 2" נכשל
ניסוי "מוצלח חלקית" במערכת ההגנה מפני טילים "חץ 2"

ניסוי במערכת חץ 3. דצמבר 2015. רויטרס
מיירט "חץ 3" בניסוי, הבוקר/רויטרס

יאיר הרמתי, ראש מנהלת חומה במפא"ת (המנהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) שבמשרד הביטחון, הביע שביעות רצון. "שיגרנו מטרה לחלל. המערכת ראתה מרחוק ומקרוב, לפי כל הציפיות, המטרה דלת האמצעים. הפגיעה הייתה מדויקת ביותר. הרבה יותר ממה שציפינו - מה שנקרא בול בפוני, באמצע של האמצע".

הרמתי סרב להתייחס לתהליך הרכש של המערכת ואם ניסוי שכזה מקצר את לוחות הזמנים לייצור. "אנחנו נשב עם חיל האוויר ונחליט על התהליך. יש לנו עוד הרבה עבודה. זה ממש לא הסוף. בסך הכול אנחנו מאוד מרוצים מתוצאות הניסוי, אבל יש לנו עוד מה ללמוד על הניסוי", אמר.

מנהל מפעל מל"מ של התעשייה האווירית, שבחדר הבקרה שלה התארחו מאות מהנדסים ומומחים כדי לעקוב אחר הניסוי, סיפר על היירוט. "המטרה שוגרה מלב הים התיכון לעבר ישראל. מערכת 'החץ 3' גילתה את המטרה, תכננה את היירוט ושיגרה את המיירט - ולראשונה מחוץ לאטמוספרה פגעה בדיוק רב במטרה. מדובר בפגיעה 'כדי להרוג'. ראש בראש. עוד לא עשינו ניסוי בגובה כזה. זה ניסוי בגובה הרב ביותר שבוצע עד כה בישראל. מאות ק"מ מהקרקע".

עוד באותו נושא

חץ 3, שרביט קסמים וכיפת ברזל: יעלון יבקש מקרטר להרחיב הסיוע

לכתבה המלאה
ניסוי במערכת חץ 3. דצמבר 2015. רויטרס
"הניסוי בגובה הרב ביותר שנעשה". הניסוי במערכת "חץ 3", הבוקר/רויטרס

"ההצלחה בניסוי מערכת חץ 3 היום הינה אבן דרך משמעותית וצעד חשוב לקראת מבצעיות של אחד הפרוייקטים החשובים ביותר של מדינת ישראל ושל התעשייה האווירית", אמר מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס. "מדובר בפרויקט מורכב ביותר מבחינה טכנולוגית, המציג יכולות וביצועים יוצאי דופן, בשיתוף פעולה הדוק עם השותף האמריקאי 'בואינג'. העבודה לקראת הניסוי נמשכה חודשים רבים ואנו שמחים שהוא הוכתר בהצלחה, ומעתה מרוכזים מאמצים של המפתחים והמהנדסים בתעשייה האווירית בשלבי הפיתוח הבאים".

שר הביטחון משה יעלון התייחס לתוצאות הניסוי ואמר: "זו הוכחה נוספת ליכולות המרשימות ופורצות הדרך של התעשיות הביטחוניות בישראל ועובדיהן, במקרה הזה של התעשייה האווירית, ושל אנשי מפא"ת ומנהלת 'חומה' במשרד הביטחון וחיל האוויר, המלווים את תהליכי הפיתוח. זו גם הוכחה נוספת לכישרון הרב ולתחושת השליחות של עובדי ועובדות התעשייה האווירית, שכובשים בכל פעם מחדש פסגה נוספת של חזון, יצירתיות ומקצועיות למען ביטחונם של אזרחי ישראל.

"החץ הוא רק נדבך אחד במערך ההגנה הרב-שכבתי, הכולל גם את מערכת כיפת ברזל ושרביט קסמים, שמפותח בישראל ונועד להגן על המדינה ואזרחיה מפני טילים ורקטות קצרי טווח וארוכי טווח הנמצאים בידי מדינות וארגונים סביבנו. הצלחת הניסוי היום היא שלב נוסף ביכולת של מדינת ישראל ומערכת הביטחון להבטיח את עוצמתנו, לצד יכולות התקפיות מרשימות ומגוונות".

ניסוי במערכת חץ 3. דצמבר 2015. רויטרס
"הרוסים לא מקבלים תמונה מלאה". הניסוי במערכת, הבוקר/רויטרס

"חץ 3" מהווה את השכבה העליונה במערך ההגנה של ישראל. השכבה האמצעית מורכבת ממערכת "שרביט קסמים". המערכת, הידועה גם כ"קלע דוד", אמורה ליירט רקטות וטילים בטווח קצר עד בינוני - 250-40 ק"מ - כמו אלה שבידי צבא סוריה, חמאס וחיזבאללה. בין היתר מדובר ברקטות ובטילים מסוג פרוג, פאתח 110, זילזל 2 וזילזל 3.

השכבה התחתונה מורכבת ממערכת "כיפת ברזל", שמסוגלת ליירט רקטות קצרות טווח עד 70 ק"מ. בידי ישראל תשע סוללות שנמצאות כבר בשימוש מבצעי.

ישראל קיבלה בחמש השנים האחרונות שני מיליארד דולר מארצות הברית לצורכי פיתוח וייצור המערכות כיפת ברזל, שרביט קסמים וחץ על סוגיו השונים. באחרונה ביקש ישראל מוושינגטון 41 מיליון דולר עבור כיפת ברזל, 150 מיליון דולר לפיתוח ורכש שרביט קסמים ו-15 מיליון דולר לפיתוח חץ 3. בתוך שנה צפוי משרד הביטחון לבצע סדרת ניסויים, שנועדו לטפל במטרות מיוחדות, ובהן טילי שיוט וכלי טיס לא מאוישים.

בתוך שנה: שני ניסויים מוצלחים במערכת

לפני כחודשיים נפגש שר הביטחון משה יעלון עם שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר, במסגרת ביקורו בארצות הברית. השניים דנו בין היתר בסיוע הביטחוני של וושינגטון לישראל, שצפוי להסתיים בשנת 2017. יעלון וצוותי העבודה דנו עם האמריקנים על הסיוע בפיתוח וייצור סוללות הגנה מפני טילים: מערכות "שרביט קסמים", שצה"ל צפוי להצטייד בהן בשנה הבאה; חץ 3; וסוללות כיפת ברזל. כמו כן, דנו הצדדים בסיוע בהתמודדות לאיתור מנהרות בגבול רצועת עזה, מטוסי F15 – תוספת מטוסים, הטמעת מערכות כחול-לבן בהם והעמקת שיתוף הפעולה עם התעשייה הביטחונית בישראל, וסיוע במודיעין.

הניסוי האחרון ב"חץ 3" בוצע בהצלחה בחודש ינואר 2014. מנהלת "חומה" במשרד הביטחון ביצעה את הניסוי יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים ונציגי התעשיות הביטחוניות. ניסוי זה, שהיה השני שנעשה בטיל, התבצע בשדה ניסויים במרכז הארץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חודש קודם לכן התבצע ניסוי יירוט למערכת "חץ 3". מערכות האיתור והגילוי זיהו את המטרה ונערכו ליירוט, אולם מאחר שהמטרה לא תפקדה "כמצופה", הוחלט לא לשגר את המיירט והניסוי הופסק. למרות זאת, במשרד הביטחון פרסמו בתחילה כי הניסוי הסתיים בהצלחה. במערכת אף הביעו שביעות רצון מהנתונים שנאספו מהמערכות השונות.

בשנה האחרונה שופר המיירט והוחלט לצאת לניסוי נוסף, שבמהלכו ישוגרו ממטוס שתי מטרות לעבר החלל. עוד הוחלט כי המיירטים שישוגרו מהמערכת לא יפגעו במטרות, אלא יוסטו ברגע האחרון במהלך תנועתם מחוץ לאטמוספרה כדי למנוע נפילת רסיסים אל הקרקע, כחלק מתנאי בטיחות מחמירים למניעת פגיעה בכלי טיס ובבני אדם.

הטיל הבליסטי החדש, הנקרא "עימאד", ששיגרה איראן במסגרת ניסוי, אוקטובר 2015. טוויטר, אתר רשמי
ניסוי באיראן בטיל בליסטי "עימאד", באוקטובר השנה/אתר רשמי, טוויטר

בתוך כך, איראן ביצעה השבוע ניסוי בטיל בליסטי חדש לטווח בינוני, תוך הפרה של שתי החלטות של האו"ם – כך דווח ברשת "פוקס ניוז" בהתבסס על שני גורמים רשמיים אמריקניים. לפי המקורות, מדובר בטיל הנקרא ראדר 110, גרסה משופרת של שיהאב 3, המגיע לטווח של 2,000-1,800 קילומטרים ומכסה את כל שטחה של ישראל. לפי הדיווח, טיל זה יכול לשאת ראש נפץ גרעיני.

הגורמים אמרו כי הניסוי אירע ב-21 בנובמבר מבסיס צבאי המוכר למערב בחאבהאר שבדרום איראן, בסמוך לגבול עם פקיסטן. אחד הגורמים ציין כי כי הממשל האמריקני מודע לדיווחים, אך בשלב זה אין לו תגובות נוספות בנושא.

(עדכון ראשון: 08:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully