וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במתקן "חולות" לא מתרגשים מפסיקת בג"ץ: "נאמין רק כשנצא מפה"

השוהים במקום אדישים לקביעת בית המשפט, שלפיה יקוצר זמנם במתקן הסמוך לגבול מצרים, ומעבירים את היום בעישון נרגילה. "אנחנו למודי ניסיון אז לא יכולים לשמוח. להיות במקום כזה זה קשה לאדם, לכל אדם", הם אומרים

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

במתקן "חולות" בסמוך לגבול ישראל-מצרים לא ערכו אמש חגיגות לנוכח הפסיקה של בג"ץ, שקבע כי יש לקצר את משך הזמן שבו מוחזקים המסתננים ומבקשי המקלט במקום. חלקם ישבו הבוקר (רביעי) מחוץ למקום והעבירו את הזמן בעישון נרגילה, כבכל יום, מנסים למצוא נחמה בהקלה בעומס החום. "עקבנו אחרי ההחלטה, אבל אנחנו רגילים שבית המשפט מחליט להתחשב בנו ובזכויותינו ואז מגיעה הממשלה וקובעת אחרת. אנחנו למודי ניסיון אז אנחנו לא יכולים לשמוח", אומר מקונן נראיו, מבקש מקלט מאריתריאה, שהגיע ארצה ב-2008 ושוהה ב"חולות" כבר שנה וחצי.

נראיו עבד שש שנים בבית אבות בירושלים עד שקיבל את הזימון למתקן "חולות". הוא מסרב להאמין, או לכל הפחות מתקשה לעכל, כי ישוחרר בקרוב. "אני מקווה שנצא לחופשי, כי להיות במקום סגור זה קשה לאדם. כל אדם", אמר כשהדאגה ניכרת על פניו. "מה שישמח אותי באמת יהיה שיהיה שלום והממשל באריתריאה יתחלף ונוכל לחזור הביתה".

לקריאה נוספת:
בג"ץ המסתננים: יריית הפתיחה לקרב בין ממשלת הימין למערכת המשפט
נתניהו: "שבע רצון שבג"ץ קיבל עקרונית את 'חוק המסתננים'"
הפגנת זעם בדרום תל אביב: "השכונות מלאות במסתננים, מורחים אותנו"

מתקן חולות, מרכז שהייה למסתננים. אוגוסט 2015. יותם רונן
"אנחנו למודי ניסיון, אז אי אפשר לשמוח". מחוץ למתקן "חולות", הבוקר/יותם רונן

מבקשי המקלט השוהים במקום מטיילים בשטח הצחיח מחוץ למתקן, כהרגלם בקודש. ניכר כי ההמולה התקשורתית המעטה מכניסה קצת עניין בשגרתם הדלה. "אנשים לא ממש מתרגשים כי עברנו כל כך הרבה בדרך. עד שאנחנו לא רואים אנחנו לא מאמינים", אומר גמאל ג'ייקב מדארפור. "גם אם נצא מכאן מחר, עד שהמדינה לא תגיד 'אנחנו מכירים בכם' ותיתן לנו אשרה - לא באמת נוכל לשמוח. ברור שלא להיות בכלא זה משמח, אבל צריך גם לדאוג מהצעד הבא של המדינה. קשה לחיות ככה".

גם קטרי עבדאללה, מבקש מקלט מדארפור השוהה בישראל חמש שנים והיה בין הראשונים שהועבר למתקן, נשמע אדיש להחלטה. "אנחנו מאוד מעריכים את בית המשפט ומבינים שהוא מנסה לדאוג לנו", הוא אומר בעברית רהוטה כשהוא לצד חבריו, "אל אי אפשר לדעת מה הממשלה תחליט מחר. אמרו לי שאני יכול לצאת לרואנדה או אוגנדה, אבל מה אני אעשה במקום זר שמסוכן כמעט כמו הבית שלי? אני לא יודע לאן אצא מכאן או אם אצא מכאן, או אם ישנו את החוק כמו שהם בדרך כלל עושים. אמרו שאנשים ישהו עכשיו רק שנה ב'חולות', אבל גם שנה להיות סגור במקום שאין בו כלום זה פרק זמן ארוך וקשה מאוד".

עוד באותו נושא

תזונה לקויה והיגיינה ירודה: התנאים הקשים במתקן חולות

לכתבה המלאה
ג'אמל יעקוב מתקן חולות, מרכז שהייה למסתננים. אוגוסט 2015. יותם רונן
"קשה לחיות ככה". גמאל ג'ייקב מדארפור, מחוץ למתקן "חולות"/יותם רונן

בג"ץ פסל אתמול באופן חלקי את התיקון לחוק למניעת הסתננות ברוב של שמונה שופטים לעומת אחד. בהחלטתו קבע כי החזקה של המסתננים במתקן "חולות" במשך 20 חודשים איננה חוקתית וכי יש לקצר את תקופת המאסר. "פתרון שבו כרוכה שלילת זכויותיהם של אנשים למשך פרקי זמן כה ארוכים – איננו מידתי", נימקה ראשת הרכבת השופטים נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור. השופטים הודיעו כי למדינה יינתנו שישה חודשי הסתגלות למימוש פסק הדין ולצורך חקיקה מחודשת של הסעיף. דעת המיעוט בפסיקה הייתה של השופט ניל הנדל.

עם זאת, בג"ץ אישר את החלק הראשון של החוק שמאפשר כליאה במשך שלושה חודשים למסתננים חדשים שייתפסו, בטענה כי מדובר בתקופה שעומדת במבחן החוקתיות. זאת ועוד, נקבע כי מבקשי מקלט השוהים במתקן "חולות" במשך 12 חודשים ויותר ישוחררו בתוך 15 יום, ואלו השוהים במקום פחות מכך ישוחררו בתום שנה.

כתרי עבדאללה חאליד אחמד, ג'אמל יעקוב ומקונן נראיו במתקן החולות. אוגוסט 2015. יותם רונן
"מעריכים את בג"ץ". יעקב ומקונן נראיו, אחמד, ג’אמל קטרי עבדאללה וחאליד/יותם רונן

נאור כתבה בפסיקת בג"ץ כי כליאתם של המסתננים אמנם תסייע למיגור התופעה, אך החוק מאפשר לעשות כן במשך תקופה ארוכה מדי. "השמתם של מסתננים במרכז שהייה עשויה לסייע בצמצום תופעות שליליות הקשורות בהגירה, אולם אין להשלים עם הגבלת חירות המסתננים השוהים במרכז השהייה למשך תקופה כה ארוכה, גם אם ניצבת ביסודה תכלית ראויה. הרף שנקבע אינו מידתי ודינו להתבטל", נימקה.

נאור הוסיפה ביקורת על מתקן חולות. "לא אכחד: לא מרכז השהייה כפי שהוקם לימים ב'חולות' עמד מול עיני כאשר כתבתי דברים אלה. כאזרחית, הייתי שמחה לראות את מדינתי-שלי עם יותר חמלה, גם כלפי מי שחשוד בכך שהסתנן לישראל לשבור שבר", הסבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully