וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשיים לפני ההתרסקות: מטוס בריטי חמק מפגיעת טיל בסיני

מטוס שהיה בדרכו מלונדון ועליו 189 נוסעים, רובם תיירים בריטים, סטה ממסלולו ונמנע מפגיעת טיל שהיה במרחק 300 מטרים בלבד. בריטניה: מדובר בטיל תועה של צבא מצרים. גורמים בארה"ב: אנשי דאעש בסיני "חגגו" את הפלת המטוס עם מנהיגי הארגון בסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

מטוס בריטי ועליו 189 נוסעים התחמק מפגיעת טיל בשמי חצי האי סיני בחודש אוגוסט האחרון, כשהתקרב לשדה התעופה בשארם א-שייח - כך פורסם הלילה (שבת). לפי "הגרדיאן" הבריטי, הדיווח אושר על ידי הממשלה. המטוס, ששייך ל"ת'ומסון איירווייז" והיה בדרכו מלונדון, הוביל ברובו תיירים בריטים שהגיעו לחופשת החג. לפי הדיווח, הטייס הצליח להסיט את המטוס ולהימנע מפגיעת טיל, שהיה מרוחק ממנו 300 מטרים בלבד. לנוסעים לא נאמר כי היו קרובים כל כך לאסון.

בתחילה סירבה חברת "תומסון" להגיב לפרסומים, אך אמש נאמר מטעמה כי "החברה מאשרת שהאירוע התרחש ודווח על ידי הצוות. עם הנחיתה בשארם א-שייח התקיימה הערכה ראשונית ומחלקת התחבורה הבריטית יודעה באופן מידי, כנדרש". החברה ציינה כי בעקבות חקירה מקיפה שערכו גורמי ממשל, "הוחלט כי אין סיבה לדאגה, ואפשר להמשיך בטיסות בשמי סיני". גובה המטוס ומיקומו המדויק בשעת המקרה לא נחשפו.

לקריאה נוספת:
"שרלי הבדו" פרסם קריקטורות על ההתרסקות - והרגיז את הרוסים
המודיעין הבריטי: אדם "עם גישה למטוס הרוסי" הטמין פצצה לפני ההמראה
החשש מתגבר: גם רוסיה בוחנת אם מטען פוצץ במטוס בסיני

הריסות המטוס הרוסי שהתרסק בחצי האי סיני, מצרים, 1 בנובמבר 2015. רויטרס
הפסקת פעילות הקופסאות השחורות בפתאומיות יכולה להעיד על פיצוץ. שרידי המטוס/רויטרס

בתוך כך, מקורות רשמיים בארצות הברית מסרו הלילה לרשת NBC כי התקיימה תקשורת בין מנהיגי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה לפעילים בחצי האי סיני בנוגע להפלת המטוס הרוסי ביום שבת שעבר. המקורות מסרו כי המשוחחים "חגגו" את הצלחתם בהפלת המטוס, שבהתרסקותו נהרגו 224 בני אדם. "הם ללא ספק התגאו בכך", צוטט גורם רשמי בארצות הברית בחדשות הלילה של NBC.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

בריטניה: התקרית באוגוסט איננה "מתקפת טרור"

לפי הדיווחים, הפרטים על התקרית הביטחונית באוגוסט התגלו לאחר שגורמי מודיעין אמריקנים הבחינו ברשת בדיון של תא טרור בריטי בנושא. בין היתר נכתב כי קיים חשד שסוכן של ארגון "המדינה האיסלאמית" פועל בשדה התעופה המצרי. עם זאת, מחלקת התחבורה בממשלה הבריטית אישרה כי המטוס חמק מטיל ב-23 באוגוסט, אך דובר ממשלתי אמר כי לא מדובר במתקפת טרור. לטענתו, היה זה טיל תועה שנורה במהלך תרגיל של הצבא המצרי.

גורם המעורה בפרטים אמר כי "הטייס הורה להסיט את המטוס שמאלה כדי למנוע התנגשות עם הטיל, שהיה במרחק כ-300 מטרים בלבד". בנוסף לכך, נאמר כי חמישה חברי צוות גילו על התקרית רק לאחר הנחיתה. לאנשי הצוות הוצעה האפשרות לבלות את הלילה במצרים, אך הם העדיפו לחזור מיד ללונדון, במטוס ללא אורות חיצוניים או פנימיים.

הקופסאות השחורות של המטוס הרוסי שהתרסק בחצי האי סיני במצרים, נובמבר 2011. רויטרס
הקופסאות השחורות של המטוס הרוסי/רויטרס

האתר הצרפתי "לה פוינט" דיווח אמש כי רשות התעופה האזרחית של מצרים סיימה לנתח את המידע מהקופסאות השחורות של המטוס הרוסי, שהתרסק בחצי האי סיני בשבת שעברה, וכי מסקנות החוקרים "מחזקות את האפשרות כי מדובר בפיגוע". על פי מומחה המעורה בחקירה, קולות שנשמעו בהקלטת תא הטייס מאשרים כי אירע פיצוץ במטוס, שבו נהרגו 224 נוסעים, וכי הקופסה ניזוקה כתוצאה מהפיצוץ - ולא מכשל טכני.

על פי דיווחו של המקור לסוכנות הידיעות הצרפתית, "המטוס תפקד באופן נורמלי עד לרגע שבו שתי הקופסאות השחורות הפסיקו לעבוד". עוד הוסיף המקור כי הפסקת פעולתן של הקופסאות השחורות באופן פתאומי מעידה על "אפשרות של ירידת לחצים פתאומית בתא הטייס", דבר המאפיין פיצוצים. לטענת המומחה, "ההשערה של פיצוץ, ולא כשל טכני, שריפה או כל דבר אחר, נראית סבירה מאוד".

מדיווח של מקור נוסף עולה כי ניתוח הקופסאות השחורות לימד את המומחים על אופייה "האלים והפתאומי" של ההתרסקות. יחד עם תמונות שברי המטוס המרוסק, המעידות על הרס גדול מאוד, אמר המקור כי "האפשרות של כשל במנוע נראית סבירה פחות".

שברי המטוס הרוסי שהתרסק בסיני, נובמבר 2015. רויטרס
אירוע "אלים ופתאומי". חלקי המטוס הרוסי/רויטרס

בימים האחרונים גברו ההערכות, בין היתר בארצות הברית ובבריטניה, כי המטוס הופל עקב פצצה שהוטמנה בו. העיתון הבריטי "טיימס" דיווח אתמולכי לווייני ריגול של סוכנויות הביון האמריקניות והבריטיות קלטו מסרים שהועברו בין אנשי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה ובסיני, שמצביעים על כך שהארגון אכן אחראי להפלת המטוס. תוכן ההודעות שנקלטו ואופיין הביא את גורמי המודיעין להעריך כי לוחמי דאעש הטמינו פצצה על המטוס.

בתוך כך, אתמול הסכים נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לקבל את המלצת ראש השירות החשאי של המדינה, אלכסנדר בורטניקרוב, ולהשהות את טיסות הנוסעים למצרים – כך הודיע הקרמלין. על פי ההודעה, הטיסות יושהו עד לבירור נסיבות התרסקות. כ-45 אלף אזרחים רוסים שוהים כעת בחופשה במצרים. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר כי פוטין הורה לממשלה לגבש תכנית להחזרתם לרוסיה.

(עדכון ראשון: 01:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully