וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מבקשי מקלט משתחררים ממתקן חולות; "לאן נלך עכשיו?"

כ-1,200 מבקשי מקלט יצאו היום ומחר לחופשי לאחר שהייה ממושכת במתקן, עקב פסיקת בג"ץ שקבעה כי יש להגביל את כליאתם לשנה בלבד. "אסור לנו להגיע לתל אביב ולאילת וקיבלנו 64 שקל. מה נוכל לעשות עם זה? בסודאן מלחמה"

צילום: זוהר גואטה, עריכה: רון וקנין

(צילום: זוהר גואטה)

כ-1,200 מבקשי מקלט החלו להשתחרר היום (שלישי) ומחר ממתקן השהייה חולות, בעקבות פסיקת בג"ץ מלפני כשבועיים, לפיה כליאת מבקשי מקלט במתקן למשך 20 חודשים איננה חוקתית. בסך הכול ישוחררו 1,178 מתוך 1,765 השוהים במתקן, כאשר כ-600 מהם ישוחררו כבר במהלך היום והנותרים ישוחררו מחר.

מהשעה 8:00 בבוקר החלו מאות משוהי המתקן בהליך השחרור, שכולל חלוקת ציוד שהופקד בידם בכניסה למתקן, קבלת כספים, חלוקת מסמכים, תעודות רפואיות ואף תרופות לימים הראשונים לאלו שנזקקו לכך. בסיום ההליך, אמורים מבקשי המקלט לקבל מכתב שחרור ולצאת לדרכם עם כריך ושתייה קלה.

לקריאה נוספת:
במתקן "חולות" לא מתרגשים מפסיקת בג"ץ: "נאמין רק כשנצא מפה"
מבקשי מקלט שישוחררו מ"חולות" - לא יורשו להיכנס לתל אביב ואילת
הצעד הבא: שקד מבקשת לבחון כתבי אישום עם מאסר נגד מסתננים

מחוץ למתקן השהייה חולות, יוני 2015. ראובן קסטרו
בקרוב יהיה שומם? מתקן השהייה חולות/ראובן קסטרו

פייסל, אזרח סודאן ששוהה במתקן חולות זה 19 חודשים והגיע לארץ לפני שבע שנים וחצי, סיפר כי כעת, לאחר ששחרורם של מבקשי המקלט הותנה במגבלת כניסה לתל אביב ולאילת, אין לו לאן ללכת. "קודם כל, תודה רבה מאוד. זה שלב חשוב וזה השלב הראשון. הבעיה היא שאין לי מקום ללכת אליו. לאילת ולתל אביב אמרו שאסור, לאן נלך? אנחנו לא מכירים אנשים במקומות אחרים", אמר. "אין לנו כסף, 64 שקל זה מה שקיבלנו. מה נוכל לעשות עם זה? להגיע לבאר שבע ולאכול ארוחת בוקר?".

לדבריו, אין לו כל תכנית להמשך, ועל אף השחרור – יעצור לזמן מה כדי לתכנן את המשך צעדיו. "אני רוצה להישאר כאן ולחשוב לאן אני רוצה ללכת". על האפשרות לחזור לסודאן, אמר כי למרות שהיה רוצה – היא איננה באה בחשבון. "אם לא הייתה מלחמה, והיה ביטחון, הייתי רוצה לחזור כבר היום, לפני מחר", אמר. "אבל כל העולם יודע, וראיתם ושמעתם. אם היה לי ביטחון, הייתי חוזר, אבל יש כבר מלחמה 11 שנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מקונן נראיו במתקן חולות, מרכז שהייה למסתננים. אוגוסט 2015. יותם רונן
מתכנן לחזור לירושלים. מקונן נראיו/יותם רונן

"לא אמרו לנו יותר מדי, רק שעלינו להתייצב בבוקר במשרד הפנים שנמצא בשטח המתקן", אמר אתמול קטיר עבדאללה, מבקש מקלט מדארפור השוהה במתקן כשנה וחצי ועדיין מתקשה להאמין שהשהות בו עומדת להסתיים. "אני אאמין לזה רק כשאהיה בחוץ, וגם אז החשש מהעתיד הוא גדול, כל הזמן המדינה קובעת חוקים ותיקונים חדשים, כפי שעתה שאסור לנו לנסוע לתל אביב ולאילת" אמר עבדאללה בהתייחסו להחלטת משרד הפנים, לפיה אסור למבקשי המקלט להיכנס לערים הללו. "זה לא משנה לנו לאן ללכת – אנחנו רק רוצים להיות חופשיים", אמר.

בתל אביב שוהים היום עשרות אלפי מבקשי מקלט, מתוך 45 אלף החיים בישראל, לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה. מגבלות התנועה יחולו על כ-1,200 שוהי מתקן חולות שישוחררו בימים הקרובים, ואלפים בודדים לכשישלימו את תקופת השהייה במתקן. שר הפנים סילבן שלום ניסה להגן על ההנחיה, וטען כי בעקבות החלטת בג"ץ גבר זרם המסתננים לישראל. ואולם, מתחילת השנה נכנסו לישראל 57 מבקשי מקלט בלבד.

מקונן נראיו, ששהה בחולות כשנה וחצי ונמצא בישראל משנת 2008, לא ישוחרר היום. "אני בקבוצה השנייה, אז אמרו לנו להגיע למשרד הפנים ברביעי בבוקר", הוא הסביר והוסיף: "כששמעתי על החלטת בג"ץ שמחתי, אך עדיין ישנם חששות שמשהו ישתנה – אבל עכשיו אני שמח ואלו רגעים טובים. אני מתכנן לחזור לירושלים, משם נלקחתי למתקן חולות. עבדתי כשש שנים בבית אבות בעיר ואהבתי את העבודה. אנסה לבדוק עם בעל המוסד אם אוכל לשוב ולעבוד שם. אם לא, אחפש עבודה אחרת בתחום הסיעוד כי כבר צברתי ניסיון בתחום ואנסה להמשיך את החיים".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

(עדכון ראשון: 07:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully