וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תכנן קאסם סולימאני במוסקבה את המבצע הרוסי בסוריה

7.10.2015 / 0:15

השיחה החשאית בין שר החוץ הרוסי לחמינאי, הבקשה המיוחדת של פוטין ומפת הקרבות שנפרסה על השולחן - גורמים בכירים באזור חושפים את התכנית שנרקמה להצלת אסד. "הרוסים היו מודאגים מהמצב"

צילום: משרד ההגנה של רוסיה עריכה: שניר דבוש

כשבוע אחרי תחילת ההתערבות הצבאית של רוסיה בסוריה, נחשפים הפרטים על תכנון המתקפה הדרמטית. בחודש יולי, הגיע למוסקבה מפקד כוח "קודס" במשמרות המהפכה של איראן, גנרל קאסם סולימאני, שם סקר בפני מארחיו מפה של סוריה. סולימאני הראה כיצד שורת המפלות שספג באותה תקופה הנשיא בשאר אסד יוכלו להפוך לניצחון – בזכות הסיוע של רוסיה. בתקופה האחרונה דווח כמה פעמים על ביקורו של הגנרל במוסקבה, האחרון שבהם בא-ספיר הלבנוני.

הביקור של הגורם האיראני הבכיר היה הצעד הראשון בתכנון המעורבות הצבאית של הקרמלין שעיצבה מחדש את מלחמת האזרחים במדינה ויצרה ברית רוסית-איראנית חדשה לתמיכה באסד. הפצצת מטוסי הקרב הרוסיים והגעתם של כוחות איראניים מיוחדים לסוריה לקראת מתקפה קרקעית, מתרחשות אחרי כמה חודשים שבהם הגו שתי בעלות הברית המרכזיות של דמשק את התכנית – זאת בעקבות ההישגים המהירים שצברו המורדים.

לקריאה נוספת בנושא
ארדואן: "רוסיה תאבד הרבה אם תהרוס את הידידות עם אנקרה"
גורמים אמריקניים: רוסיה מתכוננת למבצע קרקעי בסוריה
מצ'צ'ניה ועד סוריה: "הצאר" פוטין קובע סדר עולמי חדש

קאסם סולימאני עם מנהיג איראן עלי חמינאי – טהראן, 27 במרץ 2015. AP
מפקח על המבצע. גנרל סולימאני/AP

סולימאני עומד בראש הכוח המיוחד, שפועל מחוץ לגבולות איראן, ומדווח ישירות למנהיג העליון עלי חמינאי. גורמים בכירים באזור אומרים כי כבר בשלב זה הוא מפקח על המבצעים הקרקעיים נגד המורדים בסוריה וכי הוא נמצא בלב התכנון של המתקפה הרוסית-איראנית הקרבה. סולימאני מתפקד גם כמפקד האזורי בלחימה בעיקר השכנה, שם פועלות מיליציות שיעיות בתמיכת טהראן נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

בפגישה במוסקבה, העלה הגנרל הבכיר את הידרדרות המצב בסוריה, כשבאותה תקופה המורדים התקדמו לעבר אזורי החוף שנחשבים למעוזו של אסד, שם גם נמצא בסיס של הצי הרוסי. "סולימאני שם את המפה של סוריה על השולחן", אמר גורם אזורי בכיר. "הרוסים היו מאוד מודאגים והרגישו כי יש סכנה ברורה וממשית למשטר. האיראנים הבטיחו להם שיש עדיין אפשרות להשיב את היוזמה". לדברי הגורם, "באותו זמן, סולימאני הדגיש כי עדיין יש להם קלפים ביד".

עוד באותו נושא

קאסם סולימאני יעשה סדר חדש במזרח התיכון

לכתבה המלאה
נשיא איראן חסן רוחאני נפגש באו"ם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 29 בספטמבר 2015. רויטרס
הברית מתהדקת. פוטין ונשיא איראן רוחאני בשולי עצרת האו"ם/רויטרס

שלושה גורמים בכירים באזור אמרו כי למסעו של סולימאני ביולי קדם מפגש בין גורמים איראנים ורוסים בכירים, שהגיעו להסכם פוליטי על הצורך להזרים תמיכה לאסד, שהפסדיו בשטח הלכו ונערמו. לטענתם, תכנון ההתערבות החל כמה חודשים לפני כן. משמעות דבריהם היא שטהראן ומוסקבה דנו כבר אז בדרכים לסייע לנשיא סוריה באמצעים צבאיים, בניגוד לטענות במערב, שלפיהן רק לאחרונה רוסיה שינתה את גישתה כלפי המלחמה.

אחד מהגורמים, המעורה בנושאים ביטחוניים, אמר כי ההחלטה על המבצע המשותף לאיראן ורוסיה בסוריה התקבלה בפגישה בין שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב לבין חמינאי לפי כמה חודשים. "סולימאני מונה על ידי חמינאי כמי שיוציא לפועל את חלקה של איראן במבצע ונסע למוסקבה כדי לדון בפרטים. הוא גם הגיע לסוריה כמה פעמים מאז", סיפר הגורם.

גורם בכיר אחר סיפר כי חמיאני שלח נציג בכיר אחר למוסקבה כדי להיפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין. "פוטין אמר לו: 'בסדר, אנחנו נתערב. שלח את קאסם סולימאני'. הוא הלך להסביר את מה שמתרחש על המפה".

כוחות צבא רוסיה בסוריה, 4 באוקטובר 2015. עמוד הפייסבוק של משרד ההתקפה הרוסי, צילום מסך
מטוס קרב רוסי ממריא מלטקיה בדרך לתקיפות בסוריה/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של משרד ההתקפה הרוסי

לפי המהלכים האחרונים, איראן סייעה לאסד על ידי שליחת מיליציות שיעיות שיילחמו לצד צבא סוריה, לצד יועצים צבאיים בכירים. כמה מהם אף נהרגו בקרבות ברחבי המדינה. רוסיה, בעלת ברית קרובה של סוריה עוד מימי המלחמה הקרה, סיפקה עוד לפני התערבותה הפעילה כלי נשק וציוד צבאי לדמשק והגנה על הניסיונות של מדינות המערב להטיל סנקציות על אסד במועצת הביטחון. ואולם, מוסקבה לא הצליחה למנוע מהמורדים - שחלק מגובים בידי מדינות האזור המתנגדות למשטר - מלכבוש שטחים נרחבים מהמדינה, שרק כחמישית ממנה נותרה בשליטת אסד.

אורח קבוע בדמשק

מטוסי קרב רוסיים, הממריאים מהבסיס שנבנה לאחרונה בעיר לטקיה, החלו במבצע ביום רביעי שעבר. מוסקבה טוענת כי היא תוקפת מטרות של דאעש, אך רבות מהגיחות האוויריות מתמקדות בארגוני מורדים אחרים, בעיקר במחוז אידליב בצפון-מערב המדינה. רוב שטחו של המחוז נכבש השנה על ידי קואליציית ארגוני מורדים אסלאמיים, בהם ג'בהת א-נוסרה וארגון אחראר א-שאם שזוכה לסיוע מצד ערב הסעודית, קטאר וטורקיה.

בשבוע שעבר דווח כי מאות חיילים איראנים הגיעו לסוריה מאז סוף החודש שעבר. לדברי אחד הגורמים הבכירים באזור, כ-3,000 לוחמים מחיזבאללה נשלחו לאזור שבו מתוכננת המתקפה החדשה כדי להילחם לצד כוחות המשטר. גורם אחר אמר כי לפי ההסכם בין מוסקבה לטהראן, תקיפות חיל האוויר של רוסיה יתמכו במבצעים הקרקעיים של איראן, סוריה ושל חיזבאללה.

ההסכם כולל גם אספקת כלי נשק רוסיים מתוחכמים יותר לצבא סוריה והקמת חדרי מבצעים משותפים לגורמים הללו, בנוסף לעיראק. אחד מהם פועל בדמשק והשני בבגדאד, שהיא בעלת ברית גם של איראן וגם של ארצות הברית – המתנגדת נחרצות לסיוע שמעניק פוטין לאסד. "סולימאני הוא כמו תושב בדמשק או לכל הפחות מגיע לשם פעמים רבות. אפשר למצוא אותו שם בין פגישות עם הנשיא אסד לבין ביקוריו בזירת הקרבות כמו כל חייל רגיל", אמר אחד הגורמים.

(עדכון ראשון: 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully