וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקשי מקלט נדרשים להתייצב לשימוע לפני כליאה - במתקן חולות

רשות האוכלוסין דורשת כעת ממבקשי המקלט שאותם היא מעוניינת לשלוח ל"חולות", להגיע בעצמם למתקן שבנגב, במקום בלשכה בבני ברק, בבאר שבע או באילת, מה שיוצר עבורם טרטור משמעותי. "דרישה בלתי סבירה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(בחודש שעבר: מאות מבקשי מקלט שוחררו ממתקן "חולות")

מלחמת התשה: רשות האוכלוסין וההגירה דורשת ממבקשי מקלט שאותם היא מעוניינת לשלוח למתקן השהייה "חולות" להגיע לשימוע במתקן עצמו, שנמצא בנגב. זאת, בניגוד לשימועים שנערכו עד כה בלשכה ייעודית בבני ברק וכן בלשכות בבאר שבע ואילת.

מבקשי מקלט שהגיעו לחידוש אשרתם בשבוע האחרון בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה ברחבי הארץ קיבלו זימון ל"חולות", אך למרבה ההפתעה נאמר להם כי גם את השימוע שלפני כניסתם למתקן יעברו במתקן עצמו, וכי עליהם להתייצב במקום מידית.

לקריאה נוספת:
"השחרור מחולות נתן לי תקווה, אבל זה לא הפתרון האמיתי"
"צביון העיר בסכנה": תושבי ערד מחרימים מעסיקי מבקשי המקלט
הצעד הבא: שקד מבקשת לבחון כתבי אישום עם מאסר נגד מסתננים

שינוי נהלים זה אילץ רבים לעשות את כל הדרך למתקן, האורכת יותר משעתיים וחצי למגיעים מתל אביב ושעות רבות עוד יותר למגיעים מצפון הארץ. חלק מהאנשים אף אולצו לעשות את הדרך בליווי משפחתם, הכוללת פעוטות וילדים שאמורים לשהות בבית הספר - כדי להוכיח שהנם בעלי משפחה - אחד הקריטריונים הפוטרים אדם משהות במתקן.

עלות אותה נסיעה ארוכה היא 80 שקלים לאדם, וכך בעלי המשפחות נדרשום לשלם מאות שקלים כדי להגיע למקום. אבסורד נוסף הינו כי נשים וילדים אינם מורשים להכנס למתקן על כן נאלצו לשהות בחוץ, החום, תחת סככה רעועה. לצד הקושי הפיזי, מערים שינוי זה קשיים נוספים, בהם כאלה שעלולים למנוע ממבקשי המקלט את מימוש זכויותיהם. ביצוע השימוע במתקן חולות מקשה על מבקשי המקלט להביא עורך דין שייצגם במהלכו, שכן מדובר עבורו באיבוד יום עבודה שלם.

מבקשי מקלט במתקן חולות.. המוקד לפליטים ומהגרים, מערכת וואלה! NEWS
מבקשי מקלט ממתינים לשימוע במתקן "חולות"/מערכת וואלה! NEWS, המוקד לפליטים ומהגרים

המוקד לפליטים ומהגרים פנה אתמול ליוסי אדלשטיין, ראש מנהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין, בדרישה לחדול מביצוע השימועים ב"חולות". זאת, בטענה שמדובר, לטענתם, בצעד שנועד לטרטר על מבקשי המקלט, מדיניות שבג"ץ קבע לגביה כי היא בעייתית.

"החלטת משרדכם לקיים שימועים לקראת מתן הוראת שהייה למתקן 'חולות' במתקן עצמו, מעלה חשד כבד לשיקולים זרים", כתבה עו"ד רעות מיכאלי, מנכ"לית המוקד לפליטים ומהגרים. "ראשית, משמעותה של החלטה זו היא זריית פחד וחרדה בקרב קהילת מבקשי המקלט, על אחת כמה וכמה למי שנכלאו בעבר והכניסה למקום עלולה ליצור אצלם תופעות של פוסט טראומה, העלולות לפגוע פגיעה של ממש בשלומם".

השערה נוספת שהעלה המוקד היא כי ברשות מעוניינים לבחור את הפורום שידון בעררים על החלטותיו, כשבתחילת השבוע נפתח בבאר שבע בית דין לעררים וכך כל הליכי הביקורת השיפוטית שיתקיימו בעקבות הוצאת זימונים לחולות יידונו למעשה בבית דין זה.

עוד באותו נושא

בג"ץ פסל חלקית את חוק המסתננים: "20 חודשים ב'חולות' - לא מידתי"

לכתבה המלאה

בדיון שנערך ביום שני בבג"ץ בנושא נגישות לשכת הרשות בנתב"ג, המצריכה הגעה באוטובוס והליכה רגלית של כ-15 דקות, ביקרה נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בחריפות את הרשות והגדירה את הנגישות במקום כ כ"קשה" ואת התהליך כ"מצביע על אי התחשבות מספקת, בלשון המעטה".

בחודש שעבר פסל בג"ץ באופן חלקי את התיקון לחוק למניעת הסתננות, וקבע כי החזקה של המסתננים במתקן "חולות" במשך 20 חודשים איננה חוקתית וכי יש לקצר את תקופת המאסר. "פתרון שבו כרוכה שלילת זכויותיהם של אנשים למשך פרקי זמן כה ארוכים - איננו מידתי", נימקה נאור. כשבועיים לאחר מכן שחררה המדינה כ-1,200 מבקשי מקלט ששהו במתקן יותר משנה. כעת היא מזמנת לשימוע מבקשי מקלט "חדשים", וגם כאלה שהיו עצורים בו ושוחררו.

מבקשי מקלט ששהו במתקן חולות עוזבים את המתקן, 25 באוגוסט 2015. זוהר גואטה, מערכת וואלה! NEWS
מבקשי מקלט עוזבים את "חולות" בעקבות פסילת "חוק המסתננים" על ידי בג"ץ, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, זוהר גואטה

"הדרישה להדרים עד למתקן חולות וכל זאת כדי לקיים שימוע לקראת הוצאת הוראת שהייה, שעד לאחרונה ניתן היה לקיימו בבני ברק, באר שבע או אילת - הוא דרישה בלתי סבירה" כתבה עו"ד מיכאלי. "מדובר בהסדר קשה, בלתי-מתחשב ובלתי-נגיש בהרבה מן ההסדר בנתב"ג שעליו מתח בית המשפט ביקורת. אם השירות שניתן בנתב"ג אינו עומד בסטנדרים בסיסיים, הרי שקל וחומר הדרישה לשימוע בחולות אינה יכולה לעמוד".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה לדברים: "מעת לעת עושה הרשות הערכת מצב לגבי צרכים מקצועיים ופיזיים ובהתאם לכך מתקבלות החלטות. כך גם מתקבלות החלטות האם יש צורך בפריסה נוספת של לשכות לטיפול במבקשי אשרות".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully