וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלת המטוס בסיני: דאעש מאיים לרסק את תדמיתו של הגנרל מקהיר

8.11.2015 / 12:55

ככל שעובר הזמן, ההערכה שה"המדינה האיסלאמית" אחראית לכך גוברת. סיסי, שלא הצליח למחוץ את הארגון עוד כשנקרא "אנסאר בית אל-מקדס" ומנה רק מאות לוחמים, עשוי לפנות לאויב ישן כדי למנוע את נפילת חצי האי

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ככל שחולפים הימים, הולכים ומתחזקים החשדות שארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) הפיל את המטוס הרוסי בחצי האי סיני. אחרי שבתחילה קהיר דחתה את האפשרות הזאת בבוז, גם היא כבר מודה שייתכן שמתקפת טרור אחראית לאסון האווירי. בזה אחר זה צצו דיווחים שונים על תשדורות שנקלטו בארגוני הביון המערביים בין לוחמי הארגון בסוריה לבין אלו בסיני - גם בסיועה של ישראל - שמצביעות על כך שהצהרותיו של הארגון מיד לאחר ההתרסקות לא היו רק דברי רהב.

החשד התגבר כשגורם מצוות החקירה המצרי אמר כי החוקרים בטוחים ב-90% שהפיצוץ נבע מפצצה ולאחר שנשיא ארצות הברית ברק אובמה וגם ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון טענו כי "תיאוריית הפצצה" יותר מאפשרית. בנוסף להחלטתה של רוסיה להשהות את כל הטיסות למצרים. לפי ההערכות, אדם מבפנים סייע להעביר את חומר הנפץ מתחת לרדאר של מערך האבטחה בשדה התעופה בשארם א-שייח עד להטמנתו בבטן המטוס, שעליו היו 224 נוסעים ואנשי צוות בדרכם לסנט פטרסבורג.

אם אכן יתברר שהיה זה פיגוע, תדמיתו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי כאיש הברזל של מצרים תיפגע משמעותית. על אף שהצליח לשמור על שקט יחסי בערים הגדולות, חצי האי נותר כאוטי למרות המשאבים הגדולים המושקעים במאבק בטרור. המצב הביטחוני בסיני החל להידרדר עוד ב-2011, אז הודח חוסני מובארק מהשלטון והאחיזה של כוחות הביטחון באזור התרופפה. אל הוואקום נכנסו פעילי אנסאר בית אל-מקדס, שלימים נשבעו אמונים לאבו בכר אל-בגדאדי.

לקריאה נוספת:
פחד וייאוש בנמל התעופה שארם א-שייח: רבבות שבו, אלפים עוד נותרו
חודשיים לפני ההתרסקות: מטוס בריטי חמק מפגיעת טיל בסיני

שברי המטוס הרוסי שהתרסק בסיני, נובמבר 2015. AP
הריסות המטוס הרוסי בסיני/AP

בתחילת דרכו התמקד הארגון, שגייס בדואים מקומיים שמאסו בהזנחה של המשטר, בפגיעה בצינור הגז בין מצרים לישראל. בהמשך הוא שיגר כמה פעמים רקטות לעבר אילת ויישובי עוטף עזה ואף היה מעורב בחילופי אש עם כוח צה"ל בגבול בספטמבר 2012, אז נהרג לוחם מחיל התותחנים.

אחרי שא-סיסי הפיל את נציג תנועת "האחים המוסלמים" מוחמד מורסי מכס הנשיאות ביולי 2013, הגביר אנסאר בית אל-מקדס את פעילותו בצפון סיני, אחרי שעד אז הוא מנה כמה מאות לוחמים בודדים, שכללו פושעים ופעילי אל-קאעדה מתימן. הוא הצליח לצרף לשורותיו צעירים מתוסכלים רבים שראו בגנרל "כופר" בשל פשיטות כוחות הביטחון על מחנות של תומכי "האחים המוסלמים" בקהיר שהביאו למותם של מאות בני אדם ולמעצרם של אלפים נוספים.

אחת המתקפות הבולטות ביותר של הארגון אירעה באוקטובר אשתקד, אז תקפו לוחמיו עמדות של הצבא בשייח זוויד ובאל-עריש והרגו 33 אנשי כוחות הביטחון. בעקבות זאת פתח הנשיא במבצע צבאי נרחב, שכלל גם יצירת אזור חיץ בין צפון חצי האי לרצועת עזה - שממנה זרמו כלי נשק לידי פעילי אנסאר בית אל-מקדס - וגירושם של אלפי אזרחים שנחשדו בשיתוף פעולה עם ארגון הטרור. ואולם, גם הצפת מנהרות ההברחה וחוקים דרקוניים שהעביר א-סיסי לא ריסקו את הארגון שחבר ל"מדינה האיסלאמית" חודש לאחר מכן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הפיגועים נמשכים. פיצוץ מכונית תופת באל-עריש, בשבוע שעבר/מערכת וואלה, צילום מסך

רק בקיץ החולף חוסל התובע הכללי של מצרים בקהיר ומאות מחבלים לבושים מדי צבא תקפו מחסומים ותחנת משטרה בצפון חצי האי והרגו לפחות 21 חיילים, בקרב שנמשך שעות ארוכות ונחשב לקשה ביותר שהתנהל בסיני מאז מלחמת יום הכיפורים. גם ישראל לא נותרה מקופחת – ימים ספורים לאחר מכן שוגרו רקטות גראד לעבר המועצה האזורית אשכול בשל "הפשעים בפלסטין הכבושה". אפילו בשבוע שעבר, אחרי התרסקות המטוס, פוצצו לוחמי הארגון מכונית תופת ליד מועדון של שוטרים באל-עריש והרגו שישה בני אדם וערערו עוד יותר על אסטרטגיית הביטחון של הנשיא.

א-סיסי הצדיק את מלחמת החורמה שהוא מנהל נגד האיסלאם הקיצוני בכך שהוא מהווה איום על המערב ועל העולם המערבי, המשקיעים מיליארדי דולרים במצרים מדי שנה. ואולם, רבים סבורים כי הוצאת תנועת "האחים המוסלמים" מחוץ לחוק רק הגבירה את התמיכה בדאעש. אם הפגנות מחאה שקטות והבעת עמדה ביקורתית על המשטר נחשבות לטרור, אז אין סיבה שהצעירים המשולהבים לא יבצעו את הדבר האמיתי ויזכה לתהילה ברשתות החברתיות. ייתכן שהשליט, שמיגר את האופוזיציה לשלטונו חרף הביקורת הקשה במערב, ינסה לפייס את התנועה שראשיה נידונו לעונש מוות.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בביקור בלונדון, נובמבר 2015. רויטרס
ישנה כיוון? א-סיסי בביקורו בלונדון, בשבוע שעבר/רויטרס

עדות לכך ניתנה במהלך ביקורו בשבוע שעבר בבריטניה, שהייתה הראשונה להצהיר כי התרסקות המטוס נגרמה ככל הנראה מפצצה ולא מכשל טכני כלשהו. בריאיון שהעניק לרשת BBC הדגיש א-סיסי כי "האחים המוסלמים" הם "חלק ממצרים" ולכן "על העם לקבוע מהו תפקידה" של התנועה. אחרי בחירות פרלמנטריות שהתאפיינו באחוזי הצבעה עלובים, הטון המתון של הנשיא עשוי לבשר על שינוי במדיניות - שחרור הרסן עבור תומכי התנועה שנוסדה במדינה בתחילת המאה הקודמת במטרה לפגוע בכוח המשיכה של שלוחת דאעש בסיני.

א-סיסי מיהר לשלול את האפשרות ש"המדינה האיסלאמית" הפילה את המטוס וכינה זאת "תעמולה שנועדה לפגוע בכלכלת המדינה ובביטחונה". גם אם בסופו של דבר יתברר כי הוא צדק, הנזק לענף התיירות הקריטי כל כך כבר נעשה עם ביטולן של טיסות רבות אל אתרי הנופש בדרום חצי האי, שנותר שקט. עתה נותר לגנרל להחליט אם לשנות כיוון במלחמה בטרור או להמשיך בדיכוי שיוצר דור חדש של מתנגדי שלטון המהווים טרף קל עבור הארגונים הקיצוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully