וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערד הציבה פקחים שימנעו כניסת מסתננים: "ערוכים לכל תרחיש"

לאחר ששוחררו בהוראת בג"ץ ממתקן השהייה חולות, הודיע ראש העיר ניסן בן חמו כי לא יאפשר למבקשי המקלט להיכנס לעירו. פעילת זכויות אדם: "לממשלה לא אכפת מתל אביב, אילת או ערד. רק רוצה לייצר סיר לחץ"

צילום: שי מכלוף, עריכה: שניר דבוש

שעות ספורות לאחר שחרורם של 600 מבקשי מקלט ממתקן השהייה חולות, ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, מבהיר כי יחסום את שערי העיר בפניהם, במידה שינסו להגיע לעיר. "החלטת שר הפנים למנוע את כניסתם לתל אביב ולאילת מעלה את הסבירות כי אותם מסתננים ינתבו עצמם לערי הדרום", כתב בן חמו בעמוד הפייסבוק שלו והוסיף: "חשוב להבהיר כי לא אורגנו הסעות מסודרות למשוחררים, כך שמצב בו אוטובוסים עמוסים במסתננים המגיעים למקום אחד אינו אפשרי".

לאחר מכן, כתב בן חמו כי הנחה מבעוד מועד את צוותי הפיקוח של העירייה לתגבר את כוחותיהם בכניסה לעיר, על מנת שלא לאפשר למבקשי המקלט להיכנס לעיר. "אתמול פגשתי בשר הפנים והבעתי בפניו את מורת רוחי מהחלטתו להעדיף עיר אחת על משניה. הבהרתי לשר באופן נחרץ כי אני לא אאפשר למסתננים להגיע לערד", כתב. "החל מהבוקר הנחתי את צוותי הפיקוח העירוני והשיטור העירוני לתגבר כוחותיהם בכניסות לעיר, בתחנה המרכזית וברחבי העיר. אני מבקש מכולם, שמרו על ערנות, דווחו על מקרים חריגים אך הניחו לנו לטפל בנושא. כרגע אין בידנו מידע קונקרטי על צפי הגעתם לערד אך אנו ערוכים לכל תרחיש אפשרי. במידה שנאלץ להגביר את מאבקנו בנושא, לא אהסס לקרוא לכל התושבים אל הדגל ולהיאבק ביחד על שלומה של העיר".

ניידות של הפיקוח העירוני בכניסה לערד כדי למנוע ממבקשי המקלט להגיע לעיר, 25 באוגוסט 2015. פייסבוק, צילום מסך
ניידות הפקחים בערד/צילום מסך, פייסבוק

דבריו של בן חמו מגיעים לאחר שמשרד הפנים התנה את שחרורם של מבקשי המקלט ממתקן השהייה בהרחקה מן הערים תל אביב ואילת – האזורים שבהם ריכוז הזרים הוא הגבוה ביותר, ובהם גם נמצאים קרוביהם ומקומות העבודה שאותם עזבו. עם שחרורם הבוקר, הגיעו למתקן נציגי מלונות בים המלח על מנת לנסות לגייס עובדים. נראה כי עם איסור הכניסה לתל אביב ואילת, אזור ים המלח, ערד ובאר שבע, מסתמנים בתור היעדים הבאים שבהם יפוזרו.

"באנו לפה כדי לעזור להם למצוא עבודה בים המלח, אנחנו מחפשים עובדים", אמרה אחת המגייסות במקום. "בכל בתי המלון בים המלח יש סודאנים, אריתראים ופליטים מכל המקומות", אמר איהאב, נציג מלונות ישרוטל ים המלח שהגיע לרחבת חולות לגייס עובדים והבהיר כי תמיד יש צורך בהם. ג'וש, נציג עובדים נוסף עבור גיוס עובדים למלונות בים המלח, הגיע למקום על מנת למצוא 100-80 עובדים. לטענתו, קיים ביקוש רב באזור.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מבקשי מקלט ששהו במתקן חולות עוזבים את המתקן, 25 באוגוסט 2015. זוהר גואטה, צילום מסך
מבקשי מקלט סביב נציגת בית מלון באזור ים המלח, הבוקר/צילום מסך, זוהר גואטה

סיגל אביבי, פעילה למען זכויות אדם, הגיעה הבוקר למתקן חולות על מנת לתמוך במשוחררים, והתייחסה בדבריה גם לחששות של תושבי ערד. "אני בעיקר דואגת", אמרה. "אני דואגת כי האנשים האלה יקרים לי. הם במבוכה, הם חיכו הרבה זמן כדי להשתחרר. הם לא רוצה להעיק על אף אחד, הם פשוט רוצים לשרוד". לדבריה, תושבי ערד שחוששים מכך שמבקשי המקלט יעברו להתגורר בעיר לאחר שיחלו לעבוד בים המלח, לא צריכים לדאוג. "תושבי ערד, כמו בכל מקום אחר, צודקים שלא צריך להיות אצלם ריכוז", אמרה. "אבל אנחנו חייבים לקלוט אותם כחברה. יש בישראל 43 אלף מבקשי מקלט, זה לא סכומים כל כך גדולים. אם הם יהיו מפוזרים זה לא יהווה עול על אף אוכלוסייה".

לדברי אביבי, "חלק ממדיניות הממשלה היא לגרום לסירי לחץ. הפנו אותם לתל אביב כדי ליצור סיר לחץ שם, ועכשיו הם רוצים ליצור סיר לחץ במקום אחר. המדיניות היא לרצות לגרום להתנגשות בינם לבין תושבי ערד. אנחנו יודעים שבאילת זקוקים להם, זקוקים לזה שהם יעבדו שם. לממשלת ישראל לא אכפת לא מתושבי דרום תל אביב, לא מתושבי ערד ולא מתושבי אילת. הממשלה רוצה ליצור לחץ על מי שייאלץ להישבר ולעזוב. ובשנה האחרונה באמת עזבו 10,000 איש. היא הוסיפה: "האנשים האלה לא רוצים לפשוע, הם רוצים לא לחזור למדינות שלהם. הם רוצים לא לרעוב, זה הגיוני. יש עבודות, רוצים אותם בעבודות שלהם. אז כן, יש פה תחושה מאוד קשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully