וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם בצוות החקירה המצרי: בטוחים ב-90% שהפיצוץ במטוס נבע מפצצה

8.11.2015 / 14:10

החשדות לפיהם מטען חבלה הוביל לפיצוץ המטוס הרוסי בחצי האי סיני מתחזקים. במקביל, רק 11 אלף רוסים וכ-3,000 בריטים מתוך עשרות האלפים שטיילו בשארם א-שייח שבו לארצם, מאז השהו שתי המדינות את הטיסות לאזור. רבים אחרים משוועים לחזור הביתה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הצוות המצרי העוסק בחקירת התרסקות המטוס הרוסי "בטוח ב-90%" שהפיצוץ שנשמע מתמלולי הקופסה השחורה נובע מפצצה – כך מסר היום (ראשון) גורם מצוות החקירה במצרים. בתוך כך, השיבה ביממה האחרונה רוסיה לארצה 11 אלף מאזרחיה ששהו בשארם א-שייח. סוכנות הידיעות הרוסית רי"א שציטטה את סגן ראש הממשלה ארקדי דבורקוביץ' הוסיפה כי תיירים רוסים רבים אחרים צפויים לשוב לארצם ביממה הקרובה. כ-80 אלף רוסים נותרו תקועים במצרים לאחר שהקרמלין הורה לקרקע את כל הטיסות מהמדינה בעקבות התרסקות המטוס הרוסי בחצי האי סיני. בשארם א-שייח נותרו גם אלפי תיירים בריטים המחכים ימים ארוכים לחזור לארצם. רק 3,300 מהם שבו לממלכה מאז ההתרסקות. בריטניה הפסיקה אף היא את הטיסות מהאזור בשל ההתרסקות, שלפי הערכות שונות, נגרמה בשל פיצוץ מטען חבלה שהוטמן במטוס.

תייר שנותר בנמל התעופה שארם א-שייח, לבוש בחולצה "קח מה שאתה צריך" – מראה שסיכם באופן הולם את הייאוש והכאוס הגובר באתר הנופש בימים שלאחר התרסקות מטוס "מטרוג'ט" בשבת שעברה. למאות בני אדם, רובם רוסים ובריטים, נאמר כי מזוודותיהם לא יצטרפו אליהם במסעם חזרה הביתה. היה זה רק עוד מכשול אחד שעמו התמודדו התיירים על רקע הדיווחים כי מדינות המערב סבורות שפצצה שהושתלה במטוס על ידי חמושים איסלאמיסטים היא זו שגרמה להפלת המטוס.

מחוץ לטרמינל חנו עשרות אוטובוסים, שהסיעו עוד מבקרים שתהו מתי יוכלו סוף סוף לחזור הביתה. שוטרים לבושים באפודים ממוגנים וחמושים ברובים הגיעו לנמל התעופה כדי לסייע בתגבור האבטחה. הכאוס שהצטבר במקום הוסיף לחץ על הרשויות המצריות, שנשענות ברובן על הכספים שמניב ענף התיירו?ת, לספק אבטחה ראויה לאזרחים הזרים חסרי הסבלנות.

ילדה רוסיה עומדת בנמל התעופה שארם א-שייח במצרים נובמבר 2015. רויטרס
ילדה רוסיה בנמל התעופה שארם א-שייח/רויטרס

"הם הלכו מקיצון לקיצון. זה עבר מלא-מאובטח בכלל למאובטח מאוד", סיפר אלכסנדר מקפדזיאן, בן 55 מיורקשייר שבבריטניה, על המצב בשדה. הוא היה אמור לחזור ביום חמישי ועד אתמול טרם המריא.

מדינות המערב אמרו כי ההתרסקות שגבתה את חייהם של 224 נוסעים ואנשי צוות נגרמה על ידי פצצה וכאמור כמה מדינות השהו את הטיסות שלהם משארם א-שייח, אתר הנופש בחצי האי סיני שממנו המריא המטוס הרוסי.

מצרים עדיין לא שללה תרחישים נוספים אך הדגישה כי תיתן לחקירה להימשך בטרם תכריע בסיבה להתרסקות. אולם כמה נוסעים כבר החלו להסיק לבדם מסקנות. "אם הייתה להם את אותה רמת האבטחה שיש לנו לפני שזה קרה, זה כלל לא היה קורה", קבע מקפדזיאן. לדבריו, האבטחה בנמל התעופה הייתה רופפת מאוד מאז נחת לראשונה לפני שבועיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
תיירים רוסים ששהו בשארם א-שייח במצרים ונחתו ברוסיה, נובמבר 2015. רויטרס
אחדות מהאלפים שהצליחו לחזור לרוסיה/רויטרס
מחוץ לנמל התעופה, סיירו שני שוטרים על גבי קלנועית. מאחוריהם התנוסס שלט גדול שבירך את הבאים לשארם א-שייח ועליו נכתב: "ברוכים הבאים לעיר השלום"

"צוות הנמל הציע לי להיכנס למסלול מהיר אם אשלם 50 לירות שטרלינג. הם היו אמורים לתת לי לדלג מעל התור", סיפר. דובר רשות התעופה האזרחית אמר כי שארם א-שייח מילא אחר כל נהלי האבטחה הבינלאומיים ולאחרונה גם כמה משלחות בינלאומיות, כולל בריטית, ערכו ביקורת על נמל התעופה.

בעוד נמל התעופה התמלא במאות תיירים המקווים לעזוב את מצרים בתום שבוע מותח עצבים, קבוצה של פקידי "איזיג'ט" ניסו לשכנע לקוח להשאיר את כבודתו מאחור. הוא טען כי הוא חייב את החפצים שלו על גבי המטוס.

תיירים אורזים את המזוודות שלהם בנמל התעופה שארם א-שייח במצרים, נובמבר 2015. רויטרס
אורזים מחדש את המזוודות/רויטרס

בינתיים, ערמה של תיקים נטושים החלה להתמלא בפינת האולם. "הם אומרים שאנחנו לא יכולים לקחת את המזוודות עמנו, ולכן אנחנו חייבים לשים אותן איפשהו, אני לא יודעת איפה. אמרו שישלחו לנו אותן לרוסיה", סיפר יוליה סוברובה בת 33. "איך, מי יעשה את זה – אני לא יודעת. אז נפרדתי ממנה לשלום", אמרה בצער.

מקפדזיאן האשים גם את הממשלה המצרית וגם את הבריטית בחוסר הסדר ואמר כי ראש הממשלה דיוויד קמרון "לא חשב על ההשלכות של השהיית הטיסות". תיירים בריטים רבים טענו כי ממשלתם לא עושה מספיק כדי למסור להם מידע חיוני. מנגד, טען גורם בריטי רשמי כי הממשלה מנסה לתאם עם מפעילות חברות התעופה כדי לספק להם יותר מידע ושגורמים רשמיים גם ביקרו בבתי המלון שבו שוהים אזרחים מבריטניה. מחוץ לנמל התעופה, סיירו שני שוטרים על גבי קלנועית. מאחוריהם התנוסס שלט גדול שבירך את הבאים לשארם א-שייח ועליו נכתב: "ברוכים הבאים לעיר השלום".

תיירים בריטים ורוסים עומדים בתור בנמל התעופה שארם א-שייח במצרים, נובמבר 2015. רויטרס
תורים בשארם/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully