וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר האנרגיה שטייניץ: "התפוצצו השיחות עם חברות הגז"

לפי הודעת השר, השיחות עלו על שרטון ומשלחת בכירי "נובל אנרג'י" יצאה בחזרה לארה"ב. זאת, לאחר שהתגלעה מחלוקת בסוגיית סעיף היציבות, המבטיח שהמדינה לא תוכל לערוך שינויים במשק הגז בעשור הקרוב

באדיבות ערוץ הכנסת

(נתניהו: לא ניתן לפופוליזם לקבור את הגז באדמה)

שר האנרגיה יובל שטייניץ הודיע הבוקר (שלישי) כי חל פיצוץ בשיחות בין משרדו לבין "דלק" והחברה האמריקנית "נובל אנרג'י", שנציגיה הגיעה אתמול לישראל. "השיחות הקדחתניות של הצוות הבין-משרדי מול חברות האנרגיה עלו לפנות בוקר על שרטון, ומשלחת בכירי נובל אנרג'י נמצאת בדרכה חזרה לארצות הברית", מסר לתקשורת.

"יש לציין כי בסוגיית אבני הדרך לפיתוח 'לוויתן' ובסוגיית המחירים הושגה התקדמות מסוימת, אולם בסוגיית הבטחת היציבות הוצגו בפנינו תנאים שלא יכולנו לקבלם", הסביר שטייניץ. "מאחר שפיתוח מאגרי הגז הוא בעל חשיבות כלכלית ואסטרטגית מכרעת למדינת ישראל, הדיאלוג בין הצדדים יחודש בימים הקרובים".

על פי סעיף היציבות שאליו התייחס שטייניץ ושעליו מתעקשות חברות הגז, המדינה לא תוכל לערוך שינויים מהותיים במשק הגז עד לשנת 2025, וכך למעשה ידיהן של הממשלות הבאות יהיו כבולות. לפי המסתמן, הסעיף יישאר במתווה, אבל בימים האחרונים עובדים במשרד המשפטים על שינוי הנוסח שלו.

עוד בוואלה! NEWS:
לקראת ההצבעה במליאה: 150 הפגינו בתל אביב נגד מתווה הגז
פרשנות: החור השחור במתווה הגז
יחימוביץ' על דוח המבקר: "מצדיק חקירה פלילית של מתווה הגז"

מסיבת עיתונאים על "מתווה הגז", 30 יוני 2015. נועם מושקוביץ
שר האנרגיה שטייניץ במסיבת עיתונים בנושא מתווה הגז, ביוני האחרון/נועם מושקוביץ

על פי מתווה הגז, שאותו הציג שטייניץ בסוף יוני לציבור, חברת "דלק" תמכור את כל אחזקותיה במאגר תמר בתוך שש שנים, וחברת "נובל אנרג'י" תדלל את אחזקותיה מ-39% ל-25% ותוותר על זכות הווטו שלה בתוך שש שנים. בכל הנוגע למאגר לוויתן לא יהיה שינוי במבנה האחזקות, והנושא ייבחן מחדש בתוך עשר שנים. כמו כן, שתי החברות יצטרכו למכור את כל אחזקותיהן במאגרים הקטנים תנין וכריש בתוך 14 חודשים. רוכשי המאגרים יתחייבו לשווק גז רק לישראל.

עקב מחלוקת בממשלה על המתווה נדחתה ההצבעה עליו שוב ושוב. על כן, נאלצה הממשלה לחזור למשא ומתן עם חברות הגז.

חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני) הגיב הבוקר להודעתו של שטייניץ על הפיצוץ בשיחות. "במאבק הכל כך חשוב בנושא הגז אסור לנו לנוח על זרי הדפנה אף לא לרגע אחד. אני מעדיף להיות פרנואיד ולהתייחס לפרסום על המשבר בשיחות הגז כטקטיקה של משא ומתן, וכלא יותר מספין שמבקש להעצים את עשייתה של הממשלה למען הציבור", מסר. כבל הוסיף: "נושא הגז חשוב מדי וגדול מדי מכדי שניפול בפח השקוף שמניח שטייניץ לפתחנו. עד שלא ניווכח שיש שינוי אמיתי בנושא המונופול, המחיר, הפיקוח, יתירות והוספת צינור -אין לנו שום סיבה להירגע".

אתמול אמר שר האוצר משה כחלון בריאיון לערוץ 2 כי לדעתו מתווה הגז כפי שהוצג לא יעבור את אישור הממשלה במתכונתו הנוכחית. "מתווה הגז לא יכול לעבור, יהיה פה שינוי", אמר והוסיף: "כל מונופול צריך לפרק. לאזרחי ישראל מגיע יותר, והם צריכים ליהנות מהמשאב הזה". באשר לשאלת הפיקוח על מחירי הגז אמר: "פיקוח זה משהו בעייתי, אבל אם אין תחרות - צריך פיקוח".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully