וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעד הבא: שקד מבקשת לבחון כתבי אישום עם מאסר נגד מסתננים

יהושע בריינר, כתב לענייני משפט, וואלה! NEWS

12.8.2015 / 15:31

בצל פסיקת בג"ץ, לוואלה! NEWS נודע כי שרת המשפטים ביקשה לבחון יישום מלא של החוק למניעת הסתננות, ולפיו מבקשי המקלט שנכנסו לישראל לאחרונה עלולים להיאסר לתקופה של עד 5 שנים. חולדאי: "שבענו מהכרזות סרק"

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

על רקע פסילתו החלקית של החוק למניעת הסתננות אתמול (שלישי) בידי בג"ץ, החלה שרת המשפטים איילת שקד לפעול ליישום מלא של חוק המסתננים – כך נודע לוואלה! NEWS. משמעות הדבר היא בחינת האפשרות להגיש כתבי אישום נגד הנכנסים לישראל באופן בלתי חוקי.

לפי החוק כיום, ניתן לאסור מסתננים הנכנסים לישראל לתקופה של עד חמש שנים. עד כה נמנעו בישראל מלהפעיל את החוק והעדיפו לשלוח את השוהים למתקנים בדרום הארץ, בין היתר בגלל הקושי ליישם זאת על אלפי בני אדם, אולם עתה פנתה שקד למשרד המשפטים בבקשה לבחון את יישום החוק כך שיוגשו כתבי אישום נגד מסיגי הגבול. בשלב זה, הכוונה היא להפעיל את החוק נגד המסתננים שנכנסו לישראל בחודשים האחרונים.

לקריאה נוספת:
אלי ישי: "בג"ץ עיקר את החוק, משתלם להסתנן לישראל"
בג"ץ המסתננים: יריית הפתיחה לקרב בין ממשלת הימין למערכת המשפט
הפגנת זעם בדרום תל אביב: "השכונות מלאות במסתננים, מורחים אותנו"

בג"ץ קבע: אסור לכלוא מבקשי משפט לשנה - ללא משפט. צילום מסך
סעיף כתבי האישום יחול על מסתננים שנכנסו לישראל בחודשים האחרונים. הפגנה מחוץ למתקן "חולות"/צילום מסך

בארגוני זכויות האדם שהגישו את העתירה שהובילה להגבלת השהות ב"חולות" שמעו היום על פנייתה של שקד ליועמ"ש וטוענים כי בעבר נעשו ניסיונות מעין אלו - שכשלו. "לא מדובר בהליך חדש ועל פי האמנה, אסור לנקוט הליכים פליליים נגד אדם שחצה את הגבול וביקש מקלט", אמר עו"ד אסף וייצן, מהמוקד לפליטים ומהגרים. "תחילה תאלץ המדינה להבהיר - למה עכשיו? שכן חלה התיישנות על עבירות פליליות. זה לא שעכשיו נחשפה התופעה כשבפועל האנשים האלה כבר פה וה"עבירה" של ההסתננות ידועה".

וייצן הוסיף כי החוק מעניק הגנות בפני ענישה כפולה. "מדובר באנשים שעם כניסתם לישראל נענשו במעצר מנהלי אז לא ברור איך יתמודדו עם זה. בסופו של דבר מדובר בעוד בלון ניסוי שממשיך חשיבה ומדיניות בינארית של 'כליאה או כלום' וניסיון לאמלל ולהפחיד את מבקשי המקלט".

לפי חלקו של החוק שאושר אתמול בבג"ץ, מסתננים חדשים שנכנסים לישראל יישלחו לבית סוהר "סהרונים "למשך שלושה חודשים. במהלך אותה תקופה תיבדק טענתם אם הם אכן מבקשי מקלט ולאחר מכן הם ישוחררו. אם בקשתם תידחה, מבקשת שקד לבחון הגשת כתבי אישום נגדם מיד לאחר מכן. זאת, בהתאם לחוק הקיים, שאושר בשנת 1954, שכן למעשה הם נכנסו לישראל שלא כדין.

ההערכה בקרב גורמים המעורבים בנושא היא שהגשת כתבי אישום וגזירת עונשי מאסר בפועל תביא להרתעה משמעותית של מסתננים פוטנציאליים. זאת ועוד, ייתכן כי המהלך יעודד עזיבה מרצון של שוהים בלתי חוקיים הנמצאים בישראל. הרשעת מסתננים וכליאתם אמורה להרתיע גם מסתננים שכבר גורשו מישראל ובחרו להיכנס אליה בשנית. כך, למשל, שני מסתננים שהגיעו לישראל והועברו אליהם כספים כדי לעודד את עזיבתם, נתפסו בשנית באחרונה לאחר שגורשו לפני כמה שנים. במקרה כזה, לפי החוק הקיים, אם אכן יוגש נגדם כתב אישום הם עלולים להישלח לשבע שנות מאסר.

עוד באותו נושא

במתקן "חולות" לא מתרגשים מפסיקת בג"ץ: "נאמין רק כשנצא מפה"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נפעל לבלימת האקטיביזם השיפוטי". בנט ושקד/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, יישום החוק, כפי שמבקשת שקד, צפוי לעורר קשיים. מלבד ההתנגדות הצפויה של ארגוני זכויות אדם, הרי שהפעלתו בבתי המשפט לא תהיה פשוטה. כך, למשל, עם הגשת כתבי האישום בגין הסתננות יהיה צורך לעצור את המסתננים האפריקאים עד לתום ההליכים, שכן שחרורם צפוי להביא לכך שהם לא יתייצבו להמשך משפטם וייעלמו. החוק אמנם מאפשר מעצר עד תום ההליכים נגד מי שעבר עבירת הסתננות לישראל, אשר מוגדת כעבירת ביטחון, אולם ספק אם שופטים ימהרו להפעיל אותו ולהורות על מעצר עד לסיום ההליך המשפטי. עניין זה הוא אחד המכשולים הגדולים ביוזמה של שקד, שנמצא עתה בבחינה משפטית. במקביל לאפשרות של הגשת כתבי אישום, צפויה שקד להמשיך בהאצת ההליכים לגירוש מרצון של המסתננים מאפריקה למדינה שלישית.

בנט: "בג"ץ מתערב, תושבי הדרום משלמים"

יו"ר מפלגתה של שקד, שר החינוך נפתלי בנט, תקף את החלטת בג"ץ בנושא. "בג"ץ טעה בכך שהתערב שוב (בפעם השלישית!) בהחלטות הדרג הנבחר, וקיצר את תקופת השהייה מ-20 חודשים ל-12. תושבי דרום תל אביב משלמים יומיום את מחיר ההחלטות השגויות הללו. האחריות לכך נתונה לממשלה. התערבות זו של בג"ץ איננה ראויה. היא קושרת את ידינו במערכה חיונית זו", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. עם זאת, הוא הוסיף כי "עלינו לכבד את פסק הדין של בג"ץ".

עוד כתב: "מאידך, יבינו שופטי העליון שבהתערבות-היתר שלהם הם מכרסמים באמון הציבור בהם, ואם עודף ההתערבות יימשך, נפעל לבלימת אקטיביזם זה. ממשלה צריכה למשול ושופטים צריכים לשפוט. ברגע ששופטים או יועצים משפטיים חודרים לתחום המשילות (מבלי שהאחריות להחלטותיהם על כתפיהם), זו פגיעה בסיסית במדינה. אני מגבה לחלוטין את כל פעולותיה של שרת המשפטים, איילת שקד".

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שרים בכיכר רבין, ערב יום הזיכרון. אפריל 2015. דרור עינב
"אנחנו נשארים לבד עם המצוקות". חולדאי/דרור עינב

ראש עיריית תל אביב יפו, רון חולדאי, התיחס גם הוא להחלטת בג"ץ ואמר כי הממשלה מפנה גב למצוקות שתושבי העיר מתמודדים עמן. "שבענו מהכרזות סרק הבאות במקום התגייסות ועזרה בטיפול נאות בתושבינו ובזרים השוהים כאן", אמר חולדאי והביע ביקורת על הממשלה. "לצערי, במשך שנים נותנת הממשלה אשליה של זמניות הימצאותם של מהגרי העבודה. בכך מנקה הממשלה את מצפונה מהיעדר הטיפול באוכלוסייה גדולה של בני אדם הדורשת טיפול. שוב ושוב המציאות מוכיחה אחרת ואנו נשארים לבדנו עם הבעיות והמצוקות הקשות. גישתנו היא שניתן לטפל, במדיניות נכונה, לכדי פיזור האוכלוסייה והקלת העומס בתל אביב יפו. נמשיך לפעול לחיזוק תושבינו אל מול המצוקות האמיתיות ונמשיך גם לטפל בכל אדם באשר הוא אדם - כאדם".

דנה ירקצי השתתפה בהכנת הידיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully