וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם בין חברות הגז למדינה: השרים יצביעו בראשון על המתווה

13.8.2015 / 0:48

שר האנרגיה הודיע כי הדיונים מול חברות הגז חודשו, ואף הושג הסכם לאחר שהצדדים התפשרו על סעיף היציבות. לפיכך, הממשלה לא תוכל לשנות את המתווה – אך הכנסת כן. התכנית תועבר היום לידי השרים לעיון

באדיבות ערוץ הכנסת

(ראש הממשלה בנימין נתניהו: לא ניתן לפופוליזם לקבור את הגז באדמה)

שר האנרגיה יובל שטייניץ מסר אתמול (רביעי) כי הדיונים בין צוות המשרד שלו לבין חברות האנרגיה "דלק" ו"נובל אנרג'י" חודשו בצהריים, לאחר שדיווח ביום שלישי כי הן עלו על שרטון. מלשכתו נמסר אתמול כי במהלך הערב הושג הסכם על מתווה שיאפשר את פיתוח מאגרי הגז והנפט במדינה, לאחר שהושגה הסכמה בין שטייניץ לחברות לגבי סעיף היציבות, לפיו המדינה לא תוכל לערוך שינויים מהותיים במשק הגז עד לשנת 2025, וכך למעשה ידיהן של הממשלות הבאות יהיו כבולות. במסגרת ההסכמות, תוקן הסעיף והכנסת תוכל לבצע שינויים במתווה.

אם לא יהיו אירועים בלתי צפויים, המתווה יועבר כבר היום עם התיקונים שהוכנסו בו לשרי הממשלה. מדובר בשינויים בסעיף המחירים, בסעיף אבני הדרך לפיתוח לוויתן, בסעיף קניות הגומלין ובסעיף היציבות לשרי הממשלה. לפיכך, אם הכול יתנהל כשורה, כבר ביום ראשון הוא יובא להצבעה בממשלה.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
קטטה המונית בין יהודים לערבים בהפגנה למען שובת הרעב בברזילי
סין: מאות בני אדם נפגעו בפיצוץ אדיר במפעל בטיינג'ין
עקב מחאת אלפי צרפתים: אירוע ישראלי בפריז יתקיים תחת אבטחה

אסדת הקידוח "תמר" מול חופי חיפה. AP
אם הכל יפעל כשורה, הממשלה תצביע על המתווה ביום ראשון. אסדת תמר/AP

ההודעה של שטייניץ מגיעה לאחר פרסום דוח רשות החשמל, שביקרה את המתווה וטענה כי הוא ינציח את המחירים המופקעים ואף יחמיר את המצב, כך שהמחירים ימשיכו להאמיר בשנים הבאות. "השליטה המונופוליסטית של קבוצת בעלות אחת על כל מאגרי הגז לעשורים הקרובים הביאה להחמרה בתנאי ההסכמים למכירת גז ומחיריהם - למשך שני העשורים הבאים - באופן שפוגע ברווחת צרכני החשמל וביכולת לפתח תחרות במשק החשמל בישראל", נכתב בדוח הרשות.

ביום שלישי הודיע שטייניץ על פיצוץ השיחות, כשסלע המחלוקת בין משרדו לבין החברות היה כאמור סעיף היציבות. "השיחות הקדחתניות של הצוות הבין-משרדי מול חברות האנרגיה עלו לפנות בוקר על שרטון, ומשלחת בכירי נובל אנרג'י נמצאת בדרכה חזרה לארצות הברית", מסר שטייניץ לתקשורת לתקשורת.

מסיבת עיתונאים על "מתווה הגז", 30 יוני 2015. נועם מושקוביץ
הגיעו להסכמות מיד אחרי פרסום דוח רשות החשמל. שטייניץ/נועם מושקוביץ

על פי מתווה הגז, שאותו הציג שטייניץ בסוף חודש יוני לציבור, חברת "דלק" תמכור את כל אחזקותיה במאגר תמר בתוך שש שנים, וחברת "נובל אנרג'י" תדלל את אחזקותיה מ-39% ל-25% ותוותר על זכות הווטו שלה בתוך שש שנים. בכל הנוגע למאגר לוויתן לא יהיה שינוי במבנה האחזקות, והנושא ייבחן מחדש בתוך עשר שנים. כמו כן, שתי החברות יצטרכו למכור את כל אחזקותיהן במאגרים הקטנים תנין וכריש בתוך 14 חודשים. רוכשי המאגרים יתחייבו לשווק גז רק לישראל.

עקב מחלוקת בממשלה על המתווה, נדחתה ההצבעה עליו כמה פעמים. על כן, נאלצה הממשלה לחזור למשא ומתן עם חברות הגז.

(עדכון ראשון: 22:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully