וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמצים למניעת שביתה כללית ברביעי; היום: אין חידוש דרכונים

יו"ר ההסתדרות ושר האוצר ינסו להגיע להבנות היום בנושא העסקה קבלנית במגזר הציבורי, בטרם מימוש האיום על שביתה כללית. הבוקר: שביתה ברשות האוכלוסין וההגירה במחאה על העומס בשל הרחבת המאגר הביומטרי

צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

אם לא יושגו הבנות בימים הקרובים בנושא העסקה קבלנית במגזר הציבורי, תכריז הסתדרות העובדים על שביתה כללית במשק ביום רביעי הקרוב. זאת, במטרה להפעיל לחץ על משרד האוצר לצמצם את כמות העובדים הקבלנים בשירות הציבורי. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ייפגש היום (ראשון) עם שר האוצר משה כחלון, בניסיון למצוא פתרון שיהיה מקובל על הצדדים.

השביתה האפשרית ביום רביעי תכלול גם את עובדי נמל התעופה בן גוריון, דבר שישבש את הפעילות במקום באחת התקופות העמוסות בשנה. ייתכן כי נתב"ג יושבת תחילה לכמה שעות בלבד, על מנת לצמצם את היקף הפגיעה באזרחים. בנוסף לכך, יושבתו כל משרדי הממשלה, יחידות סמך כמו המוסד לביטוח לאומי ושירות התעסוקה, וכן מועצות דתיות, רשות הדואר, רשות האכיפה והגבייה, רשות המסים, נמלי הים, מעונות ויצ"ו ונעמ"ת, בנקים, בורסה, מועצות הייצור והשיווק החקלאיות ומזכירויות האוניברסיטאות. רשויות מקומיות ישבתו גם כן: לא תפונה אשפה, לא תהיה קבלת קהל ופקחים לא יחלקו דוחות.

לקריאה נוספת:
למחרת ההסדר, עובדי מגה לא רגועים: "כולם בוכים"
עובד רשות ההגירה קילל מבקש מקלט: "רוצחים, לא תקבלו מעמד"
"נפל בין הכיסאות": איך אפשר היה לעזור לאברהם מנגיסטו?

שביתה בנתב"ג, אפריל 2013. עומר מירון
שביתה באחת התקופות העמוסות בשנה. נתב"ג/עומר מירון

במגזר הציבורי מועסקים כיום כ-200 אלף עובדים באמצעות חברות קבלן. בהסתדרות דורשים מנציגי האוצר להתחייב להעסקה ישירה של עובדים בתחומי הליבה, בהם עובדים סוציאליים, מורים, אחיות בתי ספר, מנקים בבתי חולים ועוד. מנגד, במשרדו של כחלון אמנם מסכימים כי ניתן לקלוט עובדים בהעסקה ישירה, אולם במקביל דורשים מההסתדרות לאפשר "גמישות ניהולית" – מהלך שיאפשר למנהלים לפעול ללא חשש מעיצומים ומשביתות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

שני הצדדים מקיימים בשבועות האחרונים דיונים בנושא. עד כה לא הושגו הסכמות, על אף דבריו של ניסנקורן בהפגנה שערכה ההסתדרות ביום חמישי האחרון, ולפיהם "לבו של כחלון איתנו". הוא אף קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב בנעשה, בין היתר בשל קשייו של כחלון להשפיע על אנשי משרדו לפעול בנדון.

ניסנקורן, שאמר את דבריו בהפגנה בהשתתפות אלפי אנשים, הדגיש כי אין בכוונת ההסתדרות לסגת מכוונתה. "כמו שהעלנו את שכר המינימום במשק והבאנו לשילובם בעבודה של עובדים עם מוגבלויות, כך נושא מיגור התופעה הבזויה של עובדי קבלן לא יהיה אחרון בסדרי העדיפויות. השביתה שתתחיל ביום רביעי תהיה קשה ותכלול את השירותים הציבוריים. גם אם תהיה זו שביתה ארוכה - עד שלא נביא את השינוי, לא נפסיק", אמר.

היום: שביתה ברשות האוכלוסין וההגירה

עובדי רשות האוכלוסין וההגירה נוקטים היום בעיצומים ולא מקבלים קהל. זאת, במחאה על עומסים גדולים בלשכות בשל הרחבת המאגר הביומטרי והכנסת מערכת חדשה לניהול תורים. לטענתם, הנהלת המשרד לא נתנה מענה לנושאים, ובכלל זה אי העלאת שכר וקבלת מענקים כספיים. אנשים הזקוקים לחידוש דרכון מופנים ללשכת הרשות בנמל התעופה בן גוריון, שם הם נאלצים לשלם 1,100 שקלים במקום 280 שקלים כבימי שגרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שביתות קטנות על מנת להפעיל לחץ על משרד האוצר"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אנשים הזקוקים לחידוש דרכון מופנים ללשכת הרשות בנמל התעופה בן גוריון, שם הם נאלצים לשלם 1,100 שקלים במקום 280 שקלים כבימי שגרה

"בהסתדרות מנסים להפעיל עיצומים והשבתות 'קטנות' על מנת להפעיל לחץ על משרד האוצר עוד לפני השביתה ביום רביעי, זאת כשאיש, כולל ההסתדרות, לא מעוניין להגיע לשביתה כללית במשק במהלך חופשת הקיץ", אומר גורם המעורה במשא ומתן. "הדבר עלול לייצר אנטגוניזם כבד כלפי ההסתדרות בקרב הציבור. הדיונים מתנהלים והפתרון כנראה יושג, אבל עד אז נקבל שביתות קטנות".

בתוך כך, ועדת שרים לענייני חקיקה תצביע היום על הצעת החוק של דב חנין (הרשימה המשותפת) ולפיה יחול איסור על העסקה קבלנית במגזר הציבורי, וכי עובדים המועסקים באופן זה היום ייקלטו כעובדי מדינה. "מאות אלפי עובדים מועסקים כעובדי קבלן במשרדי הממשלה, ללא ביטחון תעסוקתי ללא זכויות בסיסיות", אומר חנין. "במקום שהמגזר הציבורי יוביל מגמה של העסקה הוגנת, הוא הופך למופת של העסקה נצלנית. העברת עובדי קבלן להעסקה ישירה תשפר את איכות השירות הציבורי, בעיקר בשירותים החברתיים המסופקים לאזרחי המדינה באמצעות משרדי הממשלה או גופים נתמכים אחרים".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully