וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צביון העיר בסכנה": תושבי ערד מחרימים מעסיקי מבקשי המקלט

26.8.2015 / 9:10

על רקע שחרורם ממתקן חולות, תושבי ערד חוששים שהעיר תתמלא במבקשי מקלט, לאחר שנאסר עליהם להיכנס לתל אביב ואילת. "העיר בשפל המדרגה והנה המכה ה-11. המדינה טומנת ידה בצלחת ולא שומרת על ביטחון התושבים"

צילום: שי מכלוף, עריכה: שניר דבוש

לאחר שחרורם אתמול (שלישי) של כ-600 ממבקשי המקלט ששהו במתקן חולות, ולאחר הודעת שר הפנים סילבן שלום כי לא יוכלו להיכנס לתל אביב ולאילת, צפויים המשוחררים הטריים לחפש מקומות אחרים להתגורר בהם. תושבי העיר ערד, שחרדים לרגע שבו מבקשי המקלט יגיעו לעיר וינסו להשתלב בעבודה במקום, פתחו במחאה ובקריאה לחרם על בתי מלון, מסעדות ועסקים שיעסיקו את המשוחררים, בעיקר בים המלח.

שוש רוטמן, תושבת ערד כבר 50 שנים, סבורה כי הגעתם לעיר תגרום נזק גדול. "ערד עומדת היום על פרשת דרכים - להיות או לחדול. צביון העיר בסכנה", אמרה. "עשרות מפעלים נסגרו ובעלי משפחות מובטלים נשלחו הביתה. אין מקורות תעסוקה חדשים, יש הגירה שלילית, לא מגיעה אוכלוסייה חדשה והטבת המס בסימן שאלה. העיר בשפל המדרגה. כעת משנבחר ראש עיר חדש בן ערד, ניסן בן חמו, עם חזון לשקם ולהצעיד את ערד קדימה, התחלנו להרגיש תקווה ולראות את האור בקצה המנהרה. היה לנו פסטיבל מרהיב ומשמח בשבוע שעבר. והנה המכה ה-11 מכה את ערד, כאילו לא מספיק מה שעברנו עד עתה".

לקריאה נוספת:
ערד הציבה פקחים שימנעו כניסת מסתננים: "ערוכים לכל תרחיש"
"למרות שהתנאים בחולות קשים מאוד, זה עדיף מאשר לישון על הכביש"
מאות מבקשי מקלט משתחררים ממתקן חולות; "לאן נלך עכשיו?"

מבקשי מקלט בכניסה לערד, 25 באוגוסט 2015. בן שיף, מערכת וואלה!
"אנחנו מתארגנים לפעולה. נצא לרחובות, נפגין, נשרוף צמיגים". פליטים ששוחררו ממתקן חולות/מערכת וואלה!, בן שיף

"מתקן חולות מתפנה ומאות פליטים יתחילו במסע ההישרדות שלהם, לחפש עבודה ומקום מגורים", המשיכה רוטמן. לדבריה, ערד כבר ידעה בעברה כמות מהגרים גדולה וסבלה מכך מאוד נוכח התנהגותם הפורענית. "לפני כחמש שנים סבלנו מירורים בערד. היו פה קרוב ל-1,500 פליטים. לא היה ביטחון אישי לתושבי העיר, פחדו לצאת לרחובות, לבנק או לקניות עם רדת החשיכה. חלק מהפליטים היו אלימים, השתכרו, רבו ביניהם וגם הייתה מכת גניבות מחנויות. היום אנחנו פוחדים להגיע לאותו מצב. למה המדינה לא לוקחת אחריות על הפליטים האלה? למה זו בעיה שלי כאזרחית לטפל בהם? תנו להם רישיונות עבודה. תנו להם ביטוח רפואי נאות. אחרת כולם סובלים. אני לא גזענית אבל במקרה הזה עניי עירך קודמים".

רוטמן מספרת כי קבוצת תושבים בעיר החליטה להתאגד ולהחרים את כל מי שייתן למבקשי המקלט עבודה. "בקושי יש פרנסה לתושבי המקום, לכן החלטנו להחרים את בתי המלון שייתנו לפליטים עבודה. אנחנו מתארגנים לפעולה. נצא לרחובות, נפגין, נשרוף צמיגים. כי כאן פוגעים בביטחון האישי של התושבים. המדינה טומנת ידה בצלחת ולא שומרת על ביטחון התושבים. לכן אנחנו יוצאים למלחמה על הבית. כי זה בנפשנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"לא גזען, אבל הם מביאים איתם אלכוהול ואלימות"

"בערד גם ככה יש מצוקה בעבודה אז לתת אותה לתושבי חוץ? כי הם דורשים פחות מינימום? שישלמו מחיר הוגן ויעסיקו ישראלים"

גם שלומי טבצ'ניק קורא להחרמת העסקים, משום שלטענתו מבקשי המקלט "חולים, מביאים אלכוהול ואלימות ומפחיד להסתובב לידם". "אנחנו תושבי ערד קוראים להחרים מלונות ומסעדות שמעסיקים מסתננים מכמה סיבות - רובם חולים במחלות מדבקות כמו גזזת, שחפת, איידס ועוד, וזה מפחיד", אמר. לטענתו, אין כל עניין גזעני בדבריו. "בערד גם ככה יש מצוקה בעבודה אז לתת אותה לתושבי חוץ? כי הם דורשים פחות מינימום? שישלמו מחיר הוגן ויעסיקו ישראלים. אם יש להם עבודה באזור הם משתקעים פה ומביאים איתם אלכוהול ואלימות, ומפחיד להסתובב לבד לידם. זה לא מגזענות מי שלא גר לידם, מי שלא סבל מהם, לא יבין. אז אם לא תהיה להם עבודה הם יעזבו והמלונות ייאלצו לשלם ולהעסיק ישראלים".

מבקשי מקלט ששהו במתקן חולות עוזבים את המתקן, 25 באוגוסט 2015. זוהר גואטה, מערכת וואלה! NEWS
מבקשי מקלט עוזבים את מתקן חולות, שלשום/מערכת וואלה! NEWS, זוהר גואטה

שעות ספורות לאחר שחרור מבקשי המקלט אתמול, ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, הבהיר כי יחסום את שערי העיר בפניהם, במידה שינסו להגיע לעיר. "החלטת שר הפנים למנוע את כניסתם לתל אביב ולאילת מעלה את הסבירות כי אותם מסתננים ינתבו עצמם לערי הדרום", כתב בן חמו בעמוד הפייסבוק שלו והוסיף: "חשוב להבהיר כי לא אורגנו הסעות מסודרות למשוחררים, כך שמצב שבו אוטובוסים עמוסים במסתננים המגיעים למקום אחד אינו אפשרי".

לאחר מכן, כתב בן חמו כי הנחה מבעוד מועד את צוותי הפיקוח של העירייה לתגבר את כוחותיהם בכניסה לעיר, על מנת שלא לאפשר למבקשי המקלט להיכנס לעיר. "אתמול פגשתי בשר הפנים והבעתי בפניו את מורת רוחי מהחלטתו להעדיף עיר אחת על משניה. הבהרתי לשר באופן נחרץ כי אני לא אאפשר למסתננים להגיע לערד", כתב. "החל מהבוקר הנחתי את צוותי הפיקוח העירוני והשיטור העירוני לתגבר כוחותיהם בכניסות לעיר, בתחנה המרכזית וברחבי העיר. אני מבקש מכולם, שמרו על ערנות, דווחו על מקרים חריגים אך הניחו לנו לטפל בנושא. כרגע אין בידנו מידע קונקרטי על צפי הגעתם לערד אך אנו ערוכים לכל תרחיש אפשרי. במידה שנאלץ להגביר את מאבקנו בנושא, לא אהסס לקרוא לכל התושבים אל הדגל ולהיאבק ביחד על שלומה של העיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully