וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על מתווה הגז המתוקן: "בטוח שיעבור ברוב גדול"

13.8.2015 / 12:38

נתניהו ושטייניץ הציגו את השינויים שעליהם סיכמו נציגי המדינה וחברות הגז, ובהם פשרה בסעיף המאפשר שינויים במשק הגז בהמשך. שטייניץ לחברות בינלאומיות: "חזרו להשקיע בחיפושים כאן". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (חמישי) למתווה הגז המתוקן שעליו הוסכם אתמול ואמר כי יש את כל הסיבות לאמץ את המתווה הזה. "אני בטוח שלאחר כל בחינה אפשרית נעביר אותו ברוב גדול של קולות, ובצדק", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת עם שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ במשרד ראש הממשלה בירושלים.

נתניהו דיבר גם על הרווח שלו צפויה המדינה עם יישום המתווה. "הכסף הזה ישמש אותנו לבריאות, לחינוך, לרווחה", אמר ראש הממשלה. "הגז שיזרום לישראל ישמש גם להורדת יוקר המחיה. עולה פחות לייצר גז. המחירים יהיו נמוכים יותר. זה יסייע לפיתוח התעשייה והפריפריה ועל ידי כך זה יסייע לייצר מקומות עבודה. אנרגיה זולה יותר היא גם נקייה יותר".

גם שטייניץ דיבר בזכות המתווה שסוכם ואמר כי אישורו לאפשר לנוע קדימה לפיתוח מאגרי לווייתן, כריש ותנין וליצירת תחרות. "המתווה הזה נועד לאפשר חידוש, אחרי הפסקה של שנים גם בענף הזה, של חיפושי גז ונפט במים הכלכליים שלנו", אמר שטייניץ. השר ביקש לנצל את הבמה על מנת לפנות לחברות אנרגיה ברחבי העולם לחזור ולהשקיע בחיפושי גז ונפט במים הכלכליים של ישראל ברגע שהמתווה יאושר. "אנחנו לא רוצים להסתפק רק בשלושת השדות שהתגלו", אמר.

עוד על מתווה הגז:
לקראת ההצבעה במליאה: 150 הפגינו בתל אביב נגד מתווה הגז
יחימוביץ' על דוח המבקר: "מצדיק חקירה פלילית של מתווה הגז"
מבקר המדינה: הפיקוח הקיים לא מאפשר ליישם את מתווה הגז

בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים על מתווה הגז המתוקן. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
מסיבת העיתונאים, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

שטייניץ המשיך ופירט בנוגע לשלושת הסעיפים שבהם נעשו שינויים במסגרת המשא ומתן עם חברות הגז – סעיף המחירים, סעיף פיתוח מאגר לווייתן וסעיף היציבות. בסוגיית המחירים הסביר השר כי לפי המתווה המתוקן, תקרת המחירים תופחת וחברות האנרגיה יידרשו להציע את המחיר הנמוך ביותר הקיים היום במשק הישראלי. גם התעשיינים ויצרני החשמל יחויבו להציע את החוזה הזול ביותר בתחום.

בנושא פיתוח מאגר לווייתן, נקבע במתווה כי בכל כמה חודשים תיבחן ההתקדמות בפרויקט, ואם בתוך ארבע שנים ההתקדמות לא תעמוד בלוח הזמנים תוכל המדינה לקחת את החזקה על המאגרים בחזרה. "הוספנו שתי נקודות בוחן: בתוך שנתיים יידרשו החברות להראות השקעה של לפחות מיליארד וחצי דולר בלווייתן. זה מתווסף על מיליארד שכבר הושקע", הסביר שטייניץ. לדבריו, אם בתוך חמש שנים, מועד הסיום המשוער של הקידוח בלווייתן, לא תהיה השקעה של לפחות ארבעה מיליארד דולר, תיעשה הערכה מחדש של סעיף היציבות.

בנוגע לסעיף היציבות, שקבעה תחילה כי המדינה לא תוכל לערוך שינויים מהותיים במשק הגז עד לשנת 2025, ועליה התגלעה מחלוקת בין המדינה לחברות האנרגיה, הסביר שטייניץ כי החברות קיבלו את דרישת אנשי משרדו שהתחייבות הממשלה לא תוחל על הכנסת, ועל כן היא תוכל לערוך שינויים במתווה. "ממשלה יכולה להתחייב בשם הממשלה התחייבות ממשלתית שלטונית. היא לא יכולה להתחייב בשם הפרלמנט", הסביר שטייניץ.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול בצהריים חודשו הדיונים בנושא המתווה בין צוות משרד האנרגיה לבין נציגי חברות "דלק" ו"נובל אנרג'י", אחרי שפוצצו ביום שלישי בשל מחלוקת על סעיף היציבות, לאחר שהושגה פשרה הסכימו הצדדים על המתווה המתוקן. אם לא יהיו אירועים בלתי-צפויים, המתווה המתוקן יועבר עוד היום לעיון שרי הממשלה, וביום ראשון הוא יובא להצבעה. זאת לאחר שההצבעה בממשלה נדחתה כמה פעמים עקב המחלוקת על המתווה, שהצריכה משא ומתן מחודש עם חברות הגז.

ההסכם בין המדינה לבין חברות הגז התקבל לאחר דוח חריף שפרסמה רשות החשמל, ובה מתחה ביקורת על מתווה הגז בטענה שהוא רק ישמר את המחירים המופקעים ואת המשך עלייתם בשנים הבאות, מה שיביא לפגיעה באזרחי ישראל. "השליטה המונופוליסטית של קבוצת בעלות אחת על כל מאגרי הגז לעשורים הקרובים הביאה להחמרה בתנאי ההסכמים למכירת גז ומחיריהם, למשך שני העשורים הבאים, באופן שפוגע ברווחת צרכני החשמל וביכולת לפתח תחרות במשק החשמל בישראל", נכתב בדוח הרשות.

על פי מתווה הגז, שאותו הציג שטייניץ בסוף יוני לציבור, חברת "דלק" תמכור את כל אחזקותיה במאגר תמר בתוך שש שנים, וחברת "נובל אנרג'י" תדלל את אחזקותיה מ-39% ל-25% ותוותר על זכות הווטו שלה בתוך שש שנים. בכל הנוגע למאגר לוויתן לא יהיה שינוי במבנה האחזקות, והנושא ייבחן מחדש בתוך עשר שנים. כמו כן, שתי החברות יצטרכו למכור את כל אחזקותיהן במאגרים הקטנים תנין וכריש בתוך 14 חודשים. רוכשי המאגרים יתחייבו לשווק גז רק לישראל.

(עדכון ראשון: 12:00)

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully