וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' על דוח המבקר: "מצדיק חקירה פלילית של מתווה הגז"

20.7.2015 / 17:54

באופוזיציה מיהרו לתקוף את הממשלה ואת העומד בראשה לאחר פרסום דוח מבקר המדינה בנושא המתווה. גלאון: "תוהו ובוהו בהתנהלות". ח"כ כבל קרא להקמת ועדת חקירה. שר האנרגיה שטייניץ: "נלמד ונפיק את הלקחים"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: מתן חדד

"הדוח הוא עוד מסמר בארון המתים של מתווה הגז, אשר לידתו בחטאים שאת מקצתם מתאר המבקר" - כך מסרה היום (שני) ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) בהודעה לעיתונות בתגובה לפרסום דוח מבקר המדינה על מתווה הגז הטבעי.

"אף שהדוח אינו שלם וניכרת בו השפעתן של חברות הגז, הוא מצייר תמונה קשה של כשל מוחלט בטיפול במשק הגז, ללא שום נקודת אור של תקינות או סבירות", הוסיפה יחימוביץ'. "על בנימין נתניהו ויובל שטייניץ לבטל את מתווה הגז הנואל, ולגבש מדיניות שקולה, אחראית וצודקת לפירוק המונופול, לפיתוח משק הגז ולפיקוח על המחירים".

יחימוביץ' את קוראת לחקירה פלילית עקב פרסום הממצאים: "מדיניות מתן הרשיונות שעליה מצביע המבקר הייתה שערורייתית ובלתי-ניתנת להסבר או להצדקה. בשל הממון הרב המעורב בעניין, אי אפשר להוציא מכלל אפשרות בזהירות הראויה, כי הרשלנות, היעדר העשייה האפקטיבית, והאיטיות - אשר שיחקו תמיד לידי חברות הגז, היו לפחות בחלקם מכוונות. דבר זה אפשר שמצריך בדיקה פלילית".

עוד בוואלה!NEWS:
מבקר המדינה: הפיקוח הקיים לא מאפשר ליישם את מתווה הגז
עשרות הפגינו מול בתי ח"כים מ"כולנו": "כחלון נכשל במבחן הגז"
"בוגדים בנו": הפגנות ברחבי הארץ נגד מתווה הגז

חברת הכנסת אף ביקרה את התנהלות המבקר, יוסף שפירא, וטענה כי ניתן היה להפיק דוח חריף יותר. "חבל שהמבקר לא השתמש בכלים היחודיים והבלעדיים שברשותו לבדוק ולחשוף את השיעבוד המוחלט של משרדי הממשלה ומקבלי ההחלטות לחברות הגז, את הנגישות ואת כמות הפגישות שזכו להן, ואת ההשפעה הפרועה על החלטות הריבון. חרף חריפותו וחשיבותו, הדוח לוקה בחסר. הוא אינו עוסק כלל באיומים, בלחצים ובהרחקה שהיו ועודם נחלתם של רגולטורים אשר העזו להביע דעה שונה. הוא אינו עוסק בשימוש הנואל והשקרי בנימוקי בטחון כדי לעקוף באופן חסר תקדים בית דין בישראל - בית הדין להגבלים עסקיים. המבקר גם לא מזכיר את ההקלות האדירות שניתנו לחברות בכל התחומים, ללא הצדקה, ולא מתייחס לעובדה הפשוטה שהמתווה לא יוביל לפירוק המונופול, בניגוד למטרותיו המוצהרות".

גם יו"ר מרצ, זהבה גלאון, תקפה את התנהלות הממשלה על רקע פרסום הדוח. "דוח המבקר חושף תוהו ובוהו בהתנהלות הממשלה. נתניהו מציג את עצמו בחודשים האחרונים כלוחם בבירוקרטיה ומצדיק את ההתנהלות הבהולה וההיסטרית שלו בנושא הגז בכך ש'חייבים להוציא את הגז מהאדמה'. אבל דוח המבקר שמצביע על התנהלות איטית, פיקוח לקוי וסחבת חושף את האמת: יש זמן לגרור רגליים ולנהל קרבות פנימיים בממשלה אבל אין זמן לשמוע את הציבור."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

ח"כ כבל: "אפעל להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), פרסם סטטוס בפייסבוק וקרא להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא. "לפני זמן קצר פורסם הדוח הקשה של מבקר המדינה על הפקרות ממשלות נתניהו לדורותיהן בטיפול במשק הגז ובעיקר - התעלמות והפקרת זכויותיהם של אזרחי ישראל מהנס הזה שקרה לנו עם הגז ומהעושר הגדול שהוא מביא עמו. זה כבר לא 'שונאי העשירים' ולא 'הקומוניסטים' וכבר לא האופוזיציה. זה כבר מבקר המדינה, כבוד השופט יוסף שפירא.
הגשתי הבוקר הצעה לסדר בדבר הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, ואני מתכוון כבר היום להתחיל בגיוס רוב לצורך הקמתה ולמען חקירת ההפקרות בחלוקת העושר מהגז.

"אני רוצה ודורש שוועדת חקירה פרלמנטרית, שתורכב מחברים מכל המפלגות, תשב על המדוכה פעם אחת ברצינות, תקשיב לאזרחי ישראל, תקשיב למקצוענים ותברר מה קורה בעולם הגדול: אנחנו לא החכמים היחידים. הוועדה גם תקשיב גם ליצחק תשובה וחבריו ותקבע פעם אחת ולתמיד איך מחלקים את העושר העצום מהגז בין אזרחי ישראל ליצחק תשובה. כישלון כל כך משמעותי אין ברירה אלא לחקור".

שר האנרגיה יובל שטייניץ, הגיב אף הוא לדוח וקיבל חלק ממסקנותיו. "אני מברך את מבקר המדינה על דוח חשוב", מסר. "אנחנו נלמד אותו ונפיק את הלקחים. המסר המרכזי של הדוח הוא שבמשך כמה שנים התעכב הפיתוח של מאגרי הגז לוויתן וכריש-תנין בגלל חוסר מדיניות אחידה, בגלל מאבקים בין רגולטורים ומשרדי ממשלה הוא מסר שמקובל עליי לחלוטין". זו הסיבה שבשבועות מאז נכנסתי לתפקידי פעלתי בנמרצות לגיבוש מדיניות אחידה ומתווה גז מוסכם שיאפשר לשים את העיכובים שעלו עשרות מיליארדי שקלים מאחורינו ולהתניע מהלך מזורז של פיתוח שדות הגז. זה המסר המרכזי והוא מקובל עליי. ההמלצות האחרות יילמדו בקפידה".

משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים שבראשו עומד שטייניץ הוסיף בתגובה: "המשרד סבור כי ריבוי הרגולטורים בסמכות ואף בלי סמכות, חוסר התיאום ביניהם וקבלת החלטות נקודתיות, ללא בחינת השפעותיהן על משק הגז הטבעי כולו, הם אלה אשר הגבירו את אי-הוודאות והביאו לחלק ניכר מהליקויים עליהם הצביע המבקר. במהלך השנים, התערבו במשק גורמים שונים, ללא סמכות וללא נשיאה באחריות.

"על אף התערבות זו עושה המשרד מאמצים רבים לקידום עצמאותה האנרגטית של ישראל, ומשק הגז הטבעי, הן בהיבט התשתיתי והן בהיבט הכלכלי. הוא עושה זאת במקצועיות וביעילות, שהוכיחה את עצמה, בפיתוח המהיר של מאגר תמר והמקשר הימי, בהשוואה למקובל בעולם.

"המשרד סבור כי הפתרון לליקויים שעליהם הצביע המבקר טמון בריכוז הסמכויות אצל הרגולטור המרכזי, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. ראוי כי מי שנושא באחריות יישא גם בסמכות. עמדתנו המקצועית וכל פעילויותינו הובאו לידיעת המבקר. לצערנו, חלק ניכר מהדברים לא בא לידי ביטוי בדוח. משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ימשיך לפעול במרץ לקידום הנושא לטובת המדינה ואזרחיה, ייבחן את ממצאי המבקר ברצינות ובאחריות ויפעל ליישום כל הפעולות לקידום הנושא".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully