וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין הבריטי: אדם "עם גישה למטוס הרוסי" הטמין פצצה לפני ההמראה

ברשת BBC דווח כי הפצצה שעל פי ההערכות הביאה להפלת המטוס בסיני הוחדרה לתא המטען. עוד דווח ב"טיימס" הבריטי כי הודעות שיורטו על ידי לווייני ריגול הובילו להערכה המודיעינית לפיה דאעש אחראי לפיצוץ. הוגבלה המראת הטיסות משארם א-שייח

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

לווייני ריגול של סוכנויות הביון האמריקניות והבריטיות קלטו מסרים שהועברו בין אנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה ובסיני, שמצביעים על כך שהארגון אכן אחראי להפלת המטוס הרוסי שהתרסק בחצי האי ביום שבת – כך דווח היום (שישי) בעיתון הבריטי "טיימס". על פי הדיווח, תוכן ההודעות שנקלטו ואופיין הביא את גורמי המודיעין להעריך כי לוחמי דאעש הטמינו פצצה על מטוס האיירבאס A-321, שעליו היו 224 נוסעים ואנשי צוות שנהרגו באסון.

לא נמסר מה בדיוק כללו ההודעות שהועברו בימים האחרונים, אולם הדיווח הבריטי מבהיר כי המידע התקבל ביום רביעי, שעות ספורות לפני ההודעה הרשמית של לשכת ראש הממשלה הבריטי דייוויד קמרון, לפיה "מידע חדש שהתקבל" תומך בסברה כי מדובר בפעילות של דאעש. מצרים ורוסיה ממשיכות להימנע מלהתחייב על גרסה בודדת – ומנסות ככל יכולתן להרחיק את שמו של הארגון האיסלאמיסטי מהשיח על ההתרסקות.

ברשת BBC דווח מפי גורמי מודיעין בריטיים כי פצצה שהוטמנה בתא המטען גרמה להתרסקות המטוס. להערכת המרכז המשותף לחקר טרור של הממשלה הבריטית, אדם "עם גישה לתא המטען של המטוס" החדיר את מטען החבלה לאחת המזוודות או לצד המטען רגעים לפני ההמראה.

עוד בוואלה! NEWS:
אובמה: "בהחלט ייתכן שהייתה פצצה על המטוס הרוסי"
החשש מתגבר: גם רוסיה בוחנת אם מטען פוצץ במטוס בסיני
דעה | התרסקות המטוס בסיני משרתת את השאיפות הגלובליות של פוטין

שברי המטוס הרוסי שהתרסק בסיני, נובמבר 2015. רויטרס
זירת ההתרסקות בסיני/רויטרס

גורמי מודיעין מצריים מסרו כי מנהיג שלוחת דאעש בחצי האי סיני, אבו אוסמה אל-מצרי, שהה בעבר יחד עם כ-20 מתומכיו בסוריה, ושם צבר ניסיון בלחימה לפני שובו למצרים. "לוחמים אחרים לימדו אותם איך לירות באופן מדויק ולהרכיב פצצות", הסביר אחד מהגורמים. "הם הפכו למומחים". הארגון שב וטען כי הוא זה האחראי להפלת המטוס, ואם טענה זו תתברר כנכונה, מניותיו של אל-מצרי כמנהיג ג'יהאד ודאי ינסקו.

אתמול התלוננה דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זחרובה, על כך שבריטניה לא העבירה למוסקבה מידע בנוגע לאסון האווירי. "הממשלה הבריטית לא נתנה לנו כל מידע בנוגע להתרסקות", אמרה. "אם יש להם מידע והם לא מציגים אותו לנו, זה מזעזע". בהתייחסות לדברי גורמי מודיעין בריטיים, שטענו כי "מידע חדש" מחזק את הסברה כי מטען חבלה שהוטמן על המטוס הביא להפלתו, אמרה זחרובה: "ההבנה שלממשלה הבריטית יש מידע נוסף כלשהו, שעשוי לשפוך אור על מה שקרה בשמי מצרים, פשוט מזעזעת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
תיירים בשדה התעופה של שארם א-שייח, 6 בנובמבר 2015. רויטרס
נוסעים ממתינים בשדה התעופה בשארם א-שייח, היום/רויטרס

חברת התעופה הבריטית "איזיג'ט" מסרה היום כי הרשויות במצרים הגבילו את המראת הטיסות המסחריות משארם א-שייח. דובר מטעם החברה מסר כי שתי טיסות של החברה אמורות להמריא היום ממצרים, ולהשיב חלק מאלפי התיירים הבריטים למדינתם. חברות תעופה אירופיות רבות השהו בשבוע האחרון את פעילותן בסיני.

עם זאת, גורם במשרד התעופה האזרחית בקהיר הכחיש את טענת החברה הבריטית. לדבריו, אין כל מניעה להמראת הטיסות, והן רק מעוכבות בשל העומס בשדה התעופה. גורם נוסף אישר כי טיסה ראשונה המריאה בשעות הצהריים.

הלילה טען נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי קיימת אפשרות שההתרסקות אירעה כתוצאה מפצצה שהוטמנה בו. "אני חושב שיש אפשרות שהייתה פצצה על המטוס, ואנחנו לוקחים אותה מאוד ברצינות", אמר בריאיון לתכנית רדיו, שאותה ציטטה רשת CNN. "אנחנו הולכים להשקיע המון זמן כדי לגלות באמצעות החקירה והמודיעין שלנו מה התרחש לפני שנצא בהצהרות, אבל בהחלט ייתכן שהייתה פצצה על המטוס".

עשן מיתמר בעקבות הפצצות חיל האוויר המצרי נגד יעדי דאעש בקרבת גבול ישראל, סיני, 1 ביולי 2015. רויטרס
עשן מיתמר מעל בסיס דאעש בסיני שהותקף על ידי חיל האוויר המצרי/רויטרס

דבריו של אובמה באים בהמשך להערכות המודיעין האמריקני, לפיהן מטען חבלה הוטמן על המטוס שיצא משארם א-שייח. נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי טען אתמול במהלך ביקורו בלונדון כי הרשויות הבריטיות בחנו את הסדרי הביטחון בשדה התעופה בדרום סיני לפני כעשרה חודשים "והיו מרוצים לחלוטין". עם זאת, בכירים רוסים ואמריקנים מסרו אתמול כי יישלחו צוותים לבחון את הסדרי הביטחון, ולקבוע שינויים נדרשים בהתאם לצורך.

ביום רביעי חזר ארגון "המדינה האיסלאמית" על הודעתו כי הוא אחראי להפלת המטוס הרוסי. בקלטת אודיו שפרסם קרא הארגון למומחים שטוענים כי המטוס לא הופל לפרסם הוכחות לכך. "העובדה שגם לאחר שנבדקו הקופסאות השחורות לא נמצאה סיבת התרסקות המטוס" מעידה על כך שהארגון אחראי לכך, נטען בקלטת. הארגון מסר כי יחשוף את הדרך שבה הפיל את המטוס "בזמן ובמקום שימצא לנכון".

הקופסאות השחורות של המטוס הרוסי שהתרסק בחצי האי סיני במצרים, נובמבר 2011. רויטרס
דאעש יחשוף את הדרך שבה הפיל את המטוס "בזמן ובמקום שימצא לנכון". הקופסאות השחורות/רויטרס

בהצהרה שפרסם הארגון ביום שבת, כמה שעות לאחר התאונה, הוא קיבל אחריות על הפלת המטוס. ואולם, בקהיר, במוסקבה וגם בוושינגטון שללו את האפשרות הזאת, מאחר שלטענתם אין בידי דאעש טילים המסוגלים לפגוע בכלי טיס בגובה של 10 אלף מטרים - הגובה שבו חג המטוס שהיה בדרכו משארם א-שייח לסנט פטרסבורג.

(עדכון ראשון: 9:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully