וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ההצבעה במליאה: 150 הפגינו בתל אביב נגד מתווה הגז

27.7.2015 / 0:22

המפגינים קראו מכיכר הבימה לעצור את "המתווה המושחת". במקביל, נערכה הפגנה מול ביתו של שר הכלכלה דרעי בדרישה שלא יפעיל את הסעיף המאפשר לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים. הדד-ליין לאישור המתווה: יום חמישי

צילום: העין השלישית, עריכה: מתן חדד

פעילי מטה המאבק נגד מתווה הגז מעלים הילוך. לאחר שבשבועות האחרונות יצאו לרחובות בכל מוצאי שבת, השבוע, לקראת אישור המתווה, הם יפגינו בכל יום ויקיימו משמרות חירום בכל רחבי הארץ. אמש (ראשון) ערכו הפעילים שתי הפגנות: בכיכר הבימה שבתל אביב הפגינו עשרות פעילים בקריאה לעצור את המתווה; במקביל, מול ביתו של שר הכלכלה אריה דרעי בירושלים, נערכה הפגנה בדרישה שלא ישתתף בהליך עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים.

מפגינים נגד מתווה הגז מול ביתו של אריה דרעי בירושלים 26 יולי 2015. מטה המאבק, אתר רשמי
ההפגנה מול ביתו של דרעי בירושלים/אתר רשמי, מטה המאבק

ההפגנה מול ביתו של שר הכלכלה, שנערכה תחת הכותרת "דרעי, אל תמכור אותי", מגיעה לאחר שיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) חשף בשבוע שעבר כי דרעי צפוי להפעיל את סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים ובכך לסייע בהעברת מתווה הגז. עם זאת, דרעי טען כי דבריו של כבל אינם נכונים.

כמאה בני אדם הפגינו מול ביתו של דרעי ודרשו ממנו להתמיד בסירובו לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים. במהלך ההפגנה, שהחלה ברוח תשעה באב, דיברו הנוכחים במקום עם תושבי השכונה. מייסד תנועת "הפנתרים השחורים" צ'רלי ביטון עבר במקום ודיבר אף הוא נגד מתווה הגז וחיזק את דרעי שימשיך בסירובו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הפגנה נגד מתווה גז, תל אביב, 26 ביולי 2015. ראובן קסטרו
"קורא לכל עם ישראל שאולי לא מבין את המתווה לצאת לרחובות ולהפגין". עודד הון, אחד המפגינים, אמש/ראובן קסטרו

"הממשלה רוצה להעביר לאישור את סעיף 52 שיאפשר לשר הכלכלה לעקוף למעשה את סמכותו של הממונה על ההגבלים. את זה רוצים להעביר בשבוע הבא בממשלה. זו פשוט קומבינה", אמר יוסי דורפמן, ממובילי המחאה. "ההפגנה היום היא תחילתו של שבוע הפגנות, שבוע ביזיוני שבו הממשלה מנסה להעביר בהליך תקדימי את הסעיף שעליו דיברתי. אנחנו לא נאפשר את זה. הציבור לא מוכן להליך כזה, זה הליך מושחת. זה פשוט לא הגיוני ולא ייתכן. במהלך השבוע הזה נהיה מול בתי הח"כים שמתנגדים ושלא מוכנים לתת את ידם למתווה הזה ונגיד להם שאנחנו איתם".

"מושב הקיץ של הכנסת נגמר אבל ממשלת ישראל מתנהגת כמו בשלט שאני נושא - 'איכה הייתה לזונה והממשלה קריה נאמנה'", אמר עודד הון, אחד מהמפגינים. "אני טוען שממשלת ישראל מתנהגת כמו זונה, היא מוכרת את הגז לתשובה ולנובל אנרג'י".

לדבריו, "כלכלן בכיר עשה חישוב ואם מתווה הגז ישאר לפי המתווה הקיים, כל אזרח יפסיד בחודש 2,000 שקל. מדוע? כי הגז יימכר במחיר גבוה מאוד והתעשייה והחשמל יצטרכו לגבות את זה מהאזרח. גם אם המתווה יעבור בכנסת לא נוותר ונמשיך לתקוף את הממשלה בכל האמצעים, זהו שוד. אני קורא לכל עם ישראל שאולי לא מבין את המתווה המסובך הזה לצאת לרחובות ולהפגין, אם זה לא יעזור צריך לנקוט באלימות. אם הממשלה לא מבינה מחאות, הפגנות לגיטימיות ווועדות בכנסת, צריך לנקוט באמצעים יותר חריפים".

"קוראים לחברי הכנסת שקוראים לעצמם חברתיים לא להעביר את המתווה"

עיליי אברמוביץ' ממגמה ירוקה אמר: "אנחנו פה על רקע הניסיון להעביר את המתווה בדקה התשעים של מושב הכנסת שהולך להסתיים. יהיה לחץ מאוד גבוה מצד חברי הכנסת להעביר את המתווה, רבים מחברי הכנסת לא קראו את המתווה. אנחנו פונים ליאיר לפיד, משה כחלון, חברי הכנסת שקוראים לעצמם חברתיים - לא להעביר את המתווה הזה. ולכחלון שלא יחייב את הסיעה שלו למשמעת קואליציונית. אם הוא מנוע מלהתעסק בנושא הזה אז הוא מנוע מלהטיל משמעת קואליציונית".

הפגנה נגד מתווה גז, תל אביב, 26 ביולי 2015. ראובן קסטרו
"אם זה לא יעזור נצטרך לנקוט באלימות". המפגינים בכיכר הבימה, אמש/ראובן קסטרו

במטה המאבק הגז הודיעו כי במהלך השבוע יתקיימו משמרות מחאה גם מול בתי חברי הכנסת ממפלגת "כולנו", שלדבריהם הבטיחה את פירוק המונופול, וממפלגת "יש עתיד", שהבטיחה שלא לתת יד לשחיתות ולתרגילים פוליטיים כמו עקיפת הממונה על ההגבלים, אך כעת לא נשמע קולה בהתנגדות למתווה.

לקואליציה צפוי מאבק בנושא אישור מתווה הגז, כאשר הדד-ליין בנושא הוא עד יום חמישי - זהה לדד-ליין בנושא התקציב. ראש הממשלה בנימין נתניהו מקווה לקבל תמיכה מסוימת מספסלי האופוזיציה - אולי מצד "ישראל ביתנו", אולי מצד "יש עתיד" - באופן שיקל עליו להעביר את החקיקה. במקביל, הוא מתכונן לתסריט שבו המתווה יצטרך לעבור בקולות הקואליציה בלבד, כלומר ברוב דחוק ותחת אווירה של ביקורת ציבורית רבה. מתנגדי המתווה, לעומת זאת, ימקדו את הלחצים שלהם בסיעת כולנו בראשות שר האוצר, בניסיון של הרגע האחרון להכשיל את העברת המתווה.

רוב הסיכויים שנתניהו יצליח להעביר את המתווה בכנסת. אם הדבר לא יעלה בידו, הקואליציה שלו תיכנס לאזור מסוכן, בדומה לזו הקודמת שנקלעה למתיחות וסכסוכים על רקע סוגיות חקיקה שהיו חשובות במיוחד לראש הממשלה. אותו הדבר נכון גם לגבי התקציב. בנושא דוח לוקר, המשבר עשוי להיפתר בטווח הקצר אבל לצוץ מחדש בעתיד, בפעם הבאה שתתגלע מחלוקת תקציבית בין צה"ל לבין משרד האוצר.

הפגנה נגד מתווה גז, תל אביב, 26 ביולי 2015. ראובן קסטרו
"נסתכל לפוליטיקאים בעיניים ונקרא להם לא לקחת חלק בשוד הגז". ההפגנה אמש/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר קיימו הפעילים הפגנה מול ביתו של שר האוצר, משה כחלון, והשמיעו ברמקולים את הבטחותיו לפרק את מונופול הגז. כמו כן, הפגינו הפעילים מול בתיהם של חברי כנסת נוספים ממפלגתו, בהם אלי אלאלוף, מירב בן ארי, מייקל אורן ורחל עזריה.

"אנחנו נמצאים ברגעים האחרונים לפני מחטף שיתבצע בעזרת תרגילים פוליטיים, כדי להעביר את מתווה מונופול הגז המושחת שגובש ללא שקיפות ובאופן לא דמוקרטי", אמר אתמול יוסי דורפמן, מראשי מטה מאבק הגז. "מאבק הגז ייצא לרחובות בשבוע הקרוב, יסתכל לפוליטיקאים בעיניים בכנסת ומול ביתם ויקרא להם לא לקחת חלק בשוד הגז - לא תת יד לקיבוע מונופול גז פרטי על משאב הטבע של מדינת ישראל".

במטה המאבק במונופול הגז שותפים הארגונים: אנו, המשמר החברתי, העמותה לכלכלה בת קיימא, הפורום הישראלי לאנרגיה, הפורום המשפטי למען ישראל, התנועה לאיכות השלטון, חדר המצב, ירוק עכשיו, ישראל יקרה לנו, ישראל 2050 ומגמה ירוקה.

(עדכון ראשון 19:22)

יקי אדמקר השתתף בהכנת הידיעה

הפגנה נגד מתווה גז, תל אביב, 26 ביולי 2015. ראובן קסטרו
הפגנה נגד מתווה גז, תל אביב, 26 ביולי 2015/ראובן קסטרו
הפגנה נגד מתווה גז, תל אביב, 26 ביולי 2015. ראובן קסטרו
הפגנה נגד מתווה גז, תל אביב, 26 ביולי 2015/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully